SLIK FÅR DU BEDRE KARAKTERER PÅ SKOLEN

Jeg har gjennom årenes løp kommet fram til en del tips om hva som er avgjørende for hvordan man gjør det på skolen.

 

1. VIT HVA DU ØNSKER Å BLI: – Ja, rett og slett ha en plan med livet ditt. Det er først når du vet hva du vil bli, at du begynner å se logikken i hvorfor du skal lese og studere. Dersom du er som alle de andre, som bare dilter etter dit hvor livet fører dem, da vil du ikke ha noen retning med det du driver med. Du blir som bladene om høsten – du bare driver av sted uten mål og mening. Ønsker du gode karakterer på skolen, må du vite hvor du er på vei – og hvorfor du ønsker nettopp dette.

 

2. TRO PÅ DEG SELV: – Dette er også et viktig punkt. Kanskje det viktigste, faktisk. En kjent fyr sa en gang: “Om du tror du kan – eller du tror du ikke kan, – så har du helt rett.” Dette var Henry Ford. Men han var ingen superdyktig skoleelev selv. Han fullførte faktisk ikke grunnskolen engang, og hadde derfor all verdens grunner til å gi opp de store drømmene sine. Men denne mannen visste at det ikke er meningsløs kunnskap og tåpelige fag som bestemmer hvordan mennesker kommer til å huske deg. Du kan når som helst i livet starte på nytt, og oppleve de største bragdene. Ikke gi opp den store drømmen din.

 

 

3. DRØM, OG TENK  STORE TANKER: – Det er ingen som ønsker å føle seg ubetydelig og utrette vanlige prestasjoner. Små og ubetydelige mål, kommer aldri til å antenne gløden i ditt indre. Tenk stort – jo større jo bedre. Du vil jobbe fem ganger så hardt for å tjene 1 million i året, enn du gidder å jobbe for 500 000. Som den, i alle fall for tiden, kjente personen – Donald Trump – så enkelt sier det: “Skal du tenke – da kan du likså godt tenke stort!”

 

4. DU ER ALLTID I UTVIKLING: – Dette er de motsatte tankene av “å måtte prestere”. Du må ingenting! Mange tenker at på store hendelser som eksamen, oppkjøring, fagprøver eller fotballkamper, da må man være perfekt. Dette er feil. Du er alltid i utvikling. Det spiller ingen rolle om dine hardeste konkurrenter overgår deg i dag, fordi at du definerer ikke suksess ut i fra tidligere prestasjoner, men suksess er å lære noe nytt hver eneste dag – gjennom hele livet. Også kalt “Livslang Læring”. Å feile er faktisk første skritt til suksess, fordi da vet du hva du trenger å jobbe mer med. Ingen var mester i noe første gangen, men man lærer mens man går. Selv de aller beste, har en gang vært en amatører. “Den dagen du slutter å lære – det er dagen du begynner å dø!”

 

 

Til slutt noen ord om meg selv. Jeg gjorde de aller fleste feilene jeg skriver om her. Jeg hadde ingen mål og mening da jeg gikk på skolen. Hadde ingen gode lesevaner. Hatet faktisk (eller i alle fall mislikte stort) å lese lesker. Gjorde det jeg kunne for å unngå kjedelige timer foran lese og skrivebøkene. Som resultat fikk jeg heller ikke gode karakterer.

 

Men det var en veldig god venn av meg, som endret livet mitt. Han fortalte meg at han hadde tro på egenskapene mine. Han mente jeg kunne bli en av de beste på området “personlig utvikling” i Norge. Dette snudde alle tankene jeg hadde om meg selv, og ganske snart var jeg en lese-hest med gode rutiner. Jeg jobbet plutselig timer hver dag. Jeg drømte om å bli en betydningsfull person i framtiden.

 

Akkurat dette er det jeg ønsker for deg også, at du kan gjøre små endringer i tankene og vanene dine, slik at du oppnår et liv du kan være stolt av. Det eneste som står mellom dine “vanlige karakterer” og dine “drømme karakterer”, er tankene dine og troen på deg selv. Verden har bruk for dine evner. Men er du villig til å utvikle dem?

12 kommentarer
    1. hei, en stund siden jeg her vært her. Men jeg tenker at ikke all “studieteknikk” passer for alle, fordi vi alle er så forskjellige og har ulike foretsetninger for læring 🙂
      MEN, tankene er gode!!

    2. Birgitte: Det er sant. Som eg skriver om meg selv, så har eg aldri vært superstudent selv. Ble faktisk ikkje glad i dette før eg hadde sluttet på skolen og begynt å jobbe. Så dette blir da min teori. Men det er en teori eg virkelig har troen på, fordi eg selv har opplevd dem. Troen på deg selv er en av de viktigste grunnene til suksess etter min mening. Men kordan går det med deg da? Gikk studiene bra i år? Og skal du fortsette neste år?

    3. Det er viktig og riktig det, uten motivasjon eller støtte for den saksskyld. Studiene gikk ikke kjempe bra, men jeg kom meg igjennom et tungt år og har bestått.
      Jeg har fått innvilget tilrettelegging og støtte på universitetet. Problemet mitt var vel at jeg var flau over å disse problemene, inntil jeg hadde en fortrolig samtale med min faglærer, en filosofiprofessor jeg er veldig fornøyd med å hatt som lærer og ha møtt, men også som har vært en støtte i en vanskelig periode. Jeg fortsetter selvfølgelig med studiene igjen i august! 🙂 Nå er det jo disse fagene; jeg skal ha som står på timeplanen. Pedagogiske og spesialpedagogiske med mer og praksis perioder. Jeg ser frem til et nytt studieår!

    4. Birgitte: Det var bra du bestod. Og så var det bra du møtte noen som kunne hjelpe deg med problemene. Problemer er egentlig ikkje annet enn Gud som ønsker at du skal vokse og utvikle deg. (Det er min måte å se de på da, vel og merke. Det er ikkje alle som tror på Gud ;))

      Lykke til med fortsettelsen. Går nok ut i fra at vi snakkes underveis 😀

    5. Ja, det er herlig! Jeg er veldig taknemmelig for den støtten jeg har fått og har fortalt det til vedkommende. Vi “snakkes”, det er alltid positivt med litt påfyll og gode tanker fra felles bloggere 🙂

    6. Den beste måten er å ikke ha gått på skole i det hele tatt, du kan studere mye mer effektivt på egenhånd enn på noen skole. Hvis du hadde droppet skolen og har foreldre som støtter deg kan du fullføre vgs før du er 14 uten noen problemer.

    7. Asalia: det er synd, men ikkje så rart. Det er få som har foreldre som forteller dem korfor det er så viktig med gode karakterer. Det er jo sånn at skal du klare å gjøre jobben som kreves for å få gode karakterer må du tro på deg selv og framtiden. Men de fleste aner jo ikkje ka de egentlig skal bli, og daver det vanskelig å se korfor man skal orke å legge ned jobben. Og de fleste tenker for smått til å bli motivert. Nei, det er et vanskelig tema. 🙁

    8. Nihil: det er mange som studerer på egenhånd, men det er vel få her i Norge som gjør dette med grunnskolen. Personlig har ikkje eg peiling på dette. Men skal du lykkes med dette, må iallefall foreldrene være dyktige og engasjerte. Eg er fortsatt tvilende, fordi du vil miste den sosiale biten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg