HVA ER VITSEN MED Å STUDERE?

For tiden sliter jeg med å motivere meg til å jobbe med bloggen og studiene jeg må gjøre i forbindelse med den. For hva er poenget? Det føles ikke som at jeg lærer noe av å jobbe uansett, så hvorfor bruke 2-3 timer hver dag på noe jeg ikke ser utbytte av? Om jeg leser idag eller lar være så merker jeg ingenting uansett. Det føles ofte som et ork, og så får jeg ikke noe igjen for tiden jeg bruker, sånn føles det ivertfall. Kan jo like godt se en film?

 

Det kan føles så høpløst dersom du ikke ser hva du får ut av å gjøre noe. Ser du ikke hva du oppnår ved å lese denne artikkelen for eksempel, da vil det oppleves som lite motiverende. Men dersom du klarer å se det du gjør, som en viktig del av en større helhet og at dette vil gi deg en bedre framtid, da vil du merke at din motivasjon også stiger. 

 

Det jeg selv har slitt med, er at jeg har lest mye og lenge, og at det å lese enda en bok om de samme emnene ikke virker å ha særlig stor effekt på livet mitt og framtiden min, og da blir det krevende å prioritere bort mye annet og mer lystbetont. Jeg innser også at selv hvor lenge jeg har lest og studert, så kan og forstår jeg utrolig lite av dette uansett. Det jeg gjør og lærer meg, har så utrolig lite effekt på virkeligheten.

 


Men jeg vet at det jeg nå må gjøre, er å sette meg mer konkrete og langsiktige mål og planer, som jeg klarer å tro på. Jeg må faktisk tro at disse studiene og planene kommer til å få stor betydning og innvirkning på framtiden, både for meg selv og andre. Dersom man ikke tror på det en driver med, forsvinner hensikten med  strevet med å nå målene sine.

 

Når man tar fatt på noe stort og krevende som for eksempel en ny studie eller en ny jobb, da er det vanskelig å holde seg motivert hele tiden, fordi du vet at det er så utrolig langt fram til for eksempel å bli ferdig utdannet, eller en forfremmelse. Dersom du ikke har fått eller laget deg et veldig konkret mål du skal nå på et gitt tidspunkt, vil du lett falle i tanker om hvor meningsløst hver enkelt dag kan føles. Hvorfor skal du bruke 3 timer akkurat idag på studiene dine? Hvorfor kan du ikke droppe de idag, og ta ting igjen imorgen, eller senere? Hvorfor må jeg absolutt jobbe idag, jeg føler ikke for å studere nå. Så dersom du også sliter med slike tanker, da vil du sannsynligvis ha god nytte av å lage deg mer konkrete mål, og sette konkrete tidfrister på hvor tid ting skal være ferdig. Da gir det mening å lese fra dag til dag, fordi du vet at du må være ferdig med for eks den boken du holder på med i løpet av denne uken. Og skal du slippe å jobbe mye i helgen, da må du jobbe noen timer idag istedenfor.

 

På mandag har du for eks satt opp at du skal begynne på ny bok, og da må den du holder på med være ferdig. Eller om du holder på med et spesielt prosjekt, da kan du bruke den samme tankegangen til å sette deg tidsfrister for hvor tid delmålene dine skal være ferdige. Setter du deg attpåtil konkrete dagsplaner, da vil du sannsynligvis føle deg presset til å gjøre litt hver dag. Dette er noe jeg selv har brukt mange ganger med stort hell. Ofte er det mangel på konkrete planer og mål som er hovedproblemet til manglende motivasjon i hverdagen. 

 

 

Når alt kommer til alt er det viktigste at du tenker helhetlig og langsiktig. Livet vil ikke gi mening dersom du ikke vet hva du er ute etter. Altså du må ha en plan. Men jeg har en plan sier du. Jeg skal lese og lære masse og tjene massevis av penger. “Det der er ikke en plan. Det er vås.” Underbevisstheten din forstår ikke hva du ønsker med planer som: “å tjene masse penger” eller “lese og lære noe nytt hver dag” osv. Underbevisstheten din vil ha noe konkret. “Hva nøyaktig er du ute etter?” spør den. “Hva er målet ditt?” Det er den problemstillingen jeg selv må ta fatt i. Hva konkret er målet mitt? Finner jeg ingen, vil jeg begynne å merke at det blir krevende å lese og skrive videre på bloggen min. Da vil jeg merke manglende motivasjon. Det vil  du også, dersom du ikke setter deg helt konkrete mål og planer for dette skoleåret, og eller for framtiden din. 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg