Historien om Henry Petersson

Henry var en gutt som spilte amerikansk football. Han gikk på highschool og spilte amerikansk football for Alabama University. Henry ble ikke sett på som særlig talentufull, men han var utrolig motivert for å trene. Han var med laget sitt på hver eneste trening, og hadde alltid en super holdning. Og ofte trente han ekstra for seg selv etter lagets treninger. Men likevel fikk han ikke ett eneste minutt av kampene de spilte. Han ble aldri belønnet for innsatsen sin.

 

Henrys trener, var en legendarisk coach ved navn Bear Bryant. Coach Bryant elsket holdningen til Henry, og løftet han stadig fram for de andre football-spillerne. Han viste en slik glød og hadde ekte følelser for det han drev med. Når laget gjorde det dårlig eller treningene ble slappe, tok Coach Bryant fram Henry som eksempel. “Se på Henry. Se den innsatsen han legger ned, og han spiller ikke engang.” Treneren elsket å ha Henry på laget. En som kanskje ikke var så talletfull som de andre, men som gjorde alt med hjertet utenpå drakten.

 

Henry gikk på dette universitetet i fire år, og i det fjerde og siste skole-året til Henry, spilte Universitets-laget utrolig bra, og kom til delstatsfinalen. Henry fikk fortsatt ikke være med  på kampene. Men før den aller siste kampen hadde laget en samling der de så videoer og analyserte motstander-laget de skulle spille mot til helgen. Vinneren av kampen ville være skolemestere for delstaten.  Dette var den størst kampen i Alabama Universitys historie. Etter samlingen denne mandagen gikk Henry fram til treneren sin og sa: “Jeg har dårlige nyheter. Jeg fikk akkurat høre at faren min døde, og vi skal ha minnestund for ham på lørdag, akkurat når vi skal spille finalen. Jeg trenger virkelig å være med familien min denne dagen.” Treneren la hendene rundt Henrys skuldre og sa: “Henry. Det er ting i livet som er mye viktigere enn football. Selvsagt skal du være med familien din. Du har hele lagets velsignelse for denne avgjørelsen.”

 

Så Henry drog hjem til sin familie. Og laget trente hardt hele uken. Men på treningene denne uken hadde spillerne, Henry og hans familie i tankene. Men da lørdagen kom, degen for den store finalen, stakk Henry en tur innom Coach Bryants kontor. Treneren satt og forberedte seg til kampen, da plutselig kontor-døren gikk opp, og inn kom Henry.

 

– Treneren så opp: “Men Henry, hva gjør du her? Er ikke du med familien din?”

– Henry svarte: “Trener, jeg kommer for å spørre deg om en tjeneste.” 

– Coach Bryant svarte: “Hva som helst for deg, Henry.”

– Henry: “Trener: Jeg ønsker å starte idag.”

– Coach Bryant:: “Ehh.. Jeg mente ikke hva som helst. Dette er en viktig kamp Henry, og..”

– Henry: “Nei, trener, jeg mener det. Jeg øsnker å lage en avtale med deg. Dersom du lar meg starte idag. Med det samme jeg gjør en feil, med en gang jeg gjør noe som ødelegger sjansene for at laget vårt vinner, da har du min tillatelse til å bytte meg ut igjen. Og aldri mer bruke meg i en kamp igjen. Bare la meg starte akkurat denne kampen.”

– Coach Bryant: “Ok, Henry. Du skal få starte.”

 

Henry løp over hele banen og scoret 3 tuchdowns i den første omgangen. Han var helt rå denne dagen. Alabama vant kampen, og mye takket være innsatsen til Henry Petersson. Etter kampen kom Bear Bryant løpende bort til Henry, og gav han en god klem. “Henry. Hvorfor sa du ingenting om at du var så god. Jeg kunne brukt deg fast i alle disse årene.” Men Henry svarte: “Trener, fikk du noen gang lov å møte min far?” Coach Bryant svarte: “Nei, Henry. jeg tror ikke jeg noen gang traff faren din.” Henry: “Faren min var blind. Og idag var første dagen han hadde mulighet til å se meg spille.”

 

 

#football #Henry #Petersson #rugby #personligutvikling #mening

 

2 kommentarer
    1. Leste ikke hele men det jeg leste var veldig lærerik!! Jeg kan kanskje fortelle den til søskenbarna mine, er jo bare 10år da!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg