KJEDER DU DEG?

Kjeder du deg?

Det kan være fordi du er kjedelig. Du tenker kjedelige tanker. Saken er at dersom du tenker “feile” tanker, eller tanker som ikke inspirerer deg, da vil dette påvirke din opplevelse av situasjonen du er oppe i akkurat nå. Det kan være at du kommer litt trøtt og sliten hjem fra jobb eller skole, setter deg ned foran TV`en og plutselig virker alt dørgende kjedelig. Dette skjer fordi dine tanker om den situasjonen du er oppe i nå, og muligens om framtiden din, er trist og ikke akkurat super motiverende. Det å ikke ha noe virkelig flott å se fram til, vil gjøre at underbevisstheten din blir negativ og “lei seg”. Dersom du ikke har virkelig store planer for framtiden din, men bare lever fra slik du gjør nå, og ikke har noen planer om å bedre livet ditt, er det ikke så rart at du vil oppleve negative tanker, tomhet og kjedsomhet. Vi trenger alle noe stort og inspirerende å jobbe mot. Dersom du ikke har dette, bør dette være ditt prioriterte mål å jobbe mot. Du kjeder deg ikke dersom du er opptatt med å skape en storartet framtid.   

 

 

Den andre formen for kjedsomhet kan være rettet mot en aktivitet. Som for eksempel opplever jeg til tider kjedsomhet når jeg trener. Det kan være aktiviteter jeg egentlig liker svært godt som å spille fotball eller bowling, men av en eller annen grunn, så mangler jeg motivasjon. Her er grunnen at jeg da har tanker rundt denne treningstimen som ikke bygger meg opp, og jeg har feile tanker og forventninger til denne aktiviteten. Endrer jeg derimot hva jeg tenker om denne timen, da endrer jeg min følelse til aktiviteten som igjen endrer min opplevelse av det jeg driver med nå. Dette gjelder innenfor alle aktiviteter, som en skoletime, en “kjedelig” arbeidsdag, en treningstime eller rett og slett å rydde huset. Grunnen for at du kjeder deg, er at du ikke har en konkret oppgave du er ute etter å løse. Du mangler et oppdrag med timen din. Finner du det bestemte oppdraget, som for eksempel å sette personlig rekord på jobb den neste timen, eller å lære en bestemt greie denne skoletimen, da blir aktiviteten din mye gøyere. Finn ditt spesifikke mål for denne timen, og det blir med en gang mye mer givende. 

 

Spør deg selv: “Hva skal til for at denne aktiviteten skal være en 9`er eller 10`er?”

4 kommentarer
    1. Hva hvis forelseningen faktisk er fullstendig uinterresant og jeg ikke kommer til å lære noe? Hvordan skal jeg tenke da?
      Dersom jeg skulle tenke at den timen skal bli 9 eller 10, kommer jeg til å skulke, og det går jo ikke.

    2. Litt flink: Hei. Det er ikkje alltid dette funker, og som du sier så er noe helt fullstendig uinteressant. Men da regner eg med at du ikkje kommer til å satse innenfor dette området heller. I slike tilfeller må jo målet være å komme seg gjennom timene, helst uten at de skader deg på noen som helst måte.

      Men dersom hovedmålet ditt er inspirerende nok, da kan du bruke det som motivasjon til å komme deg gjennom timene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg