DERFOR NÅR DU IKKE MÅLENE DINE

De er ikke viktige nok for deg.

Det som er avgjørende for om noe er viktig for deg, er hva du er villig til å ofre for saken, og hvor mye tid du er villig til å legge ned av tid, innsats og penger. Er du villig til å ofre TV-serier om kvelden, kafè-besøk med venner, timer med søvn om natten, eller å stå tidligere opp om morgenen for å trene eller studere? Hva er du villig til å gjøre for å nå målet ditt? Eller er det bare tomme ord uten rot i virkeligheten? En dagdrøm som du liker å snakke om? Det er ikke hva du sier – men hva du gjør som betyr noe. Hva du viser verden med handlingene dine.

 

Du vet ikke hvorfor du skal nå målene dine.

Her er den største grunnen for at de fleste feiler når det gjelder å nå målene sine. De vet ikke hvorfor de har laget dem. Når du har fått dette på plass, vil det å nå målet nesten komme av seg selv. Et solid HVORFOR er nøkkelen her. Du må ha grunner som er så gode at når du møter hverdagen, og motivasjonen ikke er på topp, bare tenker du på hvorfor du har satt deg dette målet, og motivasjonen bør da komme tilbake, dersom grunnene dine er gode nok. Sett deg ned med papir og blyant og finn 10 grunner til hvorfor du skal nå dette målet. Det kan være den viktigste halvtimen i ditt liv.

 

Du har motstridende tanker om målet ditt.

Har du to motstridende tanker om samme sak, så vil ikke hjernen og underbevisstheten din hjelpe deg, i den grad den er i stand til å hjelpe deg. Ønsker du for eksempel å bli rik, men har forskjellige tanker om hva du aksepterer for å bli det, vil dette stoppe deg fra å skaffe pengene. Du kan tenke at det hadde vært konge å bli millionær, men du vil ikke selge noe for å bli det. Eller snakke med venner og bekjente eller bruke nettverket ditt. Du ønsker heller ikke å jobbe mer enn 40-50 timer i uken. Du ønsker jo fritid også. Dessuten vil kanskje noen av vennene mine mislike at du blir rik, så da må du passe på at fortsetter å være den samme personen som du er nå. Det funker ikke slik. Ønsker du resultater du ikke har fått før – må du gjøre noe du ikke har gjort før. Du kan ikke fortsette å være den samme personen. Et problem løses ikke på samme nivå som det ble laget. Du må med andre ord bli en annen person som lever på et annet nivå, for å løse problemene. Du må rett og slett bli en bedre person – og du må sørge for at du ikke har to motstridende tanker om målene dine. Da vil du nemlig ikke være i stand til å nå dem. Du må finne ut hva dine verdiene er, og sørge for at målene dine er i tråd med disse verdiene.

 

Du er ikke villig til å betale hele prisen.

Alt har en pris, og er du ikke villig til å betale hele prisen, vil du ikke få noen ting. Dersom du bare er villig til å legge ned halve jobben, vil du ikke oppfylle kriteriene for å nå målet ditt. Du får enten hele premien eller ingenting. Det er ikke slik at får en halv gullmedalje dersom du «bare» bruker dobbelt så lang tid som vinneren av løpet. Nei, du får ingenting for å delta og bryte før du er kommet deg i mål. På den andre siden trenger du bare å være ett hundredels sekund før motstanderen i mål for å vinne. Du må ikke være dobbelt så rask. Men du må være villig til å gjøre det som kreves av deg. Og du må betale hele prisen, ikke bare deler av den.

 
 

Du er ikke villig til å gjøre endringene som må til.

Du vet du er nødt å endre deg for å nå målet, men når virkeligheten viser seg, da har du ikke det som skal til for å gjøre det. De gamle vanene er for vanskelig å bryte, slik at når du møter hverdagen har du ikke “gøtts” og energi til å gjøre de endringene i livet som målet ditt krever. Om det gjelder å endre søvnrutinene, pengebruken, treningsvaner eller å sette i gang med studier. Når alt kommer til alt er det din villighet til å endre på livet ditt som er avgjørende for om du kommer til å nå målene dine eller ikke.

 

Du tror ikke du kommer til å nå dem.

Det å ikke tro at du kommer til å nå målet ditt, er det samme som å miste fokus. Du begynner å fokusere på alt annet enn hvor du skal. Du begynner å tenke gjennom alle mulige grunner for at du ikke skal lykkes. For eksempel: «De andre har jo ikke klart dette, så hvorfor skal liksom jeg gjøre det?» Du vil nå finne alle mulige grunner, som beviser at du ikke kan klare det. Du kommer til å finne det du leter etter også. Hvis du leter etter grunner for hvorfor du ikke skal klare målet ditt, kommer du til å finne en hel haug med grunner som beviser at du har rett.

 
 

Du har ikke delt opp målet ditt.

Du må dele målet ditt opp i mindre delmål, så må du dele delmålene dine inn i små dagsmål, slik at du kan gjør litt hver eneste dag. Og hemmeligheten er at du faktisk må gjøre noe hver dag (i alle fall nesten). Enten så vokser du – eller så dør du. Et tre eller en plante ute i skogen som ikke vokser en dag – er i ferd med å dø. Det er målet ditt også.

 

Du har ikke forpliktet deg.

Målet ditt er ikke noe du må. Du har bare tenkt at det hadde vært fint å oppnå det. Men det er ikke noe du gir absolutt alt for å oppnå, og da vil du ikke få de ressursene du trenger heller. Du må forsterke grunnene dine. Du må forplikte deg, slik at det ikke er noe som heter å «mislykkes». «HVA? At jeg ikke klarer målet mitt sier du? Ikke tale om. Dersom du forplikter deg til å klare det – eller DØ i forsøket. Da kommer du til å nå det. Men ikke gi grobunn for tvil i tankene dine. Tvilen kommer til å spise deg levende. Gir du tvilen lillefingeren – tar den hele hånden din.

 
 

Du er redd for hva andre skal tenke om deg.

Enten så er du redd for hva venner og familien din ikke skal like det du holder på med, og at de har meninger om det du holder på med, eller så er du redd for hva som kommer til å skje dersom du setter av gårde, og ikke klarer det. Hva hvis andre tenker: “Hva er det med henne da? Tror hun at hun er så mye bedre enn alle andre?” Det er ikke hva andre tenker om deg som betyr noe – men hva du selv tenker om deg selv. Og dersom du er helhjertet i det du driver med, og gjør så godt du kan – spiller det ingen rolle hva de andre tenker.

 

Du har satt deg et mål som ikke motiverer deg.

Mange tror at det er lettere å nå et lite mål enn et stort mål. Problemet med små mål er at de ikke motiverer. Du har satt deg et mål, som du ikke egentlig ønsker å nå, eller et «mål» du føler andre forventer at du skal ha. Med det mener jeg at det er ikke driv i målet. Det gjør deg ingenting om du ikke når det. Første regel for å nå et mål er – det MÅ være ditt. Du må sette deg et mål med virkelig driv i. Et som gjør det entusiastisk og ekstatisk når du tenker og snakker om det. Ja, store mål krever større offer, men er det stort og motiverende nok, kan du likevel finne tid og krefter til å lage deg en plan for hvordan du kan nå det. Og kan du lage en plan for hvordan du kan nå det, er det bare å følge den. Så når du målet ditt.

 
 

ER IKKE MÅLET DITT SÅ VIKTIG SIER DU? SÅ GI OPP DA. MEN SLUTT Å BRUKE HALV INNSATS. ENTEN SÅ TAR DU SATS – ELLER VÆR SMART OG GI OPP. IKKE GJØR NOE “litt”. 

10 kommentarer
    1. Kjempebra skrevet. Kan jeg bruke dette i bloggen min med svar på hvorfor jeg skal nå mine mål? (Dvs. at jeg svarer på en del av spm du stiller i innlegget ditt, og har referanse til din blogg?) Mvh Ria

    2. Hvis man setter seg for høye mål, kan det vanskelig å nå disse.
      Jeg setter meg ett høyt mål, med mange små delmål.
      Når jeg har klart alle de små delmålene, så har jeg klart målet mitt.
      På den måten jeg gjør det, kan det ta tid. Men da klarer jeg det 😀
      Og jeg gir ikke opp 😀 Klarer jeg ikke det høyeste målet, så har jeg
      i hvertfall klart mange små delmål, å da er jeg fornøyd.

    3. vinandria: Hei. Det er bare å bruke det som står i bloggen min, så lenge du refererer til den. Det blir interessant å lese ka du skriver i forhold til dette på bloggen din. Da må eg selvfølgelig lese den. Håper du når målene du har satt deg 😀

    4. Mrs Maxi: Det høres ut som en veldig bra måte å jobbe mot målene på. Eg har selv tro på å sette seg både høye mål og delmål. Eg pleier først å sette meg et stort mål. Så lager eg delmål, som kanskje er månedsmål eller ukesmål, og deretter seler eg målet opp i små dagsmål. Så skriver eg ned delmålene og dagsmålene – og setter på dato for når eg skal gjøre de. Da kan eg legge inn fridager også, slik at eg kan ta fri en dag dersom eg har vært flink å jobbe i for eksempel 4-5 dager på rad.

    5. Tusen takk 🙂 Jeg skal åpne en ny blogg, da det var meningen at jeg egentlig skulle ha den sammen med en annen, men siden det bare var meg som skriver så oppretter jeg min egen. Men innlegget kommer 🙂 Takk for at får bruke det du skriver her som grunnstamme, og med referanse til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg