DERFOR GJØR IKKE BARNET DITT LEKSER

Kunnskap kan ofte virke kjedelig å tilegne seg dersom en ikke fullt og helt er klar over hva og hvorfor man trenger den. Det er dette barn og unge på skolen ofte har problemer med. “Hvor må jeg lære dette? Kommer jeg noen gang til å få bruk for det?” “Jeg vil ikke gjøre lekser, jeg vil heller spille Playstation/være med vennene mine/stå på skateboard osv.” Dersom du ikke klarer å finne grunner som er gode nok i barnet ditt sitt hode, til at det heller vil (ja du leste riktig – VIL) gjøre lekser enn å gå ut å leke, da kommer ikke barnet ditt til å bli superflink på skolen. Hvordan kan man få et barn til å ha lyst til å gjøre lekser?

 

Med en gang du vet at noe er viktig at du lærer deg, blir tilegning av kunnskap mye enklere, mer lystbetont og mer interessant. Slik er det også for barnet ditt. Dersom de ikke ser noen grunn til hvorfor de skal og trenger å lære noe, forsvinner også interessen for det. Dersom de ikke har noen plan for framtiden, annet enn å gå på skole fordi de må, da er ikke lærings-bryteren deres slått på. Alle mennesker ønsker å føle at de betyr noe, at de er viktige. Slik er barn også. De ønsker å få ting til, å føle at mestrer noe og føle at de utvikler seg, og de ønsker å bli noe stort og flott når de blir voksne. Dersom du forteller dem at de ikke kan bli både astronaut og racebilsjåfør når de blir stor, men at de må gjøre leksene sine og bli flink på skolen slik at de kan bli en mellomleder på fabrikken, da dreper du motivasjonen deres. JO – de kan bli superstjerner innenfor deres interessefelt når de blir stor, men det kreves en ekstraordinær innsats. Og vet du, barnet ditt er faktisk oftest istand til å legge ned denne vanvittige innsatsen, men de må vite at målet er mulig å oppnå.

 

Mange voksne tror at det å sette realistiske og oppnåelige tanker og “drømmer” til barnet om framtiden, vil hjelpe barnet slik at de ikke blir skuffet. Men dette er utrolig farlig i forhold til motivasjonen deres. Dette dreper enhver vilje til ekstraordinær arbeidsinnsats. Hvorfor i all verden skal barnet ditt “gi 200% av innsatsen sin, dersom du begrenser framtidsutsiktene deres?.

“Hvorfor skal jeg jobbe to timer hver dag med lekser, bare for å få meg en vanlig jobb?” – tenker barnet, og ja, motivasjonsballongen er punktert. Nå gjør de ikke mer enn de må, fordi dine framtidsvisjoner for barnet ditt er ikke noe barnet ditt anser som verdt å streve etter. 

 

Noe annet det er verdt å merke seg er at dine drømmer og mål ikke er det samme som dine barns. Noe av det viktigste innenfor å sette seg mål og å oppnå dem er at det må være dine personlige mål og dine grunner for å nå målet. Du kan derfor sjelden kopiere andre målsettinger og oppnå like bra resultat som den personen som skapte målet. Det vil si at selv om du snakker varmt og bra til barnet om store og superbra mål, som du mener at det bør satse på, så er ikke dette målet som barnet ditt drømmer om. Det er bare barnet selv som vet hva det virkelig ønsker og interesserer seg for. Derfor er det viktig å støtte barnet på deres premisser, og heller hjelpe det med å planlegge hvordan det er mulig å oppnå denne framtidsvisjonen.

 

Men dette er ingen enkel oppgave, og det mener jeg heller ikke at det er. Men en ting til slutt, dersom du ønsker å få noe ut av det jeg skriver her, må det faktisk starte med deg. Hvorfor skal barnet gjøre lekser 2 timer hver dag når det trøtt og sliten kommer hjem fra skolen, dersom ikke mammaen eller pappaen deres selv utvikler seg. Det starter her og nå med deg. Hvorfor ikke ta å utvikle deg, lese noen bøker eller gå på noen seminarer om feltet du jobber med, eller det du alltid har vært lidenskaplig interessert i? Walk the talk!

13 kommentarer
    1. Karoline Stensrud: Tusen takk, og God Påske til deg også. Problemet er jo at det er andre som bestemmer ka barna skal lære, Men du som forelder kan skape motivasjon hos barnet om å ville være flink på skolen.

    2. Du, jeg er 17 år og går andre året på videregående. Jeg er i ferd med å stryke i matematikk, fordi jeg rett og slett har fått for meg at det er et vanskelig fag som jeg verken mestrer eller har bruk for. Jeg er flink til å skrive, og tenker å bli noe innen det (selv om jeg synes at det høres grusomt kjedelig ut det også), så hvorfor trenger jeg da å løse slike kompliserte regnestykker blandet sammen med a’er og b’er og gudene vet hva. Hadde jeg hatt lyst, så hadde jeg nok fått det til. Men jeg har overhode ikke lyst. Fordi jeg ikke aner hva jeg skal med det! Så, hva gjør man da? Foreldrene mine har ikke gått på videregående selv da de begynte å jobbe etter ungdomsskolen, så de har ikke noe å bidra med, men de forventer at jeg gjør leksene. Dagene går, og jeg sitter her med en haug av personlige “prosjekter”, blant annet å delta i fitness, skrive en bok, lage musikk, osv, i tillegg til disse leksene. Og så blir det ikke noe av noe. Hva skal jeg gjøre med livet mitt? Hvor viktig er disse leksene? Hjelp!!

    3. Jeg må bare legge til at jeg tror det er umulig å tvinge noen til å lære noe. En er nødt til å ha lyst for å lære. Verden hadde vært et bedre sted dersom man hadde lagt mer til rette for å realisere folks personlige mål og drømmer. Ikke alle dyr kan klatre det samme treet.

    4. Charlotte: Det er ikkje alt som ligger like lett for oss. Det høres ut som om matte er noe du misliker, og det er sånn i denne verden at ikkje alle liker de samme tingene. Du skriver blant annet at du er flink til å skrive, men ikkje liker det. Det er bra at du er flink til å skrive, men du skal ikkje skrive for å skrive. Så ikkje bry deg om forventningen om å skrive og utgi bok. Idag finnes det så mange andre måter å uttrykke seg på, enn via bøker. Justin Bieber ble kjent via YouTube. Du kan bruke skrivingen din på mange forskjellige måter, som blogg, ditt private nyhetsbrev, youtube-videoer, osv.

      Det eg tror du må gjøre, er å finne ut ka du virkelig brenner for. Ka er den greien i libet ditt, du drømmer om å bli virkelig kunnskapsrik innen? Ka var du lidenskaplig interessert i da du var liten jente? Ka var deg liksom? Det er her du må begynne. Du må finne ditt felt, lese og studere dette feltet, slik at du blir så kunnskapsrik at du kan skrive og utgi dine egne artikler innenfor dette feltet. Dette tror eg også vil sette deg på sporet av “alle” andre tingene du sliter med. Du må oppleve at du betyr noe, at du har ekspertise innenfor et bestemt område i livet. Da vil du begynne å få motivasjon til å grave dypere inn i tingene du sliter med også, så lenge du forstår og innser at du trenger å lære dette. Når underbevisstheten din ser at livet ditt blir bedre dersom du bruker tid og krefter på å lære deg noe spesielt, da vil du også få motivasjonen du trenger for å klare det.

      Håper du får hjelp ut av det eg skriver. 🙂

    5. Her er et tips for å gjøre lekser lystbetont. Gradvis å øke hastigheten på arbeidet. Test selv med en kryssordoppgave. Kjemisk doping er ikke å anbefale, men denne formen for dop er helt uskadelig.

    6. Takk for langt svar! Det som alltid har vært min hjertesak er dyr og dyrevern.. Har alltid tenkt på å bli veterinær, men da må man være god i matte. Dermed har det blitt så jeg bare har dette som en hobby, og sliter med å finne noe jobbrelatert som jeg brenner for. Hmm

    7. Charlotte: Hei. Det e jo et kjempegodt mål. Eg synes ikkje dette bare bør være en drøm. Visst du virkelig ønsker å bli det, synes eg du bør gå for det. Eg veit dette blir tøft og slitsomt. Men eg skal si deg en hemmelighet. Det er noe som heter før og etter en beslutning. Før du har bestemt deg for å gå all inn for et mål, vil du merke at alt er usikkert og tvilen vil ha overtaket, men med det samme du har tatt beslutningen å gå “all in” for en bestemt sak, da vil du oppdage at du har krefter og evner du ikkje visste at du hadde. Ja, det kommer til å bli slitsomt, og du må ofre mye – men det kommer samtidig til å bli utrolig gøy å starte på reisen som kan gjøre deg til veterinær. Eg heier på deg.

      Og dette er akkurat det som skal til for å få fart på matte kunnskapene dine. Fra no av er du nødt til å følge med, og sette deg inn i ka mattelæreren din gjør på tavlen. Og en liten ting til slutt. Start mattetimene med blanke ark. Prøv heller å få med deg det mattelæreren din underviser i timene fra nå av, enn å fokusere på alt det du ikkje kan. Du må nullstille deg – ikkje la den lille slemme stemmen du har i bakhodet ditt få fortsette å fortelle deg at du ikkje kan. DU KAN VISST DU VIRKELIG VIL !! ;D

    8. Vel. Det øvelsen gjør er å gi mental klarhet. Trolig ved å aktivere nevrotransmitteren dopamin som ifølge Wikipedia ?er avgjørende viktig for bevegelse og motivasjon, og i tillegg spiller en rolle i bl.a. hukommelse, oppmerksomhet og læring.? Altså den effekten amfetamin har. Personlig bruker jeg Sudoku i høyt tempo for å skjerpe hjernen.
      Denne rusen er såpass behagelig at den vil være en motivasjonsfaktor for en skoletrøtt elev.
      Som med alt annet må hjernen få tid til å omstille seg til en ny rutine. Derfor må fokus være på gradvis økning. Her er en artikkel om å øke lesehastighet:
      http://hurtiglesing.no/Leseteknikker/Press%20opp%20lesehastigheten.htm

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg