HVA VILLE DU VALGT?

Nå vet jeg at du sitter å tenker: “Skal jeg gidde å fortsette å lese?”  Fordi det er ofte kjedelig å lese lange blogger. Og jeg innrømmer det gjerne. Jeg tenker ofte det samme, og så tar jeg meg selv i å forvente at noen faktisk skal gidde å lese mine  blogg-innlegg. Så nå skal jeg gi deg muligheten. Du kan med god samvittighet få taste deg ut av denne, og finne deg en annen og mer interessant blogg-innlegg. Fordi den ble jo litt for lang, og kanskje den ikke var så interressant for deg heller, som jeg vil ha det til.

Men dersom du fortsatt leser, så må jeg innrømme at nå sitter jeg med litt prestasjonsangst, fordi skal jeg fortjene din verdifulle tid, som du kunne brukt til å se film, TV-serier, være med venner, se på YouTube-klipp eller oppdatere Facebook, så bør det jeg skriver være bra. Jeg håper jeg klarer å tilfredstille dine forventninger. Selv om jeg faktisk mener at du aldri skal ha noen forvnetninger. Det er nemlig Nr. 1 grunn for at mennesker blir ulykkelige. Altså det å ha forventninger som ikke blir innfridd. Urealistiske forventninger altså. Men her fikk du deg et bra poeng. Dersom du bare får med deg dette poenget fra blogg-innlegget mitt, sitter du faktisk igjen med noe utrolig verdifullt. Altså: Det å ha urealistiske forventninger om ting eller personer, er den største grunnen til at mennesker er ulykkelige. 

Men over til valg-situasjonen vår. Dersom du fikk et valg idag. Det var et: “Take it – or leave it”-valg. Du fikk se en film som omhandlet deg selv om 10 år. Du fikk se to mulige utfall. I den første film-sekvensen fikk du se deg selv gå vandrende rundt i en hage. Du var i strålende humør. Du ser faktisk utrolig bra ut. Du har drømmekroppen. Den er nesten for god til å være sann. “Er dette virkelig meg?” tenker du. Du tar deg selv i å dagdrømme litt, men går tilbake til film-lerretet. Der ser du en fantastisk villa. Den må ha kostet minst 15 millioner, tenker du. Den ligger ved sjøen. Du ser et badebasseng på eiendommen. Så ser du et kaianlegg som tydelig hører til eiendommen. Der er det festet en “mini” yatch. “Den båten må ha kostet minst et par, tre millioner tenker du. Du legger også merke til at menneskene rundt deg er utrolig glade. De ser virkelig lykkelige ut. Det ser ut som en drømmetilværelse. Og du tenker: Oi! Tenk om jeg kunne hatt det sånn en dag… Så hører du litt forfjamset en manne-stemme si: “Det kan du. Men la meg først vise deg del to av fremvisningen min.”

 

Han trykker på noen knapper på fjernkontrollen sin, før han sier: “Følg nøye med her:” Du blir sugd inn i en annen verden. Men du føler deg mistenkelig hjemme i den. Du finner deg plutselig stående foran speilet i din egen leilighet. Du ser akkurat den samme personen som du er idag – bare 10 år eldre. Du har den samme kroppsfasongen. Så hører du noen rope navnet ditt fra stuen. Du går ut av badet og labber inn i stuen. Der sitter dine nærmeste, som om mannen som viser deg film-sekvensene har lusket seg inn i huset ditt, og filmet med skjult kamera en helt tilfeldig dag. Du legger også merke til at det er en litt dyster stemning i huset. Det er harde tider i samfunnet, og hverken du eller dine nærmeste har kommet uberørt ut av den. Men du er jo utrolig hardtarbeidende, så du har du klamret deg fast til jobben din likevel. Det ble nedskjæringer, slik du hadde fryktet, men du hadde heldigvis beholdt jobben. Livssituasjonen din er altså akkurat som idag, både når det gjelder dine egne leve-vaner, økonomi og familieforhold. “Er det sånn jeg har det om 10 år?” undrer du.

 

Det er ikke derfor jeg har tatt deg med hit idag.” kommer det fra mannen. “Du skal få et valg av meg” sier han. “Du har nå sett to mulige utfall av livet ditt. Sånn kommer du til oppleve det om 10 år fra idag. Enten kommer du til å ha det slik du så i film-sekvens en, eller så kommer du til å ha det slik som i film-sekvens to. Og det er bare en ting som kommer til å avgjøre dette for deg. For å oppleve livet jeg viste deg først, må du lese slike bøker som (eller høre lydbøker) “Rich dad, Poor Dad”, “Think and Grow Rich” “Hvordan bli Lykkeligere”, “Livet du alltid har Drømt om” og “Operativ Sjølvdisiplin” i en time hver dag de neste 10 årene. For å oppleve det andre alternativet, kan du gjøre akkurat som du gjør nå. Men valget er ditt. Hva velger du?”

 

Hvilke av disse to alternativene hadde du valg?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg