EN MASKIN FØLER IKKE

Er du et menneske eller en maskin? Dersom du er det siste, er det større sannsynlighet både for å oppnå bedre resultater og å bli lykkeligere. 

Hva sier du? Blir jeg lykkeligere dersom jeg blir en maskin? Men alle sier jo det motsatte, at jeg må bli mer i ett med mine følelser. 

Her er en hemmelighet du kanskje ikke visste. Du tenker – derfor føler du noe. Dersom du ikke tenker noe som helst – vil du heller ikke føle noe som helst. Mennesker tenker og føler, og derfor gjør de feil. En maskin derimot vil 1) Lære seg nøyaktig det den skal gjøre. 2) Trener opp denne øvelsen så den blir automatisk. 3) Utfører den nøyaktige øvelsen på automatikk.

En maskin tenker ikke, og vil derfor ikke føle noe heller. Derfor vil det heller ikke eksistere noen tanker eller følelser om at den kommer til å bomme. Derfor bommer den ikke heller. Det er menneskelig å feile. Dersom en maskin har gjort en feil – sier de fleste forskningsresultater at her er det gjort en menneskelig svikt. Med andre ord – ønsker du å bli en mester og drømmer om suksess. Finn ut nøyaktig hva du ønsker. Finn ut nøyaktig hva du må gjøre. Tren opp dette, slik at du kan gjøre det helt på automatikk. Steng ute tankene dine – slik at dette igjen hindrer deg i å føle noe. Gjør nøyaktig det du har lært deg på automatikk. Og gjenta dette så mange ganger du trenger. 

Ta for eksempel bowling. Dersom du lærer nøyaktig hva du gjør for å få en strike. Så øver du dette inn så mange ganger at dette blir automatikk. Så passer du på at det ikke er noe kaos i hodet ditt, slik at du kan være helt og fullt til stede i oppgaven du skal utføre. Ikke la tankene skli av gårde. Da vil du ikke starte følelsene dine heller. Det er nemlig følelsene dine som skaper rom for at du bommer. Med en gang du gir frykten for å bomme en bitte liten lillefinger, vil ikke kulen gå dit du vil. En maskin kan utføre oppgaven som skal til for å få en STRIKE – og da kan den jo like godt repetere dette 12 ganger, slik at du får 300 poeng. Et menneske kan det ikke. Det er for mange tanker og for mye følelser til at dette er mulig. Dette kan du omsette til absolutt alt i livet ditt. Pass på at du er en maskin.


En maskin leser, når den leser. Den surfer ikke på nettet eller tar seg tenkepauser. En maskin jobber når den jobber, og den legger ned tilstrekkelig arbeidstimer i forhold til hva som er nødvendig inntil oppgaven er løst. Den roter ikke bort tiden. En maskin vasker klærne eller oppvasken til den er ferdig. Sånn er det bare. Dersom du programmerer en maskin til å snakke med 10 jenter på byen en kveld – vil maskinene snakke med 10 jenter før kvelden er omme. Det er ikke viss vass. Er du en maskin?

8 kommentarer
    1. hansfru: Hei. Takk for at du stakk innom bloggen min og la igjen en kommentar.
      Nei tanker og følelser er ingen enkel greie å kvitte seg med. Men det finnes en bok (ja lydbok også) som heter “The Chimp Paradox” skrevet av en som heter Steve Peters. Den har hjulpet meg utrolig på nettopp det feltet med negative tanker og følelser. Den ville du likt – tror eg ;D

    2. hansfru: Eg har opplevd en før og etter – når eg første gang hørte boken på iphonen min. Etter at du har hørt/lest den, vil alt i livet ditt bli sett gjennom andre øyne. Fordi du får informasjon du ikkje visste eksisterte. De første tre ukene etter boken, da levde eg på en sky. Alt gikk min vei. Tre ukers flyten opplevelse. Og plutselig ble ikkje følelsene like viktige og ødeleggende mer. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg