PÅ JAKT ETTER MOTIVASJON?

Har du også av og til problemer med å finne motivasjon til å lese lekser, gå å trene/løpe eller andre gjøremål du vet du burde gjort. Jeg har også slitt mye med dette lenge, også i tiden etter at jeg begynte å studere personlig utvikling. Men etter mye lesing, kurs og praktisk trening har jeg kommet over en utrolig metode for å endre på dette. Jeg har brukt denne i tider der jeg jobber med prosjektoppgaver der jeg må lese/skrive i timer hver dag, og til å gjennomføre faste løpetreninger 3-4 ganger i uken. 

Dette er min metode, det er ikke sikkert den fungerer for deg. Men jo flere forskjellige alternativer du kan for å utføre en oppgave, desto bedre er du rustet til oppgaven. 

 

Hemmeligheten er først at du må ha en drøm/mål med oppgaven du gjør. Min drøm da jeg startet med personligutvikling var at jeg skulle bli en av de aller mest kunnskapsrike innenfor sjangeren personlig utvikling i Norge. Og derfor begynte jeg å jobbe med dette 10 timer eller mer i uken. Jeg leste bøker og skreiv referater, som jeg gav ut gratis til dem som ville ha (og denne muligheten er der fortsatt. Jeg gir ut gratis referater fra bøkene jeg har lest. Om du er interessert – gi et vink.) Jeg har derfor lest og skrevet utfyllende referater fra mange av de beste og mestselgende titlene i sjangeren personlig utvikling. Dette var selvsagt både tidkrevende og satte krav til selvdisiplin. Men nettopp her er hemmeligheten. Drømmen min var at dersom jeg presset meg til å gjøre dette i 10 år, ville jeg bli et helt annet menneske enn det jeg var da jeg startet. Jeg begynte en drøm om å bli en ekspert innenfor forandring og vekst. Og her kommer poenget mitt.

Da jeg fikk problemer med motivasjonen og heller ville bruke fritiden min på å se på TV og andre tidstyver, tenker jeg følgende. Jeg så for meg to senarier. Det ene senariet der oppnår jeg mine alle største drømmer. Alt er bare helt fantastisk. Jeg lever drømmelivet, har ingen fast jobb og tjener godt med penger på drømmejobben min, som jeg selvsagt selv bestemmer over. Jeg bestemmer når jeg skal stå opp, og når jeg skal jobbe. Jeg er et typisk nattmenneske, og jobber best om kvelden/natten. I dette senariet har jeg også utført mine oppgaver/gjøremål – som kan være å lese / studere helt i tråd med ukesplanene mine, eller det kan være å løpe 10 km 3-4 ganger i uken.

I det andre senariet ser jeg meg selv mislykket, lite penger, en jobbe jeg ikke liker. Livet er slett ikke bra. Jeg ser rett og slett livet mitt så mislykket det kan bli dersom jeg forsømmer alt de neste 10 årene. Og slik kan jeg få det dersom jeg ikke blir mer målbevisst og utfører oppgavene/planene mine. Nå har jeg to mulige utfall/senarier inne i hodet mitt. La oss si at jeg skal ut og jogge, men har ikke særlig lyst. Da viser jeg meg disse to senariene i hodet mitt. Enten kan jeg bli en utrolig godt trent person som tiltrekker meg både muligheter og fantastiske personer. Og det kommer jeg til å gjøre dersom jeg fortsetter å løpe 4 mil i uken over flere år, eller så kan jeg forsømme hele prosjektet, forfalle og få dårlige og dårligere kondisjon og miste både muligheter og gode vennskap. Jeg kan bli en superpositiv og tiltrekkende person, eller jeg kan gli ned i elendigheten. Og det er helt opp til meg. Der borte står joggeskoene. Nå er det jeg som bestemmer hva jeg vil. Løpe og vite at jeg er på vei mot nye høyder, eller droppe det hele og sannsynligvis begrense mine fremtidige muligheter både når det gjelder jobb, interesser og vennskap. For hvilke arbeidsgiver ønsker ikke å ansette en som løper 4 mil i uken? Det reduserer iallefall ikke dine muligheter i arbeidslivet. 

Dette gjør jeg også når jeg leser /studerer. Da sette jeg opp et hovedmål, og deler dette opp i mindre mål – såkalt delmål for måneden, uken og så lager jeg helt konkrete dagsplan for hvor mye jeg skal lese / skrive og hvor mye tid jeg skal bruke på å lese / studere om dagen. Det er nemlig bedre å lese litt hver dag enn mye en dag og ingenting den neste. Det viktigste er at du lager en ukesplan med nøyaktig planer for hver dag. (du kan selvsagt få lov å gi deg noen fridager innimellom. F eks i helgene. Men ikke la disse bli for mange. Det er jo oppgavene du skal gjøre – ikke lage god samvittighet for å ligge laysiden.) Så er det bare å følge de samme prinsippene. Dersom jeg leser / studerer en time idag – akkurat NÅ, så vil livet mitt bli helt sinnsykt fantastisk i fremtiden. Dersom jeg ikke leser idag, og heller ser på TV eller spiller data, vil livet mitt falle sammen. Ikke idag, men det vil det til slutt. Det er viktig at du skaper deg et bilde der du har det helt fantastisk – gjerne overdriv hvor fantastisk du kommer til å få det. Det positive senariet skal nemlig begeistre og motivere hjernen din til innsats. Og et veldig trist og dårlig senarie, der du får en utrolig håpløs fremtid. Dette er ment for å skremme hjernen din til å gjøre en innsats. Jo større forskjell du skaper mellom disse to fremtidsutsiktene, jo motivert vil du bli. 

 

Det viktigste er at du setter opp to ulike senarier som hjernen din kan få lov å tenke på, slik at den kan få velge om den ønsker seg lykke og glede senere i livet eller om den vil ta til takke med brødsmulene som faller på gulvet når de menneskene som har klare mål for livene sine har tatt sitt. Det er ditt liv. Og det er du som bestemmer. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg