HVORDAN FÅ FØLGERE PÅ INSTAGRAM?

For noen år siden skrev jeg et innlegg om hvordan man får flere følgere på Instagram. Dette var egentlig en artikkel jeg laget som motivasjon til meg selv – slik at jeg skulle få trøkk på min egen konto. Men det var ikke meningen at mange skulle lese den. 

 

På en eller annen måte så har denne artikkelen likevel blitt den mest leste ut av alle mine artikler. Det synes jeg selvsagt er fint. Det er kjekt når folk leser det du skriver, men ikke når innholdet er tomt for verdi.

 

Derfor besluttet jeg å oppdatere artikkelen med innhold som er mer tidsriktig og kunnskapsbasert. Her er mine 5 tips til hvordan du får flere følgere på din Instagram-konto. (Oppdatert 06.03.2017)

 

 

FINN DITT OMRÅDE: Finn noe som du er lidenskapelig opptatt av, og lag en konto basert på dette. Dersom du ikke er særdeles interessert i det du holder på med, vil du ikke klare å gjøre nok innsats og holde på lenge nok, til at du oppnår suksess innenfor feltet ditt. Et ordtak sier noe slik som dette: “Lidenskap slår nock-out på penger, kunnskap, naturtalent og faglig kompetanse.” Lidenskap trumfer med andre ord – ALT ANNET.

Bill Gates og Steve Jobs er enige i dette, og mener at du ikke bør starte med noe annet enn det du har lidenskap for. Du kommer nemlig ikke til å klare deg gjennom motgangsperiodene som vil komme, dersom du ikke elsker det du gjør.

 

POST KVALITET: Post hovedsakelig bare bilder du er fornøyd med. Og det er viktig å poste regelmessig. Hver dag er nok et nøkkelbegrep her. Gjerne 2-3 bilder hver dag, slik at du har fast aktivitet på kontoen din. Dette gjør at følgerne dine har noe forutsigbart å se fram til. Bestem deg gjerne på forhånd, cirka tidspunkt på dagen du ønsker å legge ut.

Om du for eksempel ønsker å legge ut tre bilder om dagen, kan du poste et om morgenen, ett om ettermiddagen og ett om kvelden. Da har du større sjanse til å nå noen av følgerne dine med ett av bildene du legger ut. Men prøv deg gjerne litt frem selv. Det finnes ikke noe fasit her. Det er din konto, og dersom du ikke tør å være litt personlig, vil du ikke virke ekte. Og det er særegenhet som gjør deg spennende.

 

 

BRUK RELEVANTE #HASJTAGS: Ikke ta med for mange hasjtags, men 3-5 er greit, men bare ord som er riktig i forhold til bildet du poster. Det kan også være smart å lete etter populære hasjtags som andre bruker for å beskrive lignende bilder. Bruk gjerne også noen engelske hasjtags til bildet ditt. Instagram-bilder går lett over landegrensene, og bruker du engelske ord, kan folk over hele verden finne bildet ditt. 

I tillegg kan det være smart å hasjtagge hvor du befinner deg. Dette kan sammenlignes med å sjekke inn et sted, ifølge Facebook-språket. Folk synes det er kult å finne bilder fra steder de oppsøker, som for eksempel #stoltzekleiven, #vikingskipet, #preikestolen eller rett og slett bare #bergen.

 

FØLG KVALITETS-PROFILER: Søk opp gode profiler som fokuserer på det samme områdene som du gjør, og lik bildene deres. I følge en blogger ved navn Stina Bakken, som har over 60 000 følgere, er det også smart å skrive kommentarer på bilder du liker. Dette gjør at de blir oppmerksomme på deg, og vil da ofte både svare deg tilbake og begynne å følge deg. Så bruk denne strategien mot profiler du ønsker å følge, og som du ønsker at skal begynne å følge deg.

 

 

 

FØLG INSTAGRAM-KONTOER SELV: Ofte vil andre begynne å følge deg, når du begynner å følge dem. Det hørtes selvsagt ganske logisk ut. På min forrige Instagram-konto, fulgte jeg alle dem som fulgte meg. Jeg holder på å lage en ny konto nå, hvor jeg skal følge rådene som står i denne artikkelen. Og jeg kommer også nå til å følge tilbake, alle som følger meg.

 

Så dersom du ønsker en ekstra følger på Instagram-kontoen din, så er jeg enkel å overtale. Følger du meg – følger jeg deg. Det er ikke alle kjendiser som følger denne strategien, De følger ofte få personer selv, mens hele verden følger dem. Så jeg vet ikke om akkurat dette er positivt eller negativt i forhold til hvor mange følgere du kommer til å få. 

 

Min Instagram-konto er: @selvutvikling

Eller du kan trykke på denne knappen:   

10 kommentarer

Siste innlegg