5-SEKUNDERS REGELEN

Du tenker: “En dag skal jeg gjøre det. Bare ikke idag. Jeg føler ikke for å gjøre det nå.”

En dag skal jeg begynne å studere. En dag skal jeg slutte å røyke. En dag skal jeg begynne å trene. En dag skal jeg søke ny jobb. osv.

EN DAG…. finnes ikke. Du kommer aldri til å føle for noe av dette noen gang. Du våkner opp i morgen tidlig av at vekkeklokken ringer… og trykker på slumreknappen fordi det er mer behagelig å sove ti minutter mer enn å stå opp. Og det kommer du til å fortsette med. Det er ikke behagelig å stå opp midt på natten for å gå på jobb. Det kommer det heller ikke til å bli. Du kommer aldri til å føle for å stå opp når vekkeklokken din ringer. Du kommer aldri til å føle for å begynne å trene, eller å studere, eller å skaffe drømmedamen/mannen i livet ditt. Du må kjempe imot en eksisterende kraft. YOU MUST FORCE YOURSELF. 

Det er slik med alt her i livet. Ingenting kommer til å bli bedre før du: Bestemmer deg for hva du vil. Lager en handlingsplan for hva du må gjøre for å virkeliggjøre det du vil. Og til slutt bestemmer deg for å gjøre det som kreves og ikke utsette noe som helst. Det er faktisk en grunn for at du ikke har drømmelivet ditt. Det er fordi du går på autopilot, det er så utrolig mye mer behagelig, enn å konfrontere den ekstremt sterke kraften du må bekjempe. Kraften mot det behagelige livet i komfortsonen din.

Det finnes en regel som heter 5 sekunders regelen. Den sier at du må gå til handling innen 5 sekunder etter at du har fått en ide, ellers vil du gå over på autopilot igjen. Og du kommer ingen vei. Du har sannsynligvis mange gode ideer i løpet av en dag, som sannsynligvis så godt som alle blir ødelagt av handlingslammethet. Du vet ikke om dem engang, fordi du dreper dem fordi du venter med å sette dem ut i livet. Handlingsregelen sier: Du får en ide. Innen det er gått 5 sekunder, må du gjøre noe som holder dem i live, eller så dør ideen. Det er som når et barn blir født. Det er så utrolig viktig at barnet får luft de første sekundene etter fødselen, at det dør dersom dette blir oversett. Du kan ikke la et barn leve for seg selv til du føler for noe annet. Det samme gjelder dine ideer.

  • Finn ut hva du vil.
  • Lag en handligsplan som du må følge. (fra dag til dag)
  • Følg planen. Ikke trykke på slumerknapen. (Jeg skal bare se ferdig dette TV-programmet først)
  • Følg 5-sekunders regelen når du får en idè.
  • FORCE YOURSELF 

 

4 kommentarer
    1. hehe hadde vært spennende å prøvd ! Man handler nok oftere etter fornuften en sitt første innfall.

    2. Det som stort sett funker for meg, da jeg er lat som et dråg, er å tenke “Jammen, bare ta på deg klærne i det minste.. Så kan du kjenne på det etterpå om du orker å jogge.” Videre etterfulgt av “Gå etter posten i det minste, så kan du kjenne på de når du først er ute om du orker å jogge..” Sånn gjør jeg det med alt.
      Og vips ar jeg lurt meg selv ut, og plutselig har jeg motivasjon til å jogge. Eller støvsuge. Eller slutte å røyke. Toppen av latskap? Ja, men det funker.

    3. http://www.bonusmamsen.blogg.no: Ja men fornuften får deg ikkje ut av komfortsonen. Den fører deg bare videre på veien du allerede er på vei. Så dersom du ikkje er på vei i retning drømmelivet ditt, så må du slutte å automatisk følge det som føles fornuftig for deg idag. Stopp iallefall opp, og still deg følgende spørsmål: “Vil denne handlingen føre meg nærmere eller lenger vekk fra drømmelivet/målet mitt?”

    4. Sofafrue: For meg høres ikkje dette ut som latskap. Eg synes du er flink. Du har funnet noen menneskelige prinsipper som får deg i arbeid. Det er som å kjøre en bil. Du kan ha en ny og fungerende bil, men dersom du ikkje har lært å kjøre bilen, så vil du ikkje kunne bruke den. Sånn er det med livet vårt også. Dessverre er det alt for mange som ikkje bryr seg med å finne ut av disse mekanismene. De sier at de ikkje trenger å vite slikt. Noe som igjen vil medføre et likegyldig og etterhvert tungt og slitsomt liv. Når du ikkje vet om drivkreftene du har, som du kan utnytte til din fordel, kan det være tungt å få fremgang i livet.

      Personlig kan eg sitte den ene dagen rolig å lese og studere 3 timer om morgen før eg begynner på jobb. Den neste dagen, ligger eg å slumrer i flere timer, og kommer meg ikkje opp. Eg tror at en av hemmelighetene er å lage seg gode vaner. Det er lettere å følge en god vane, enn å disiplinere seg selv hver eneste dag til å gjøre noe. Du må også lage deg en god nok grunn for korfor du skal gjøre noe. Har du en god nok grunn for noe – vil du finne ut kordan du skal gjøre det etterpå.

      – Sorry langt og vanskelig svar.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg