ER DU BLITT KJENT MED SUPER-DEG?

Mange av oss vet ikke om at det finnes en superutgave av oss selv et sted inn i oss. Vi klager over hvor vanskelig og urettferdig alt er. Hvor middelmådige vi er til alt mulig. Men vi bruker ofte uant mye fokus og energi på å tenke på det vi har gjort galt i fortiden, som noe på jobben eller skolen tidligere på dagen, eller på hva vi greide å lire av oss til en venn eller kollega. Og samtidig bruker vi usannsynlig mye av fokuset og energien vår å bekymre oss for prøven i morgen, eller gruer oss til noe som skal skje i nær framtid. Og likevel blir vi overrasket over at vi ikke er fantastisk på fotball eller håndballtreningen. Vi var jo ikke tilstede på engang. Vi er alle andre steder (i hodet vårt) enn der vi fysisk er.

 

Men her en hemmelighet. Du må finne og ta på deg super-drakten. Den har vi alle en plass inne i oss. Det er ikke alle som vet om den, eller hvor den befinner seg. Mange har aldri prøvd den engang, men den er super, det kan jeg love deg. Du vil oppdage en helt annen person.

 

Når du er super-deg da vil du merke en person som bruker all sitt fokus på det den holder på med. Den vil ha fokuset sitt limt fast til oppgaven den holder på med akkurat nå. Super-deg bryr seg ikke med hva andre måtte tenke om den. Den er ikke ute etter å imponere noen heller. Den er laserfokusert på å gjøre en oppgave, uansett hva den er, så bra som det er mulig for den å gjøre. Super-deg kjeder seg aldri – det kan den ikke gjøre, fordi alle tankene dens er rettet inn mot øyeblikket. For den finnes det ikke fortid, og heller ikke framtid. Så alle tidligere prestasjoner er slettet. Den vil ikke se andre som noen trussel, og den forstår ikke annet enn suksess. Dessuten vet den at feil og uhell ikke er annet enn en super måte å lære på. Den er nyskjerrig, og er alltid på jakt etter ny kunnskap slik at den kan oppgradere til nye og bedre ferdigheter. Når den ikke er i bruk, går den alltid tilbake på plassen sin, der du fant den sist. Den blir aldri borte, og er alltid tilgjengelig når du ønsker å bruke den. Dersom du vet hvor den er vel å merke.

 


Har du funnet «super-drakten» din?

13 kommentarer
    1. Så bra innlegg!
      Det gav meg jammen et glimt av super meg.
      Jeg er kjempegod på å være super-meg når jeg fotograferer, og skal ta med meg dette innlegget som et mantra i hverdagene mine, så kanskje jeg klarer å være super-meg oftere 🙂
      Tnx <3
      ...å ha nå en vidunderlig helg 🙂

    2. Sissel Judith Vetland: Eg tror du er inne på noe viktig der. Grunnen til at du er super-deg når du fotograferer, er sannsynligvis at du klarer å være fokusert på oppgaven din når du tar bilder. Dette prinsippet kan du bruke innenfor andre sammenhenger, og det vil fungere på nesten alt. Det er dette som er forskjellen på de beste utøverne og resten. De beste frykter ikke å mislykkes, og klarer derfor å være tilstede i øyeblikkene, mens “alle” andre tenker og fokuserer på det som har skjedd, eller noe som kanskje kommer til å skje i framtiden.

      Håper du opplever mer av super-deg. 🙂

    3. Å tusen takk for et godt svar, men som du kanskje vet, gode svar gir ofte flere spørsmål… 🙂
      Hvordan kunne jeg, om du har en tanke eller mening om det, overføre dette til sangen?
      Jeg elsker å synge, men klarer ikke å huske tekster, det igjen gjør at jeg sliter med å synge foran andre, og at jeg begynner å rote, og alt ender opp i fiaskofølelsen.

    4. Sissel Judith Vetland: Tanker om problemstillingen har eg, men kan ikkje love at de fungerer. Livet vårt handler i all hovedsak om følelser. Problemet er ofte at når vi gjør noe som vi har gjort mange ganger før, så dukker de samme følelsene opp. De følelsene er selvbildet ditt. Selvbildet ditt bestemmer hvordan du skal oppføre deg og prestere i aktiviteten din. Så enkelt forklart, så bestemmer du på forhånd hvilke resultat du kommer til å få, allerede før du begynner med noe. Og dette gjelder over hele linjen. Dette prinsippet kan du bruke på alt. Du må eliminere muligheten for feile, hvis ikkje vil du sannsynligvis ikkje gjøre det bra. Når du føler deg 100% sikker på at du kommer til å få et godt resultat, da vil du sannsynligvis oppleve et godt resultat. Dette handler igjen om selvbildet ditt. Når du ser deg selv lykkes i ditt indre, kan ikke virkeligheten gjøre annet enn å oppfylle dette. Det handler mye om frykt for å feile. Frykter du å feile, vil du oftest oppleve å feile. Men vet du at du kommer til å lykkes, vil du oppleve å lykkes.

      Håper dette svaret var forståelig, og brukandes.

    5. Sissel Judith Vetland: Det er ikkje sikkert det er så lett å forstå dette. Eg forstod det selv for noen måneder siden. Har hørt om det og lest om det, men ikkje fått aha opplevelsen, men plutselig forstod eg det. No spør eg meg selv følgende spørsmål før eg begynner på noe: “Ka er intensjonen min med dette eg skal gjøre no?” Er det å prøve, er det å finne en unnskyldning eller er det å gjøre oppgaven ferdig? Når du har en indre intensjon i tankene dine, er det bare å gjøre de i virkeligheten. I starten vil du ofte merke deg at dine tidligere intensjoner var å prøve på noe, mens dine “nye” intensjoner er å gå 100% inn for oppgaven du skal gjøre. Før gikk du for unnskyldningen, mens nå går du for et flott resultat. Dette har revolusjonert mitt liv.

    6. Sissel Judith Vetland: Her er to ting som folk flest sliter med. 1. De har både positive og negative tanker og følelser om noe. I ditt tillfelle sangen. Du liker å synge, men har noe som holder deg tilbake fra å gå “all in”.
      2. De vet ikkje ka de vil. De er ikkje 100% sikker og trygg på ka de egentlig ønsker. Derfor blir det et kompromiss. De prøver litt, men holder litt tilbake. Sånt blir det ikkje suksess av.

      Og en ting til er at mennesker er akkurat som hunder. De hater usikkerhet. Slik at når du viser et minste fnugg av utrygghet og frykt når du skal opptre, da vil andre merke det, og kan vise det i form av sinne og irritasjon. Så selv om du er aldri så engstelig, så tjener du på å “late” som at du er trygg og sikker.

      Det ideelle er å komme i flytsonen, men den kan du bare komme i når du ikkje har noen tanker og følelser fra hverken fortid eller framtid eller tanker om framtidige utfall.

      Håper dette kan hjelpe deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg