HVA HINDRER DEG FRA SUKSESS?

HVA ER DET DU TROR ER GRUNNEN FOR AT DU IKKE OPPLEVER SUKSESS?

I en bok jeg leser for tiden, ble jeg utfordret til å svare ærlig på dette spørsmålet. Det er så lett i vår travle hverdag å unnlate å sette seg ned å tenke gjennom livsviktige spørsmål som dette. Men likevel irriterer vi oss grenseløs over vår mangel på framgang i livet. Når jeg satte meg ned å svarte på mine grunner, kom jeg fram til at jeg gjør flere motstridende ting i forhold til hva som ville hjulpet meg mot suksess. Her en noen av mine grunner for at jeg ikke opplever suksess i livet:

 

  • Jeg har en underbevisst overbevisning i hodet mitt at jeg må lese og studere mer enn alle andre, for å bli suksessfull. Og selvsagt kan ikke jeg bli suksessfull, fordi det er så mange der ute som kan så utrolig mye omkring personlig utvikling og disse har i tillegg coaching-erfaring. Dersom ikke jeg kan minst like mye som disse, er det ingen mulighet for meg å bli suksessfull innen området. (Ja, visst du synes dette ble veldig komplisert – så har du helt rett. Jeg gjør det umulig for meg å lykkes med slike tanker i hodet mitt. Det enkle er ofte det beste.)
  • Jeg er en altfor rotete person. Jeg har det ikke akkurat ryddig i leiligheten til enhver tid. Faktisk er det stort sett når jeg får besøk, at jeg finner motivasjonen til å rydde. 
  • Flere dårlige vaner/uvaner.
  • Er ikke oppmerksom. Tanker om at jeg må så mye, hindrer meg i den oppmerksomheten jeg trenger for å lære / få noe ut av det jeg lærer. Jeg har en tendens til å tenke at det er bedre å lese 3 bøker i måneden enn å lese 1 bok som jeg lærer og forstår. Dermed pløyer jeg gjennom mye materiale som jeg ikke hverken forstår eller husker noe av.
  • I tillegg har jeg talevansker. Det at jeg stammer har til nå betydd vært for betydningsfullt i livet mitt. 

 

Boken jeg leser anbefaler jeg på det aller sterkeste. Den heter: “Skap livet du alltid har drømt om” og er skrevet av Torkel Guttormsen. Den tar for seg mange svært relevante problemstillinger for de fleste, og utfordrer deg med flere gode oppgaver du kan løse, som vil gi deg ny motivasjon og tro på framtiden.

 

Og ja, i boken blir du hjulpet steg for steg til å finne løsninger på hva du kan gjøre med det som holder deg tilbake, slik at du kan lage en handlingsplan for å fortsette framgangen mot dine mål.

HAR DU NOE SOM HOLDER DEG TILBAKE I FRA SUKSESS I LIVET DITT?

8 kommentarer
    1. Hva mener du med suksess? Hva er suksess? Hvorfor er det suksess? Og hvordan vet du at det målet du har forespeilet deg som suksess er suksess og ikke et feilskjær foreksempel? Er suksessmalen universell og lik for alle? Appellerer suksessmodellen for alle?
      Jeg syns det var litt vagt

    2. Linnba: Hei. Takk for spørsmålet. Eg mener at suksess er noe den enkelte selv bestemmer hva er. Men da kan skille suksess fra ikkje suksess gjennom om du føler at livet er godt å leve. Dersom du ikkje har gode følelser i livet, kan vi si at det er noe som hindrer deg fra den gode følelsen. Suksess kan være ka som helst – og trenger absolutt ikkje være penger.
      Suksess – er å ta små steg i riktig retning.

      Håper dette var et greit svar på ka mener er suksess.

    3. Ja, masse holder meg tilbake! Jeg har drømmer om både utdanning og jobb, men jeg tenker alltid at jeg ikke kommer til å klare det siden jeg har ADD og store konsentrasjonsvansker.. Jeg vil også starte nettbutikk, men jeg tenker at det er for risikabelt for meg, tenk om det ikke går bra, og jeg taper penger. Det har jeg faktisk ikke råd til heller :p

    4. Den viktigste årsak til at vi ikke har suksess i livet er gjentakelsesdriften eller det absurdes logikk som det også kalles. Derfor er oppskriften på suksess på alle plan denne:
      Kjenn deg selv. Elsk deg selv. Glem deg selv.
      Elsk et annet menneske.
      La kjærligheten bli altomfattende.
      Bli ett med alt.
      Den oppskriften vil frigjøre både den kreative og fysiske energi som er nødvendig i kampen for tilværelsen og for positive mellom-menneskelige forhold.

    5. Jeg tror jeg er mer redd for å vise meg, og hva folk kommer til å si! Men det er jo egentlig helt latterlig, hvorfor skal man bry seg om hva noen man ikke likte på ungdomsskolen tenker? Og selv om et eple er helt perfekt, beste epleet i hele verden – så er det alltid noen som ikke liker epler.
      Min største fiende og mitt største hinder er uten tvil meg selv! ^^,

    6. Tonje andersen: Hei. Eg har da en utfordring til deg. Eg skal ikkje prøve på noen som helst måte å si at eg kan hjelpe deg. Men selv har eg erfart ka det vil si å studere personlig utvikling over lengre tid, og ka det å lage seg en vane med dette. Å legge seg en vane med å lese eller høre personlig utvikling er absolutt ikkje noen enkel oppgave. Det er en jobb som må gjøres, men det vil gi deg den selvtilliten og troen på deg selv og framtiden din som det høres ut som du trenger. Klarer du å bestemme deg for å lese/ høre på Youtube slik kunnskap 30 minutter 6 ganger i uken fram til jul, er dette den beste gaven du kan gi deg selv og framtiden din.

      Det blir ikkje enkelt, men det er utrolig bra for deg.

      MVH Johannes Myklebust
      Følg meg gjerne på Instagram under navnet: starmind79.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg