HVOR FÅR DU STYRKEN DIN FRA?

Det er lenge siden siste innlegg nå, men dette beklager jeg ikke. Jeg har nemlig ikke hatt noe å skrive om. Å jobbe på den måten jeg gjorde før, gav meg ingenting tilbake. Jeg jobbet hardt, men fikk ikke de resultatene jeg håpet på. Uansett hvor mange artikler jeg skrev, så fikk jeg ikke flere lesere, og ja nettopp, det var lesere jeg ville ha. Jeg har begynt å tenke gjennom hva jeg egentlig vil med livet mitt og hva som er min motivasjon i livet. Og det er ikke å få flest mulig lesere, fordi det kan jeg ikke leve av. Så derfor om jeg nå får en leser, hundre lesere eller tusen lesere, så spiller dette ingen rolle, dersom det jeg skriver om kan være positivt for meg selv, og en eller to andre lesere. Derfor er ikke målet mitt lenger å skrive artikler nesten hver dag, men heller når jeg føler for, og at jeg har noe verdifult å skrive om.

 

I dag mener jeg at jeg har nettopp dette. Noe jeg opplever som ekte verdi for både meg selv og deg som leser denne artikkelen. Jeg ønsker å skrive om hva som må til for at du og jeg skal oppleve ekte glede og framskritt i livet vårt. Jeg har laget en simpel “Paint-tegning” for å illustrere artikkelen.

 

 

Se for deg at du er en plante eller et lite tre som står i jorden med røtter som går nedover i jorden. Det øverste laget er tørr og energifattig jord. Når du graver deg ned i dette jordsmonnet vil du ikke få særlig varig kraft og du vil oppleve å være kraftløs.

 

Som du ser på bildet finnes det bedre jordsmonn lenger nede. Det er ned hit du bør ha som mål å få din styrke/kraft fra. Dessverre ligger dette laget så langt ned, at du må grave dypt for å nå hit ned. De fleste mennesker vil ikke dette, eller ser ikke nytten i å grave så dypt i seg selv, at de kommer ned hit, så da tar de heller til seg av den tørre og energifattige jorden. De orker ikke å kjempe seg ned til grunnverdiene og de store drømmene sine.

 

Når du får kraften din fra det øverste jordsmonnet, da blir du svært avhengig av å late som at livet ditt er bra, og du blir ekstra fokusert på at du skal se bra ut i forhold til andre mennesker. Du gjør det andre mennesker mener du burde gjøre, og du lar andre bestemme hvordan du skal se ut, hva du skal mene og hva du skal bli. Du bryr deg svært mye om hva andre tenker og sier om deg. Du vil oppleve at nesten uansett hva du gjør, så føles livet meningsløst. Hva er meningen og poenget liksom. Ofte medfører dette at du mangler selvtillit på en rekke områder i livet. Det er ikke meningen at vi skal leve i dette jordsmonnet, men det er her de fleste av oss befinner seg, og kommer til å leve hele livet sitt.

 

Hva så med det “lyseblå” jordsmonnet? Dette er full av fuktighet og næring. Når du ned hit med røttene dine, vil du oppleve mening og har positive tanker om deg selv og framtiden din. Du vil slutte å tenke begrensinger, og begynne å se muligheter. Dette er stedet hvor du plutselig ser styrker du ikke visste at du hadde, og uansett hva som skjer deg i livet er du istand til å finne mening og fordeler ved det. Du står opp og legger deg med gode og meningsfulle intensjoner, og du ser fordeler og grunner for å stå opp og går til arbeidet med motivasjon og iver. Det er ikke meningen at vi skal ligge på sofaen å se TV-serier, drikke brus, spise snop og lese oppdateringer på nett-aviser. Vi er skapt for å være produktive. Men produktivitet er ikke nødvendigvis å være den mest effektive på arbeidsplassen, men heller finne ut hva dine medfødte talenter og interesser er, slik at du kan jobbe og forbedre deg på disse områdene. Det er her den virkelige personligheten din kan vokse mest og du blir det mennesket du var ment til å være.

 

Men først må du grave dypt, jobbe deg fram til hvem du egentlig er. Du er ikke den personen andre sier at du er. Du er ikke lat – du har bare ikke funnet ut hvem du egentlig er, og hva som er dine egentlige grunner for utføre ekstraordinær innsats.

 

(I neste artikkel kommer jeg til å skrive litt om hvordan du finner dine medfødte evner og interesser, – og du får muligheten til å skaffe deg et oppgavehefte, hvor du kan jobbe fram hvem du egentlig er, og hva som bør være dine framtidige mål og visjoner. Håper å høre mer fra deg.)

11 kommentarer
    1. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, håper det. Men for å få noe ut av artikkelen, må en nok tenke grundig gjennom det. Det er nok mange som leser artikkelen uten å la den synke inn over seg, og da gir den dessverre ikkje mye mening.

    2. Hvordan jeg ser meg selv og hvordan andre ser meg kan være ganske så ulikt 😉
      Jeg pleier å si at jeg ser noe godt i hver dag, og jeg føler alltid ting skjer av en grunn og derfor føler jeg min hensikt: – jeg er her for å inspirere, og det gjør jeg. Lykken skaper vi innvendig. Liker veldig godt hva du skriver ( tenker tilbake på tidligere innlegg jeg har lest) Fortsett der du er, det blir bedre 🙂

    3. beinsync: Det første er eg stort sett enig i. Eg ser heller ikkje på meg sjølv på samme måte som andre ser meg som. Eg har større tru på meg sjølv, enn andre har på meg.

      Eg skal fortsette å skrive artikler, men ikkje like ofte. Men samtidig håper eg at de artiklene eg skriver skal ha bedre innhold. Men det vil jo bare tiden vise om eg får til. Eg skal fortsette å lese din blogg, og vil se flere av videoene dine 🙂

    4. Du kom frem til at du skrev fordi du ønsket å dele skrev du her… og du har meg som din leser, flere vil dukke opp! Jeg blir trist når jeg leser andre ikke har like stor tro på deg selv, men jeg tenker det er flott du har mer tro selv – også tenker jeg at det er ikke alltid vi ser hvordan andre prøver å vise sin tiltro. Noen tenker det hjelper å forme oss `i takt med samfunnet`
      Noen kom her for å vise at vi er en del av noe større. Du er en av dem.
      Aww, så koselig du vil følge meg! Tusen takk for det :)!

    5. Utrolig spennende artikkel og eg synes at du skriver et særdeles ekstra viktig emne som får mange til å tenke over hvem de egentlig er. Det fikk meg i hvert fall til å gjøre det👍 takk for gode artikler

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg