DRØMMER DU OM Å BLI BEST?

Vi hører ofte hvor vanskelig det er å bli virkelig god til noe. Vi hører at det bare er noen få prosent av oss som blir gode nok til å kunne jobbe med interessefeltet sitt. Da mener jeg som å være profesjonell fotballspiller, håndballspiller, hockespiller eller lignende eller noe annet i den stilen. Det er riktig at det bare er noen få som når så langt. Men det “vi vanlige” menneskene gjør feil er å tro at det hovedsakelig består av fysisk trening, kostholdet ditt og livet ditt generelt. At det er de vanlige tingene som bestemmer hvem disse heldiggrisene er, som når opp der. De må være velsignet med et usannsynlig naturtalent, de må sannsynligvis komme fra en bra bemidlet familie, som liksom har hele rammen på plass, og de må være på rett sted til rett tid. Litt som å vinne i lotto. Og det kommer ikke til å bli meg tenker du, og slår deg til ro med den tanken. Jeg er ikke den heldige.

 

Disse få prosentene som når langt med livene sine, innbefatter også den bitte lille prosenten som ikke tror på de greiene der, og som derfor har en annen mening og oppfatning om hva som skal til. De som tror på dette med at livene deres på utsiden avgjøres av hvordan livene deres er på innsiden. Altså at det er noen felt på innsiden, som for eksempel det mentale (selvtillit, tro, egenverdi, generelt hvordan vi ser på oss selv), hvordan vi har det i følelseslivet vårt, og hva vi tror på og hvilke verdier vi har og hva vi lever og dør for, og at dette til sammen avgjør hvordan livet vårt er på utsiden av oss. Dette prinsippet sier, at det spiller ingen rolle hvordan verden fra utsiden ser på deg, dersom har det bra og er lykkelig, og du vet at du er et fantastisk og godt menneske samt at du lever etter dine egne verdier.

 

Det dette prinsippet gjør noe med deg, og den får deg til å akseptere at du alltid får som fortjent. Du tar eierskap over livet ditt, istedefor at du gjør som de fleste andre å skylder på andre mennesker og urettferdighet. Det er ikke rettferdig at den og den har det så bra, når ikke jeg har det like bra. Hører du at noe skurrer i den siste tankegangen. Det er JEG og MITT som er det viktigste her – ikke alle andre. Sånn tenker de fleste på innsiden, men de sier det selvsagt ikke høyt. Det viktigste er at jeg skal tjene mest, alt annet er urettferdig. Det er mest rettferdig at jeg skal bli den beste spilleren. Jeg skal bli best og få flest venner, hvis ikke fungerer ikke verden. Nei, slik tankegang vil ikke føre deg til suksess i livet, og innrøm det, det er ofte både du og jeg tenker slike tanker. Stemmer ikke det? Jeg tar meg i alle fall i å tenke slik altfor mange ganger.

 

Men tilbake til den bitte lille gruppen som tenker at vårt ytre liv, styres av vårt indre liv. (Dette prinsippet har jeg skrevet mye om tidligere, og du kan lese mer om det HER) Det dette gjør med deg er at det får deg til å jobbe med innsiden din, istedenfor med utsiden. Når tankegangen din endres på innsiden, vil konkrete ting automatisk endre seg på utsiden din også. Det hjelper ikke å stå foran speilet en halvtime hver dag for å føle seg bedre, dersom årsaken til at opplever disse negative følelsene ligger på innsiden av deg. Dersom det er noe du mangler i livet ditt, eller at du driver med selvsabotasje underbevisst, så kan du jobbe med dette problemet i mange år, uten å komme noen vei, men livet ditt kan endres i løpet av et øyeblikk dersom du fikk en ny tanke eller overbevisning om at det du var sikker på, plutselig viser seg å være feil, på grunn av ny informasjon og kunnskap. Det er dette som fører til at liv forandres og det er dette som fører til framgang og utvikling, ikke å gnage på samme bein uke etter uke, år etter år. Du kommer ingen vei.

 

Det skal jobbes hardt for å holde den personen bak seg som plutselig begynner å jobbe mer bevisst med sitt indre enn sitt ytre. Når du kjemper om samme plassen som en person som har forpliktet seg på at han skal lese 10 bøker hvert eneste år, og bli den beste og sterkeste personen mentalt, og utvikler seg til å bli den superutgaven av seg selv på alle plan i livet. Og dersom han eller hun i tillegg laster ned program på mobilen sin, lar han eller hun bruke mye av reise og dødtid til å hører lydbøker og andre ting som øker sannsynligheten for en optimistisk og lys framtid. En som bestemmer seg for å sette seg ned å lage en detaljert målsetning om hvor han eller hun ønsker at livet skal føre en, og leser denne hver dag. En person som melder seg på kurs og seminarer for å nå sin ultimate og beste utgave av seg selv. Men vet du – denne personen kan være deg. Eller du kan fortsette å prøve å bli best med vanlig hard trening, spise sunt og ellers gjøre som alle andre. Men da er prosentandelen for deg til å lykkes halvparten av det du trodde den var før du leste dette innlegget, fordi den andre halvparten er reservert de få menneskene som gjør det jeg har skrevet om i denne artikkelen.

 

#personligutvikling #indrestyrke #drømme #profesjonell #suksess

3 kommentarer
    1. Jeg har jobbet i syv år med bøker ingen andre enn jeg har troen på 😉
      Tvilte mye selv i starten – nå lar jeg andre få ta seg av den jobben,
      jeg vil heller bruke tiden på å skrive!
      Elsker det du poster 😀
      Dette innlegget var velskrevet 😉
      Ønsker deg en super dag :)!

    2. beinsync: Tusen takk skal du ha. Eg beklager at eg svarer seint, men en travel helg. Håper ellers at du får ein flott uke. Ka for bøker har du lest? Noen du vil anbefale meg å lese?

    3. Hei, ingen fare 😉
      Tid er kun noe vi mennesker har funnet opp det 🙂
      Jeg kan ikke si jeg har noen spennede bøker i hodet, skriver mer enn jeg leser.
      Hva jeg gjør for å finne en god bok er å snuse meg frem i bokhyllene i biblioteket,
      de som lukter gammel pleier å ha noe fint i seg – også blir det alltid øynene som leser
      som kan gjøre lesestoffet fantastisk 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg