VANSKELIG ENDRE VANER – sier du?

Mange opplever det som vanskelig å slutte å røyke eller å slanke seg. En av grunnene til at det er vansklig å endre seg med varig holdbarhet, er at disse personene fortsatt assosierer seg med den gruppen mennesker de prøver å endre seg fra. Dersom du er en overvektig person som prøver å bli slank, da er du fortsatt denne overvektige personen inne i hodet ditt, lenge etter at du har kommet igang med prosjekt “slanking”. Kanskje har du tatt av 10 kg på en måned, og burde være superhappy, men likevel er du i ditt eget hode en “overvektig” som har slanket seg “litt” den siste måneden. Og sier til deg selv og andre at: “Jeg prøver å slanke meg.” Dette skaper ikke særlig troverdighet for underbevisstheten din. Du må skape en overbevisning i ditt indre, og se det endelige målet ditt, før du begynner å merke skikkelig framgang. Det samme gjelder røykere som har som mål å slutte å røyke.

 

 

Det er jo så utrolig mange som snakker om at man blir det man tenker. Og dersom du fortsetter å tenke på deg selv som en overvektig person, en røyker, er som har vanskelig for å lære nye ting som språk eller matte osv, ja da oppfyller du bare dine egne tanker og ønsker. “Jeg er …..”  Og underbevisstheten din svarer deg: “Your wish, is my command!” Og så skaper du disse problemene mot deg selv. Du fortsetter å se på deg selv som en røyker, eller som en overvektig person eller en som er tunglært.

 

Skal du komme ut av denne onde sirkelen, hjelper det ikke å kalle seg selv en “ikke røyker”, eller en “litt mindre” overvektig person. Det er som den berømte elefant eksempelet: Ikke tenk på en rosa elefant. NEI. Jeg sa ikke at du skulle tenke på den. Du skulle ikke tenke på den. Men det er jo umulig når jeg nevner den. Ja, akkurat sånn er det med deg og vanene dine. Dersom du sier at du er en “ikke røyker” for eksempel. Da sier du til deg selv at du er en røyker, og så tenker du på røyk, og setter deg selv i den båsen. Det er nemlig slik at hjernen din oppfatter ikke ordet “ikke” og “aldri”. Det er jo ikke så rart at det da er vanskelig å slutte, og at du merker en indre motstand.

 

 

Du må endre måten du ser deg selv. Istedenfor en “ikke røyker” – kan du kalle deg selv for en sunn og frisk person. Og så må du lage deg et bilde og et hovedmål som forteller deg hvorfor du har sluttet. Ja HVORFOR er viktig i denne sammenhengen. Det er nemlig grunnene dine som avgjør om du kommer til å klare det eller ikke. Det samme gjelder andre vaner og ting i livet. Skal du begynne å trene regelmessig, da må du se deg selv som en person som elsker å trene, og du må finne hovedgrunnene til hvorfor du trener. Kanskje er du litt som meg, jeg bestemte meg for å løpe 3-4 mil i uken i 10 år.  Og jeg så livet mitt 10 år fram i tid. Jeg så livet litt om 10 år, dersom jeg holder løftet mitt, og jeg så hvordan livet mitt kunne være om 10 år, dersom jeg ikke trente, og ble en latsabb. Disse to indre bildene påvirket meg, og har motivert meg til å gå ut å trene mang en gang. Det ene bildet motiverer meg. Det andre bildet skremmer meg igang. Tilsammen er denne teknikken alfa og omega for hvor suksessfull du kommer til å være. 

 

Dersom jeg klarte å løpe et maraton i uken, da så jeg meg selv som en ledertype og var garantert jobb. Når arbeidsgiveren finner ut av vanen din, da rykker du opp i køen av arbeidssøkere øyeblikkelig. Du blir sunn og frisk, og mer interessant blant det motsatte kjønn. Du ser deg selv som en vinner. Og akkurat dette er det som kommer til å hjelpe deg å holde deg på sporet. Du er en som trener regelmessig hver eneste uke, fordi du er en vinner. Og vinnere holder seg i god form.

 

Ser du på deg selv som en VINNER?

 

#vaner #habit #kontroll #slutte #røyke #røykeslutt #slanking #overvektig #velstående #suksess #vinner #personligutvikling
 

6 kommentarer
    1. Merethe Høili Johansen: Tusen takk. Visste ikkje om dette traff noen. Var i alle fall bra at du likte det. Håper det ligger en super måned foran deg. Lykke til med det du skal foreta deg. 😉

    2. Så bra skrevet. Jeg får en følelse at mennesker ofte velger en vei. De er kanskje fristet til å prøve en annen, og sniker seg inn av og til, men så havner de igjen på den gamle veien. Den som ikke stiller for høye krav, den som er behagelig, og trygg.
      Jeg har selv gjort det samme, til jeg en dag gikk på en smell. Denne smellen har endret livet mitt, og jeg er endelig på riktig vei.
      Vi utvikler oss ikke hvis vi aldri trer ut av komfortsonen, og presser grenser. Da står vi stille. Veldig motiverende blogg.

    3. Maria: Tusen takk. Vi må nok presse oss, for å oppleve utvikling ja. Men tror den TV-boksen er enklere å gå til, istedenfor å gjøre noe konkret med livet sitt. Og det er dumt. Sitter en del foran den selv også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg