DERFOR HAR DU LÆREVANSKER

“BLI DEN BESTE UTGAVEN AV DEG SELV”

Jeg leste og jobbet med personlig utvikling i 5 år, før jeg egentlig fikk noe som helst forståelse ut av det jeg leste. Er vi nødt å gå gjennom så mye hardt arbeid før vi begynner å lære noe? Ønsker jeg å “lure” andre mennesker til å begi seg ut på en så lang og krevende reise som det jeg hadde, før ting begynner å ramle på plass? Nei, det ønkser jeg ikke. Jeg har gått den lange og tunge veien til kunnskap, slik at andre skal slippe å tråkke hele stien om igjen. Forhåpentligvis er den ikke snødd eller grodd igjen etter meg. Jeg har kommet over at hovedgrunnen for at jeg har brukt så lang tid på å forstå utvikling for suksess, er at jeg begynte reisen med et svært begrenset tankesett. Dette hindret meg i å tro på en positiv framtid for meg selv. Jeg hadde alle slags tanker og stemmer inne i hodet mitt som passet på å trykke meg ned etterhvert som jeg leste og studerte, slik at jeg ikke var tilstede i studietimene mine. Jeg var “alle” andre plasser enn tilstede i mitt eget fokus. “Jeg hadde stemmer sinne i hodet mitt som fortalte meg at: “Du kan ikke lære dette her. Det er alt for vanskelig for deg.” “Du kommer aldri til å lykkes med noe.” “Alle andre lærer mye raskere enn deg.” “Hva er vitsen med å studere? Du blir ikke så smart at du kan bruke dette noen gang uansett.” osv.

Jeg tror at det er flere enn meg som har slike tanker og stemmer inne i hodet sitt, og som av den grunn sliter med det samme som meg. Det er dette som er det største problemet når det gjelder lærevansker. Dersom du har fult av negative tanker og stemmer i hodet ditt, da er du ikke tilstede med det du holder på med. Du kan sammenligne dette med å sitte inne i et klasserom der du bråker eller holde på med andre ting, når læreren din prøver å vise noe på tavlen. Du får det ikke med deg. Det spiller ikke noen rolle hvor mange timer du er på skolen, dersom du ikke følger med. Da lærer du ingenting eller iallefall svært lite. Akkurat slik er det også om du har et Fixed Mindset (et begrenset tankesett) Da har du noe eller noen som sitter inne i hodet ditt og passer på at du får meg deg så lite som mulig når du leser og studerer. Fixed Mindset er et tankesett eller en overbevisning om at livet ditt er bestemt på forhånd, slik at det ikke er noen ting du kan gjøre for å endre din livssituasjon. “Du kommer aldri til å bli rik.”, “Du kommer aldri til å bli profesjonell fotballspiller.”, “Du kommer aldri til å få 6`er i dette faget. Det er alt for vanskelig for deg.” Dette er noen eksempler på forhåndsbestemte tanker eller setninger om du vil som du kan ha lært deg, og som du tror på. Og har du disse overbevisningene i hodet ditt, er det ingenting du kan gjøre for å overvinne dem, med mindre du endrer tankesettet ditt. 

 

Nå er det ikke slik at jeg mener at suksess kommer på automatikk, dersom du endrer tankesettet ditt, men jeg mener at dette er det første steget du må ta dersom du ønsker framgang i livet ditt. Du må venne deg fra å kritisere deg selv og bedrive destruktive tanker, til å gi positive komplimenter, støttende tanker og tro på at også du kan dersom du vil. Du må gå over fra et FIXED MINDSET til et GROWING MINDSET.

 

Enkelt oppsumert er det slik: Grunnen til at mennesker har lærevanske er at de har et begrenset tankesett. Det vil si at de har et tankesett som ikke støtter og hjelper dem til å huske det de leser, fokuserer på det de gjør akkurat nå eller oppmuntrer dem til å tro på seg selv og framtiden sin. Ofte er det gjennom oppveksten og samfunnet som gir deg dette tankesettet, og om du ikke selv bestemmer deg for å endre det, kommer det til å styre resten av livet ditt. Du vil da alltid ha problemer med å lære noe, gi deg selv positive komplimenter eller å tro på deg selv. Det er blitt en del av deg, men det er ikke det at du ikke kan, det er det at du tror at du ikke kan. Du er overbevist om at framtiden din er bestemt på forhånd. Du har installert tankesettet “FIXED MIND”. Men dette kan du avinstallere, og bytte det ut med tankesettet “GROWING MIND”, dersom du selv ønsker det. 

 

FIXED MINDSET – Tankesettet forteller deg at du ikke kan bli så suksessfull du ønsker, men at du på forhånd har blitt valgt ut til å være et ubetydelig menneske på jordkloden. Du kommer aldri til å bli noe spesielt, og må derfor finne deg i å leve det livet som du får tildelt. Det hjelper ikke å drømme om noe bedre.

 

GROWING MINDSET – Tankesettet forteller deg at det er helt opp til deg hvor suksessfull du ønsker å bli. Du bestemmer selv hva livet ditt skal gi deg. Det finnes ingenting som heter forhåndsbestemt framtid. Du kan bli rik dersom du ønsker det, du kan bli en profesjonell utøver innenfor nesten hva som helst, men du må være villig til å betale den prisen det koster. Og du kan bli den beste eleven i klassen din, dersom du gjør den jobben og skaper deg gode lesevaner. Det er helt opp til deg, hvordan framtiden din skal bli, men dersom du ønsker suksess på et eller annet område, må du være villig til å gjøre hele jobben som kreves.  

 

9 kommentarer
    1. Birgitte: Karakter og stagnasjon? Stagnasjon er jo nettopp på grunn av et fixed tankesett. Du lærer seint fordi du ikkje tror på deg sjølv og fordi du ikkje har noen store drømmer og grunner i livet som du virkelig brenner for. Funksjonshemming, veit eg ikkje så mye om.

    2. Jeg har hørt at vi må ikke la våre tanker styre oss, men at det er vi som skal styre våre tanker.
      Jeg hadde vanskelig oppvekst. Levd i fattigdom og det var ikke noe hjelp å få. I tillegg med en far som var både blind og tunghørt, mor som ikke har hadde utdannelse osv. Men pga. det har jeg lært å streve for å bli noe. Jeg tenkte at hvis andre har klart det..så vil jeg klare det også. Har faktisk fått utdannelsen min i Norge ved studere som privatist i voksen alder og klart meg utmerket. j
      Jeg hadde skrevet om mitt liv i bloggen min som kan kanskje inspirere noen også. If there is a will, there is a way!
      ha en fin kveld og lykke til med deg. Så bra at du har lært masse.

    3. jeg studerer spesialpedagogikk og har lærevanske selv. Jeg ville bare påpeke det, selv om jeg brukte andre ord. Men i realiteten så er det det samme du kommer med..

    4. foreignerat50: Alltid flott å høre om mennesker som klarer seg bra etter en vanskelig oppvekst. Og imponerende at du har tatt hele utdannelsen din i voksen alder. Men ofte trenger vi å leve noen år i det den vanskelige virkeligheten før vi finner grunner og motivasjon til å studere videre. Eg var ikkje flink på skolen i ungdomen, og har derfor ikkje fått fullført videregående enda. Veit ikkje om en noengang kommer til å fullføre den heller. Men eg manglet grunner og motivasjon til å få gode karakterer på den tiden. No har dette blitt en del av den eg er. Eg har aldri fullført videregående og bruker dette som eksempel på at du kan bli noe likevel. Livet går ikkje i grus selv om du ikkje var et skolelys som ung.

    5. Birgitte: Det var ikkje meningen min å motsi deg. Så håper du har fått til studiene dine likevel. Ofte kan vi slite en del i ung alder, men likevel få det bra til i voksen alder. Vi må liksom leve noen år i den harde virkeligheten, før vi virkelig blir motivert.

    6. føler ikke noe sånt i det hele tatt, men kom over den overskriften i nyhetsfeeden og da måtte jeg liksom lese hva som stod. Livet går absolutt ikke i grus, men hos andre så sitter mange av disse problemene igjen. F.eks psykisk form. ungdom kan gå ut av videregående uten generell studiekompetanse (Artium) og det er en nederlagsfølelse hos mange. Dessverre viser det seg også at mange elever ikke får nok støtte og hjelp i grunnskolen, jeg fikk ikke det. Problemene forsvinner jo ikke da heller med årene, de blir større. Studiene har gått kjempebra! Grunnen er stor motivasjon og erfaringer jeg har tatt med meg i studiet.

    7. Birgitte: Eg er helt enig i det du skriver. Ofte er grunnen for at så mange sliter på grunnskolen og videregående at de ikkje har fått nok støtte og riktig tankesett i oppveksten. Det var dette eg ønsket å formidle med denne artikkelen. Eg har selv slitt med feil tankesett i heile oppveksten og inn i voksen alder. For å endre den må du oftest få hjelp fra utsiden. At noen tror på deg, og forteller at du kan. Da først kan du endre tankesettet ditt, slik at du kan snu en negativ trend. Noen barn blir opplært i en “growing” tankesett fra starten av. Men de fleste av oss lærer oss ikkje denne noen gang.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg