HAR DU TID TIL SUKSESS?

Tenk deg at du fikk valget mellom 3 milloner kroner her og nå, eller ett øre som doblet seg hver dag i en måned (31 dager) – Hva ville du ha valgt?

  • Valg 1. Du får 3 MILLIONER KRONER NÅ.
  • Valg 2. Du får 1 ØRE doblet hver dag i 31 DAGER.

 

  • Dag 1 – 1 øre
  • Dag 2 – 2 øre
  • Dag 3 – 4 øre
  • Dag 4 – 8 øre
  • Dag 5 – 16 øre
  • Dag 6 – 32 øre
  • Dag 7 – 64 øre

Etter en uke hadde du hatt 64 øre dersom du hadde valgt dette alternativet. Ikke særlig mye å skryte av. Tenk deg at du og vennene dine hadde fått dette valget. Vennene dine valgte selvsagt de 3 millionene mens du hadde hørt noe greier om noen store tall. Du visste ikke men turde likevel gå for valget om 1 øre doblet over 31 dager. Men du hadde nok ikke vært sårlig høy i hatten etter den første uken. 

Akkurat slik er det også med “dette greiene om å lese personlig utvikling” en time om dagen, hver dag over de neste 10 årene. Helt i starten – kanskje etter en måned eller noe sånt, da hadde du brukt mye av fritiden din på å lese sånne spesielle bøker, istedenfor å se de hotteste og kuleste TV-seriene. Kanskje du til og med måtte si nei til en fest en fredagskveld. Da hadde du ikke vært særlig kjepphøy.

 

  • Dag 8 – 1,28 kr
  • Dag 9 – 2,56 kr
  • Dag 10 – 5,12 kr
  • Dag 11 – 10,24 kr
  • Dag 12 – 20,48 kr
  • Dag 13 – 40,96 kr
  • Dag 14 – 81,92 kr

Etter to uker hadde beløpet ditt steget til nesten 82 kr. Her ville du nok begynt å lure på valget ditt. Etter to uker hadde du fortsatt ikke kommet opp i en hundrelapp en gang. Nå ser du mest sannsynligvis at vennene dine har begynt å bruke penger og ha det gøy også, og lever livet. Du må vente tålmodig på noe som for håpentligvis viser seg å være et lurt valg – men du skal være sterk i troen for å takle “motgangen”.

Det er slik det kan føles for de som velger å bruke av fritiden sin til å studere for framtidig suksess. Dersom du studerer på egen hånd, hjemme hos deg selv, får du ikke bekreftelser i form av en studiebevis eller løfter om nye jobbmuligheter heller. Du bytter bort fritiden din mot noe så svevende som “kunnskap du forhåpentligvis kommer til å få bruk for en vakker dag”. Men selv om du får bruk for denne kunnskapen, kan du da være sikker på at du får bedre betalt? – Nei. Det kan du ikke. På samme måte som med 1 øre doblet 14 ganger. Du kan ikke være sikker på at dette lønner seg – Du har jo bare tjent 82 kroner til nå.

 

  • Dag 15 – 164 kr
  • Dag 16 – 328 kr
  • Dag 17 – 655 kr
  • Dag 18 – 1311 kr
  • Dag 19 – 2621 kr
  • Dag 20 – 5243 kr
  • Dag 21 – 10486 kr

Nå etter tre uker har du iallefall kommet opp i 10 500 kr. Du begynner å se litt utbytte av ventetiden. Du ser at det kommer til å bli et bra beløp til slutt likevel. Men det ser ikke ut som at du kommer godt ut av valget ditt. Det er langt fra 10 000 kr til 3 millioner.

Jeg har selv vært i dette dilemma, da jeg bestemte meg for å begynne å studere sent på kvelden/natten, og så begynne å jobbe fra 09.00-17.00. Problemet er at hver dag det er overtid på jobben, taper jeg ca 1000 kr brutto – i forhold til om jeg begynner kl 06.00. I måneder med mye overtid har jeg gått glipp av kanskje så mye som 10 000 kr, og over et helt år taper jeg flere titalls tusen på denne planen min, iforhold til å satse på min nåværende jobb, og ha arbeidstid fra kl 06.00. Og ja, det er tider jeg har lurt på hva jeg egentlig driver med. Pr dags dato tjener jeg ikke penger på dette med å skrive bloggen heller. Det er faktisk en ganske stor utgiftpost, i tillegg til det økonomiske tapet. Men jeg har troen på dette likevel. Bare vent, en dag så….   

 

  • Dag 22 – 20972 kr
  • Dag 23 – 41943 kr
  • Dag 24 – 83886 kr
  • Dag 25 – 167772 kr
  • Dag 26 – 335544 kr
  • Dag 27 – 671088 kr
  • Dag 28 – 1342177 kr

Oi. Nå har vi brutt millionen, og enda er det noen dager igjen. Dette begynner å se bra ut. Hadde du sett dette tallet da du måtte velge i starten, da ville nok de fleste ha valgt 1 øre doblet i 31 dager. Vi fortsetter.

 

  • Dag 29 – 2684354 kr
  • Dag 30 – 5368709 kr
  • Dag 31 – 10737418 kr

Er det mulig? Kan 1 øre som bare dobler seg noen ganger bli et så utrolig stort tall? 10,7 millioner kroner. Altså mye bedre enn 3 millioner, som de fleste ville valgt. Det er altså dette som er kraften i å jobbe hardt og målrettet over tid. Det er dette som skaper suksess. Å begynne på noe du virkelig ønsker å oppnå. Sette deg et mål, slik at du vet hvor du er på vei, for så å jobbe målrettet over tid. En person som aldri gir opp, er umulig å slå. Du kan lede stort mange ganger, men så lenge denne personen aldri gir seg, så vil han/hun vinne til slutt likevel.

Det er dette de suksessfulle menneskene gjør. (De som vi ser på TV, og tenker: Han eller hun er så heldig, som har blitt så god, så raskt. Hvorfor ikke meg?” Fordi denne “suksess over natten” er målrettet, tålmodig og hardt arbeid over mange, kanskje flere titalls år, hvor ingen var interessert i hva han eller hun drev med. De var ikke suksessfulle da de jobbet som mest, så da var ingen interessert i hva de holdt på med. Men så plutselig kom super-resultatene de jobbet mot, og da ville alle ha en del av suksessen. Slik er det for mange mennesker. Og slik er det med all suksess. Suksess er noe du må bestemme deg for å oppnå, og du må være villig til å betale prisen. Hele prisen. Selv når det føles håpløst og motivasjonen er som blåst bort. Det er dette som er livet. Og vi har bare ett liv, så det er du og bare du som bestemmer om du skal oppleve massiv suksess, eller om du er fornøyd med smulene som er igjen til deg når de andre har tatt sitt.

 

Går du for de 3 millionene? Eller vil du ha 10.737.418 kr and counting…

 

6 kommentarer
    1. Ja, jeg går for et øre om dagen og er ute for det samme som deg. Jeg blogger og jeg skriver og jeg jobber med meg selv, samtidig som jeg mister arbeidskapasitet pga helsen , men til syvende og sist blir jeg rik og får et godt liv, for jeg får det bra med meg selv, på tross av begrensningene mine 🙂 Fint innlegg.

    2. For et utrolig godt eksempel du har brukt her. For dette gjelder ikke kun penger, men alt man driver med. Jeg er blant de som har fått “suksess over natten” og irriterer vettet av de fleste når jeg forteller at jeg kun har lest fem minutter før prøven jeg fikk 6 på. Men det er egentlig ikke helt sånn det er. Jeg har siden jeg var liten jobbet for å oppnå gode resultater på det jeg gjør og har alltid sugd til meg kunnskap der jeg har hatt mulighet. Dermed har jeg mye mer bakgrunnskunnskaper til enkelte prøver enn det andre har, noe som kan sammenlignes med eksempelet ditt. 🙂
      Hardt arbeid gir som regel de beste resultatene, selv om snarveiene ofte kan være enklest å velge. Godt innlegg!!

    3. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk for det. Kjekt å høre at du tar kunnskap på alvor. Eg tror at de yngre idag gjør for lite ut av livene sine. Men de blir jo heller ikkje fortalt av noen at de kan bli noe. Håper du får overskudd til å gjøre det du ønsker, at ikkje helsen din begrenser deg for mye. 🙂

    4. svommeida: Ja, det er ikkje alltid den siste dagen man leser til en prøve som teller, men hvilken rutine vi har laget oss. Dersom du leser og følger bedre med enn de andre resten av skoleåret fortjener du vel også bedre karakterer. Suksess krever innsats og tid, men de fleste skulle vel ønske det motsatte. “Ikke ønsk at ting var enklere, men at du var bedre.” (Et godt sitat.)

    5. For et kjempegodt eksempel! Det satte ting i litt mer perspektiv. Håper du lykkes og kan ha dette som en fulltidsjobb snart for dette er du god på! Jeg ble iallefall skikkelig motivert nå

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg