DETTE VIL FORANDRE LIVET DITT

“Thomas Edison gikk nesten ikke på skole i hele sitt liv. Men han manglet ikke utdannelse. Han døde ikke fattig heller. Henry Ford hadde mindre enn seks års skolegang, men også han klarte seg ganske godt. Ditt hovedmål i livet, vil i stor utstrekning hjelpe deg, å bestemme hva slags kunnskap du trenger. Neste skritt er at du har nøyaktig informasjon om pålitelige kunnskapskilder.” Hentet fra boken: “Rikdomens ABZ” av Napoleon Hill.


Det betaler seg å vite hvordan man skal tilegne seg kunnskap! Hva som er kunnskap kan være forskjellig fra person til person. Det kommer an på hva mål du har i livet og hva du personlig ønsker. Vanlig allmennkunnskap er, bør du vite, av liten betydning for deg, om du ønsker suksess i livet. Allmennkunnskap kan du enkelt skaffe gjennom å skrive: www.google.no på internett. Og det er nettopp derfor slik kunnskap du kanskje gikk glipp av på skolen ikke vil sette deg alt for langt tilbake i det virkelige liv. Det finnes annen kunnskap som er viktigere enn gode karakterer på vitnemålet.


Jeg har jobbet med feltet personlig utvikling i 7 år nå. Det jeg har lært gjennom denne tiden er at du ved å studere personlig utvikling, vil begynne å tro på at det meste er mulig, selv om du ikke har noen formell utdannelse. Dersom du ønsker framgang i livet, og hvem gjør vel ikke det, da er å bruke litt av sin fritid på å tilegne seg slik kunnskap ubetalelig. Jeg vil her gi noen råd om hvordan du enkelt kan starte med dette selv, uten at dette trenger å virke som et offer i livet ditt.



30 MINUTTER OM DAGEN:

“95% av alt vi gjør i løpet av dagen, gjør vi på grunn av vanene våre.” Dette sier Brian Tracy i boken: “Tenk Nytt”. Bestem deg for å tilegne deg vanen med å studere kunnskap om noe som fører deg nærmere drømmelivet ditt. Kunnskap DU trenger for at livet DITT skal bli bedre. Slik at du får en bedre jobb (disiplin og ledelsesteori), bedre forhold til andre mennesker (lær deg menneskekunnskap), økonomi slik at du ikke jobber fordi du må, men med og når du selv vil (finn ut hvordan du best bør forvalte pengene dine.)


Selv anbefaler jeg at du bestemmer deg for å “studere” i 1 time om dagen 5 dager i uken. Selv har jeg målet om at jeg skal studere fra søndag kveld til og med torsdag kveld (og så kan jeg ta fri fra studietid fredag og lørdag kveld siden det er helg.) Jeg tror det er lurt å belønne seg selv med noen dager fri. Klarer du å studere personlig utvikling 5 dager i uken, er du fordi 99% av befolkningen. Ja du hørte riktig. 99% av befolkningen gjør ikke dette, så du kan med god grunn kalle deg en av de få, som gjør det ikke suksessfulle mennesker ikke gidder å gjøre.Men i starten kan 1 time virke mye. Men bestem deg for å begynne, om så bare i 10 minutter, så er du langt forbi folk flest. Ta etterhvert steget til 20 minutter og når du er klar går du opp til 30 minutter. 30 minutter 5 dager i uken 50 uker i året er fantastisk. Gjør du dette kommer livet ditt til å ta av.

 

KJØP BØKER:

“Noe av det merkeligste ved oss mennesker er at vi bare setter pris på det som koster noe.” – fra boken Rikdommens ABZ av Napoleon Hill.  


Jeg husker første gang jeg kjøpte en bok om personlig utvikling. Det var en bok som het “Rich Dad, Poor Dad” og handler om hvordan man håndterer pengene sine. Jeg stod ved en hylle i en bokhandel og leste på baksiden av boken. Frem til da hadde jeg aldri kjøpt en eneste bok frivillig, jeg likte nemlig ikke å lese. Boken var tykkere enn noen andre bøker jeg hadde lest og kostet 350 kroner, og det var ingen bilder i den. Men likevel var det akkurat som at jeg forstod at jeg burde kjøpe den, men 350 kroner er mye penger. Det endte med at jeg kjøpte boken, leste den og har aldri angret siden. Men etter episoden har jeg kjøpt flere bøker enn jeg har klart å lese, og bokhyllen begynner å se ut som et bra møbel. 

 

Mange er veldig forsiktige når de skal lese bøker, og er mer fokusert på å bla forsiktig slik at de ikke ødelegger boken, enn på å finne ut hva som faktisk står i den. Jeg for min del har som mål å fange alt som er verdt å lese om igjen, med streker og kryss, så jeg rabler bøkene mine i filler. Jeg vet av erfaring at det er lite sannsynlig at jeg noen gang kommer til å lese hele boken om igjen, og er det noe som er verdt å lese en gang til, da må jeg fange det med understreker og eller tydelige kryss. Det blir mye mer interessant å ta boken fram igjen da, når du kan skumlese gjennom den, og få med deg mesteparten på 1/10 del av tiden. Så jeg anbefaler at du ikke er så redd for å “ødelegge” bøkene dine når du leser de. Det er vel fordi du ønsker å lære noe at du kjøpte den i fra starten av. Bøker går sjelden opp i verdi uansett, så ikke vær redd for å skrive i den.

 

YOUTUBE:

På Youtube finnes utrolig mye bra innen slik materialer. Her er det lagt ut mange lydbøker og foredrag fra gode foredragsholdere. Det er derfor ikke nødvendig å kjøpe masse bøker og programmer for å komme igang. Jeg har brukt mange ti-talls timer på dette selv. Men som det står ovenfor, så vil det hjelpe på motivasjonen å betale for kunnskapen du ønsker å tilegne deg. Det som er gratis har ikke samme effekt på deg. Men for å komme igang har jeg likevel gitt deg noen eksempler på hva du kan søke på for å finne bra kunnskap fra Youtube.

 

Eks: Tony Robbins. (Det meste fra han er verdt å få med seg. Mr personal development himself.), Brendon Burchard (Han er den life-coachen som tjener mest innenfor bransjen. Og det er ikke uten grunn.) Jim Rohn (Han har mye tidløs visdom å komme med. Dette er kunnskap du alltid kommer til å ha bruk for.) Skuespillere som Will Smith og Arnold Schwarzenegger er også kunnskapsrike innenfor dette feltet, og noen motivasjonstimer med disse to er en godt brukt kveld. Eller så finner du mange lydbøker som: “Think and Grow Rich” av Napoleon Hill, “Awaking the Giant Within” av Tony Robbins, “The 7 Habit of highly effective People” av Stephen Covey

 

LYDBOK:

Selv har jeg nettopp begynt å abonnere på en lydbok-program som heter Audible.com. Her har jeg registrert meg, og kan da laste ned en ny lydbok hver måned. Denne abonnements-tjenesten koster ca 100 kr pr mnd, men da får jeg en ny lydbok hver måned. Så nå bruker jeg reise og ventetid på å høre personlig utvikling. Om du bare gjør dette, registrerer deg og hører 1 bok i måneden på smarttelefonen din, da har du planlagt at du i løpet av det neste året skal “lese” 12 bøker det kommende året. Og det er fantastisk. Du trenger altså ikke ofre all fritiden din for å bli mer suksessfull, så lenge du bruker tiden din smart. De fleste har en time eller mer i dødtid i løpet av en dag. Hvorfor ikke bruke denne tiden til å utvikle hjernen din?


 

BEGYNN Å LESE DENNE BLOGGEN eller andre blogger som skriver om temaet:

Jeg har skrevet mange artikler på denne bloggen som det er verdt å lese gjennom. Alt jeg skriver her er tidsuavhengig. Det vil altså si at det spiller ingen rolle om du leser denne artikkelen idag, eller ett år fra nå. Den er like aktuell for tiden vi liver i. De fleste blogger følger livene til dem som skriver dem, hva de har opplevd denne dagen, hva de har spist eller hva de kjøper seg av ting, klær eller ferieturer. Ingenting galt i det, men da blir blogg-innleggene tidsavhengig. De blir utdaterte etter en dag eller to. Men mine innlegg, og innleggene til blogger som denne har ingen tidsrelevanse, så her kan du altså bla gjennom arkivet og finne noe dagsaktuelt for deg og det du strever med, eller bare noen tips og råd i hverdagen. Jeg har ikke vært noen stabil skribent enda, så det går gjerne en uke mellom hvert innlegg. Men prøver å øke det antallet.

 

Siden du er en av de seriøse som faktisk har lest gjennom hele innlegget mitt, synes jeg du fortjener en liten gave. Det kan være en fin start på veien til å bli mer suksessfull i livet. Så jeg vil gi deg tre av mine bok-referater gratis. Du får referater fra bøkene: (alle bokreferatene er skrevet på norsk).

  • “Tenk Nytt – og utnytt dine evner”, av Brian Tracy
  • “The Slight Edge”, av Jeff Olson 
  • “Spis ikke Marshmallow – enda”, av Joachim de Posada 

 

 

Du skriver bare email-adressen din i kommentarfeltet, og jeg sender deg referatene gratis.

 


 


36 kommentarer
    1. Takk for at denne bloggen eksisterer, har lært masse av å lese her inne, og fått et nytt syn på ting. Jeg vil gjerne ha tilsendt referatene 🙂 Jeg liker blogger som tar for seg det som virkelig betyr noe i livet, og ikke bare de overfladiske tingene som aldri vil føre deg noe sted uansett.
      [email protected]

    2. For en fantastisk blogg!
      Som person inspireres jeg lett, men har ofte vansker med å fullføre ting for meg selv og min egen del. Når det gjelder ting som kommer andre til gode, gjør jeg som oftest alt for at det skal bli så bra som mulig. Jeg må kanskje innse at det er på tide å sette seg selv først.
      Jeg likte spesielt godt det bildet du la ut i dette innlegget: Great people talk about ideas. Average people talk about things.
      Dette er noe jeg selv setter veldig høyt. På jobben har jeg fruer som sitter å snakker om barna deres, og hva de gjorde dagen i forveien. Jeg for min del prøver å dra i gang samtaler som kan få folk til å reflektere litt. Jeg er lærer og ønsker at man kan diskutere litt pedagogikk. Endelig begynner det å skje litt på lærerverelset, og de begynner å bli litt mer åpne for ideen, men veien har vært LANG. Hvis man ikke diskuterer og reflekterer over tingene man gjør i hverdagen, kan man ikke bli bedre. Det er i alle fall min teori.
      Jeg vil gjerne ha referat fra bøkene.

    3. Anette: Hei. Takk for den fantastiske kommentaren. Når det gjelder å begynne på ting for så å slutte lenge før noe er ferdig, er også eg i den kategorien når det gjelder mitt eget liv. Min erfaring er at det er fordi noe ikkje er viktig nok i livet akkurat nå. Det å sette andre først er en god ting, og når du gjør noe for andre eller på jobben, da betyr det at andre mennesker og jobben din føles som viktigere for deg, enn dine private greier. Eg sliter som sagt også på dette punktet. Men med det samme eg kommer over noe eg virkelig brenner for, slutter eg aldri før eg er ferdig.

      Siden du er lærer av yrke, er det veldig bra for deg om du brenner for dette. Å sette av fast tid av døgnet til å utvikle din personlige kunnskap. På den måten blir det akkurat som at du tar tilleggskurs i for eks kommunikasjon, selvledelse, disiplin, forståelse, ledelse osv.

      Men eg sender over referatene, og håper du får nytte av det som står der.
      Mvh Johannes Myklebust 😀

    4. Hei!
      Her var det mye spennende! Gleder meg til å lese mer, og også få muligheten til å lese bokreferatene du har skrevet.
      På forhånd tusen takk, og god jul!

    5. Gyda: Hei. Takk for at du leser noen av innleggene mine. Dette innlegget var faktisk ganske langdrygt, men du kom deg til bunns likevel. Fantastisk av deg. 🙂

      Eg sender deg referatene på mail nå. Så kan du lese de, nå mens du venter på Jul. En kjempefin start på 2015. ;D

    6. Hei!
      Så fin blogg du har – mye kunnskap og inspirerende lesing. Jeg ser fram til å få Mail fra deg – godt nytt år!!

    7. Hei !
      Jeg har akkurat fått øynene opp for personlig utvikling, og må si at jeg skjønner ikke at flere gjør det..tror kanskje som med meg at livet har hatt for få timer og at man kanskje ikke har hørt så mye om det i hverdagen.Jeg ble anbefalt og lese boken til william atkinson gjennom en annen bok jeg kjøpte, så lest og leita litt på nettet her☺var godt og lese det du foreslo ang lesetid osv ang personligutvikling…for jeg bruker nok mer enn 1 time pr dag på det nå…og det gjør meg så godt☺kan nesten ikke vente til neste gang og neste gang☺så takk for det du deler med deg til oss andre.
      Mvh kate☺

    8. kate berg nilsen: Bra å høre. Eg har vært litt mer enn gjennomsnittet interessert i 7 år. Ka gjør du til daglig da? Kan du bruke dette direkte i jobben eller studiene dine?

      Gøy at du kom innom bloggen min da. Eg kan jo også anbefale deg flere personer å høre på Youtube og slikt. Det kan være bra som variasjon fra lesing. Mye bra på internett.

      MVH
      Johannes 🙂

    9. Veldig inspirerende logg du skriver.
      Ser frem til mail fra deg.
      Navn og tips ang you tube hadde heller ikke vært dumt.

    10. Ønsker å utvikle meg personlig, og styrke kunnskapen min . Føler meg noen ganger litt tilkorkommen i samtaler ol. Ønsker å endre dette.

    11. Elisabeth Fjeld: Hei. Fantastisk å høre. Eg ønsker å gi deg en hjelpende hånd. Eg sender deg disse bokreferatene. Bloggen min er rettet mot nettopp slike som deg. Eg har også en drøm om å en dag bli suksessfull, og denne bloggen blir til på veien dit. Håper du stikker innom iblant. 🙂

    12. Hei! Jeg lærer meg norsk og trøffer på bloggen din. 😁 Den er fantastisk! Og jeg forstår ganske mye:) Jeg vil gjerne løse disse bokreferatene til å forbedre meg norsk og tilegne seg nye lunnskaper 🙂 mvh, Renata

    13. Hei, Kjempeflott blogg som gir mye inspirasjon og tips til hva som er verdt å lese. Har selv lest mye av denne typen stoff og har lært masse. Men det stopper ikke opp på noen som helst måte… ønsker å utvide horisonten og få gode råd om både nye bøker innen emnefeltet og eldre som jeg har gått glipp av. Mvh Dag

    14. Spennende- har veldig lyst å komme igang, men har angst for tykke bøker uten bilder;) veldig kjekt med Mail og referater som vil gi en god start! Tusen takk;)

    15. Hei! super inspirasjon! Jeg ønsker å utvikle meg personlig og øke den generelle kunnskapen min, så tror dette kan være en god start! Er mye “allmennkunnskap” jeg føler jeg mangler, og samtidig har jeg lyst å finne ut hva jeg ønsker med livet mitt 🙂

    16. Takk for inspirasjon, gode råd og tips og ikke minst motivasjon til veien videre 😀 ønsker gjerne motta referatene til videre lesing😉
      Riktig god påske🐣🌞🐣

    17. Hei,
      Ville sett utruleg stor pris på ei norsk oppsummering av The Slight Edge! – og gjerne dei andre 🙂
      På førehand tusen takk!!
      Mvh. Marit

    18. Hei.
      Vil gjerne ha tilsendt referat.
      Er spesielt opptatt av ” The Slight edge “.
      Takk for alt du deler , trenger flere som deg.

    19. hei!
      veldig nytte kunnskap å hente fra innlegget ditt.
      er det det noen bøker du anbefaler til slutt? bøker om personlig utvikling

    20. Ser artikkelen din er noen år, men er det fortsatt aktuelt å dele referater fra disse eller andre bra bøker?

    21. The law of attraction er min bibel. Loven funker så bra at det er skremmende 🤩👏Elsker alt som har med selvrealisering å gjøre. Liker bloggen din. Blir så videre inspirert av å lese den. Elsker at fler enn meg er så engasjerte 🤩👏

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg