HVORDAN BLI MER EFFEKTIV?

·         Planlegg for neste dag. Et tips mange synes å ha er å planlegge morgendagen kvelden før. Da vil du vite at du har en plan (noe som alltid er lurt), og samtidig vil du ha mindre stress å tenke på, når du skal sove. Du vil sannsynligvis oppleve at mange av nattens bekymringer forsvinner – når du føler du har kontroll. Bruk et ark og skrive ned alle gjøremål du har i hodet ditt både kortsiktige og langsiktige gjøremål.

·         Nå har du en plan for dagen i dag. (Den skreiv du jo i går kveld). Denne listen bør du også prioritere. Det vil si, at du vet hva for oppgaver som er viktig, og hva som er mindre viktig. De viktige oppgavene gjør du i løpet av dagen dersom dette er mulig, de mindre viktige tar du når du har tid. Disse kan du også overføre til arket for i morgen dersom du ikke får gjort dem idag. Det er ikke alltid at det som er viktig om morgenen er like viktig senere på dagen. Du må derfor  kunne opp og nedjustere listen din etter hvert.

·         Gjør deg ferdig med ting. Det neste punktet går ut på at vi mennesker har et grunnleggende behov for å oppleve å mestring. Dette kan du få gjennom at du alltid gjør deg ferdig med det du har begynt på med en gang. Forskning viser til at når vi alltid har mange oppgaver hengende over oss som er halvferdig er dette noe som stresser oss. Det viser seg også at vi bruker mye tid på å sette oss inn i oppgaven fra forrige gang vi holdt på med den. Du sparer altså mye tid på å gjøre den ferdig med en gang. Og så får du følelsen av mestring i det du avslutter noe. Og det gjør deg ofte glad.

·         Notatblokk og penn. Dette er noe jeg selv bruker når jeg har mye å tenke på eller mange baller i luften. Du får plutselig en telefon, og så lover du at dette skal du ordne. Da pleier jeg å ha en veldig liten notisblokk i baklommen, slik at når jeg får en oppgave så skriver jeg den ned (og så pleier jeg å tegne en liten firkant bak oppgaven, slik at jeg kan huke av oppgaven da den er utført.) Då får jeg en god følelse når jeg kan krysse av for å gjennomført den.

 

5 kommentarer

Siste innlegg