SLIK NÅR DU MÅLENE DINE

De fleste tenker: “Hva må jeg gjøre?” og så skriver de en lang “to do”-liste og blir nesten nedbrutt av alle oppgavene som må gjøres. Det største problemet er likevel at selv om du gjør alt på listen din, så er det ikke sikkert at du får det resultatet du er ute etter likevel. Etter mye strev og kav, så er utfallet ikke hva du håpet på. Finnes det en måte å få bedre resultater på?

 

Her er metoden som kan komme til å revolusjonere ALT du gjør heretter. Det du gjør er å starte helt motsatt. Du finner ut hvilket resultat du er ute etter først, så finner du grunnen – DITT HVORFOR. Og helt til slutt finner du ut hvilke oppgaver du bør gjøre. Husk hva jeg har skrevet tidligere: “HVORFOR  utgjør er 80% av dine resultater” – “HVORDAN du gjør noe, utgjør bare 20%.” Og hvordan du gjør noe, vil du finne ut, dersom du har funnet deg gode nok grunner til HVORFOR du gjør noe. Er det viktig nok for deg, er det ikke noe tema å ikke klare det. Er grunnen din god nok, vil du finne en vei.

 

Her er metoden som kan endre livet ditt. Det kommer til å endre mitt. RESULT – PURPOSE – MASSIVE ACTION PLAN (Eller RPM-metoden)

1. HVA RESULTAT ER DU UTE ETTER? Hva er ditt sluttresultat? Hva er ditt misson/mål? I livet ditt? i dine menneskelige forhold? i jobben din? i studiene dine? Du må vite NØYAKTIG hva som er målet du er ute etter i den gitte situasjonen. Ikke generaliser, det vil si: ikke gjør målet og resultatene dine uklare. Klarhet er MAKT. Uklarher skaper bare forvirring for hjernen din. Å ønske seg mer penger er ikke et klart mål. Da oppnår du målet i det du får en tier i hendene. Da vet ikke hjernen din hva den skal hjelpe deg med. (Ønsker du å utdanne deg til noe?  Ønkser du å bli best på laget? Er det noen mennesker du ønsker bedre kontakt med? Skriv dette ned på papiret ditt – som RESULTATET du er ute etter.)

2. HVORFOR? HVA ER FORMÅLET/HENSIKTEN DIN? Et formål er mer kraftfullt enn en gjenstand. Hvorfor ønsker du å gjøre dette? Hvorfor skal du bli best på laget? Hvorfor studerer du akkurat dette faget? Hva ønsker du å få ut av det? HVORFOR er den viktigste tingen å vite, fordi alle emosjonelle følelser kommer fra dette spørsmålet. Når du møter på problemer, er det nok å tenke “hvorfor du gjør det” så vil motivasjonen komme tilbake, så lenge formålet ditt er godt nok og viktig nok for deg.

3.MASSIVE ACTION PLAN. Så må du sette opp en handlingsplan. Hva er det du må gjøre for å oppnå det resultatet du er ute etter? Dette er sannsynligvis motsatt av hva du har gjort før, siden vi oftest begynner med alt som må gjøres, så vi starter først med “to-do”-listen og så håper vi på at det skal gi oss de resultatene vi ønsker. Men problemet da er at du ikke får med deg underbevisstheten din. Det er jo sånn at 90% av alt du gjør i løpet av en dag blir styrt av din underbevissthet, bare 10% av tiden er det du som er i førersetet i livet ditt. Så da blir det litt som at du jobber skjorten av deg, og så roter underbevisstheten din det til igjen, med det samme du ikke “er tilstede”. Dersom du kan få underbevisstheten din til å bli “følelsesmessig involvert” i målet ditt, da vil underbevisstheten din “hjelpe” deg til å nå målet, istedenfor å ødelegge. Den må vite hva du er ute etter, og så må du lage en handlingsplan for hvordan du har tenkt å oppnå dette målet. Når underbevisstheten din vet hva du er ute etter, og du har en spesifikk handlingsplan for å nå dette, vil den ikke lenger lure på hva du driver med, og den vil begynne å hjelpe deg, og den vil gi deg krefter du ikke visste du hadde.

 

Jeg vet at dette er vanskelige greier, så jeg skal komme med et eksempel fra mitt liv: Jeg har bestemt meg for å studere personlig utvikling i 1000 timer i løpet av 2015. Etter at jeg satte dette målet inn i “RPM”-metoden er det akkurat som at underbevisstheten min hjelper meg til å nå målet. Nå vet underbevisstheten min at jeg må jobbe med personlig utvikling i nesten 3 timer hver dag, og den prøver til og med å tilrettelegge for at jeg skal klare det. Fordi målet er så stort, og jeg har følelser inkludert i målet, da ønsker også den å involvere seg. Tro det eller ei, så er det ofte lettere å oppnå store mål, enn små. Dette kommer av at store mål, betyr større belønning når du når det. Små og ubetydelige mål, vil ikke antenne gnisten i deg. Dette er følelsene i spørsmål nummer 2. Hvorfor gjør du dette? Hva er formålet?

 

Her er min RPM-eksempel for 1000 timer.

1. Hva for resultat er jeg ute etter? What is my outcome? Jeg skal studere 1000 timer i 2015 fordi jeg ønsker å starte opp mitt eget foretak, og dette har som mål å hjelpe andre mennesker til å oppnå sine drømmer. Dersom jeg skal klare dette, må jeg velge ut spesifikke og for meg interessante tema som jeg kan utdanne meg innen. Jeg vet at skal jeg kunne leve av slik kunnskap, da må jeg være blant de aller mest kunnskapsrike menneskene innenfor akkurat disse temaene. 

2. HVORFOR? Hva er formålet/ hensikten min med dette målet? Hvorfor jeg gjør dette? Hvorfor jeg studerer 1000 timer? Jeg vet at dersom jeg klarer å studere 1000 timer samtidig som jeg har en fulltidsjobb, så kreves det disiplin og innsats av meg. Samtidig vil jeg føle meg suksessfull, og kommer til å besitte kunnskap som er utrolig viktig å ha dersom jeg skal oppnå suksess senere i livet. I tillegg for å øke motivasjonen min så har jeg laget meg et belønningssystem, slik at jeg får små belønninger etter hvert som jeg oppnår framgang i målet mitt. 

3. MASSIVE ACTION PLAN. Så må jeg lage meg en handlingsplan. Her er det bare å “brainstorme” alt du kommer på, og skrive det ned på et papir som en “to-do”-liste. Det er bedre å skrive ned alt for mye enn for lite. Her finnes det ingenting som heter dårlige ideer. Alt du kommer på skriver du ned, og så finner du ut hvilke handlinger som fører deg nærmere målet ditt etterpå. Ting som ikke er relevant i forhold til målet ditt, kan du stryke. Har du vært flink med punkt 1 og 2, da har du skapt grunner og følelser bak målet ditt, og det er disse to første punktene som kommer til å holde deg på sporet – ikke alle disse tingene og aktivitetene på oppgavelisten din. Gjør du ikke oppgavene, når du ikke målet. Og er målet viktig nok for deg, vil du finne ut hvordan du skal nå det etterpå. Uansett om målet ditt er lite eller stort. Det kan være at du ønsker å ta opp igjen studiene dine, eller gå for noe stort innefor idretten du holder på med, eller om det bare er å lage en flott bursdagsfeiring for sønnen eller datteren din, eller kznskje tidenes bryllup som skal arrangeres. Følger du denne RPM-metoden, vil du få et topp resultat. 

 

 

(Dette er bare for å vise hvordan du kan sette opp RPM-planen. Outcomes finner du først, så finner du ditt formål (Purpose) og til sist fyller du inn “to do”-listen (Action))

 

Så fra nå av bør du sette alt du tenker å gjøre inn i en RPM-plan. Du trener ikke alltid å gjøre dette skriftlig, du kan få utrolig bra resultat av å utføre denne planen i hodet ditt også. Og det er selvfølgelig mye raskere, og da kan du bruke det for å skape mål og mening i hverdagen din. Da bruker du disse spørsmålene:

  1. Hva resultat er jeg ute etter? Hva er mitt “outcome”?
  2. Hvorfor? Hva er formålet eller hensikten min?
  3. Lag en “massive action plan” en handlingsplan. Hva må du gjøre for å nå målet ditt?

 

 

5 kommentarer
    1. Kult at du vil satse på dette – det virker som et viktig og riktig valg for deg, siden du har så stor interesse for emnet. Men tenker du å utdanne deg i retning coaching da eller? I tillegg til å besitte en solid kunnskap om personlig utvikling, som jo er en en stor fordel for en coach, hehe. Hvordan har du tenkt til å stikke deg fram da, med tanke på at det utdannes så mange coacher om dagen?
      Også et spørsmål til: hvordan kommer du fram til lesestoffet du skal gjennom? Hvordan siler du ut det viktigste? Blir det bøker på gefühlen, eller går du slavisk gjennom ulike, kjente titler?
      Bare spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg kanskje kan skaffe meg noen boktips om dette spennende temaet 😉

    2. Armonia: No stiller du mange gode spørsmål, og flere har eg ikkje svar på. Eg har ikkje tatt noe utdanning på dette, og kordan eg skal gå fram veit eg heller ikkje enda. Men begynte å interessere meg for personlig utvikling for 7 år siden.

      For å begynne fra begynnelsen, så satte eg meg et mål om å lese gjennom Bibelen, og lagde meg et mål om å bli ferdig med Bibelen og å skrive ned bibelvers til alle kapitlene, og satte meg en tidsfrist som da var julaften 2004. Eg nådde målet mitt. Eg satte meg målet i februar samme år, og ble ferdig med prosjektet jualften kl 14.00. Så egentlig høres det nesten ut som et eventyr. Men det var mye jobb og mange seine nattetimer, og mye kaffi. Men det var det beste året i mitt liv.

      For å klare noe stort, som å lage et Bibel-prosjekt på 120 A4-sider, så må du ha store drivkrefter. Eg hadde flere. Det står i Bibelen at Gud straffer deg om du lover noe, for så å ikkje holde det du lover, men samtidig gir Gud løfter at han belønner deg om du holder ut. Så eg var livredd for å ikkje klare målet mitt, samtidig trodde eg at dersom eg når det, så vil dette endre livet mitt radikalt. Eg forventet at noe stort skulle skje, dersom eg ble ferdig til julaften. Det skjedde ingenting, og eg var lei og miserabel i 3 – 4 etter dette.

      Men så for 7 år siden begynte eg å lese et par bøker om personlig utvikling og lederskap, og skreiv referat til disse bøkene som et leder-prosjekt på jobben min. Når eg var ferdig med disse 2 bokreferatene, inviterte eg meg sjølv på kaffi til ein kamerat (eller det vil si, ein eg drømte om å bli kamerat med), ein som eg såg opp til og som var forbildet mitt. Han ble kjempeglad og imponert over at eg hadde skrevet disse referatene, og inviteret meg til kontoret fast ca 1 gang i mnd. Det var for å ikkje svikt han at eg fortsatte å lese og skrive referater om persnlig utv bøker. Eg har blitt ein god venn med denne mannen no. Vi treffes ofte og ser film og drikker kaffi. Håper ikkje dette var kjedelige greier, men dette er grunnen for korfor eg studerer pers utvikling. Det er sju år siden no, og ting går framover. Mitt mål for 2015 er å studere 1000 timer. Ka som skjer etter dette, veit eg ikkje enda. Men eg trur uansett at eg finner eller lager meg ein vei etter kvart.

      Sorry det ble litt langt. Men du må bare spørre etter kunnskapskilder, eg svarer så godt eg kan, og kan selvfølgelig sende over noen referater eg har skrevet visst du vil

      Ha en fin uke. ;D

      MVH Johannes Myklebust

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg