LA BLIKKET HJELPE DEG TIL SUKSESS

1. IKKE SMIL FOR RASKT

Det er foretatt studier som viser at en person som smiler hele tiden ikke blir sett på som hverken smart eller sjarmerende. Dette gjelder særlig kvinner. Ingen av de mest respekterte og mektige kvinnene blir husker for raske smil. Et stort smil, blir ikke nødvendigvis sett på som en fordel, men bare dersom smilet kommer litt senere, da har det mer troverdighet. Et tregere smil, gjør også smilet mer personlig for den som får det.

Ikke smil med en gang når du møter noen, som om enhver som kommer ramlende over din vei blir sett på som fordelaktige for deg. Istedenfor, se den andre personen i ansiktet i ca ett sekund, stopp opp og ta til deg personlighets-inntrykket deres og deretter setter du på ett stort og varmt personlig smil og lar dette vises også i øynene dine. Det vil virke som en bølge av varme for den som mottar det. Det ser ut som at det store smilet ditt er genuint ekte og bare for dem.

 

 

2. TELL BLINKENE

Det var foretatt en studie på en gruppe mennesker angående blikkontakt mellom menn og kvinner. Forsøkspersonene skulle holde en samtale gående i to minutter. De ble delt inn i to grupper hvor den ene gruppen skulle holde tellingen på hvor mange ganger den andre personen blinket i løpet av samtalen. Den andre gruppen fikk ikke noe spesielt å holde styr på.

Når de spurte gruppene i ettertid hvordan de følte at samtalen hadde utartet seg, fikk de tilbakemeldinger fra den gruppen som ikke hadde fått noen spesiell direksjoner, at de følte at de ble vist mer respekt og vennlighet fra den gruppen mennesker som bare var ute etter å telle blinkene deres. Et intenst blikk virker som en vennlig og respektfull gest mot den personen som er så heldig å få det.

 

 

3. KLEBRIGE ØYNE

La blikket ditt henge en liten stund, før du ser en annen vei. Dette trikset går enkelt og greit ut på å la blikket henge et par sekunder mer enn normalt, før du ser vekk. Det kan ha stor betydning for hvordan den andre personen vil oppfatte deg. Det kan være lurt å variere blikkontakten i forhold til om du gjør dette til en mann eller en kvinne. Altså vær litt mer diskret til en person av samme kjønn. Dyp øyekontakt blir sett på som: å vise tillit til noen, at du er en kunnskapsfull person og at du har en “jeg er her for deg”-holdning.

 

#smil #smile #blikk #blikkontakt #suksess #personligutvikling

9 kommentarer
    1. Jeg er av de som smiler lett ( og kan gå smilende for meg selv)
      Har tenkt selv på akkurat dette med smil, så det tenker jeg stemmer veldig bra.
      Jeg tenker også at de som er verdt å bli kjent med – vil finne ut av om mitt smil er ekte, med dette sagt – så smiler jeg ikke konstant 😉
      Flott skrevet, likte dette med blikk!

    2. interessant 🙂 Kjenner igjen selv at jeg har problemer med blikkkontakt i samtale med mennesker. Noe jeg må bli bedre på. Smil smitter over hos meg i allefall. I de fleste av tilfellene. Hadde veiledning med læreren min om dagen, ja dette var en kombinasjon av hva som står her. Smil smitter over. Jeg får møte blikket til han læreren min til uka da jeg skal ha ny veiledning.

    3. beinsync: Takk for kommentaren. Eg skreiv dette innlegget mye for å lære selv. Eg er ikkje så flink til å bruke øynene mine. Ser at her ligger det nok et stort forbedringspotensiale.

    4. Ja det håper jeg, jeg tror han er litt imponert allerede. Sist time fikk jeg skryt for en del i oppgava mi! Han professoren ser så seriøs ut til tider, jeg blir nesten litt satt ut. Skjegg og greier.. men alt i alt. Veldig hyggelig og smiler masse da jeg er der 🙂
      jaja bare å google så kan man se 😛 men det er litt merkelig det også. I alle fall så er han litt kjent, og var i media for en stund tilbake. Han kritiserte det moderne begrepet på lykke. #Øyvind Rabbås, filosofi professor på UiO.

    5. jeg har begynt på en bachelorgrad (har fått innpass i graden fra årsstudium). Så jeg har bare måttet ta opp faget nå i vår. Siden jeg har fritak i det de resten av kullet har nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg