SLIK HUSKER DU BEDRE

Når du hører noe – da husker du bare deler av innholdet.

Når du hører noe, og noterer på papir – da vil du huske mer.

Når du hører noe, noterer på papir og leser det høyt for deg selv – da vil du huske enda mer.

Men dersom du i tillegg skriker det ut, eller leker med kunnskapen du ønsker å huske, da vil du skape en unikhet til innholdet, og det vil sannsynligvis sitte i hukommelsen din.

 


 

Grunnen til dette, er at du nå spiller inn kunnskapen på flere forskjellige nivåer. Du skaper en bredere sti inne i hjernen din. Det er dette som gjør at det er vanskelig å huske helt ny informasjon, hvor du nesten ikke har noen tidligere referanser fra før. Men jo flere ganger du hører eller leser om det, da husker du mer og bedre for hver gang du repeterer stoffet.

 

“Repetisjon er opphavet til kunnskap.” – Tony Robbins

 

 

FØLELSER VEKKER HUKOMMELSEN

Du husker og lærer deg, det som vekker følelsene i deg. Dersom jeg hadde spurt deg: (Det gjør jeg forresten nå…) “Hvor befant du deg 11 september 2001, da du fikk høre nyhetene om terroren i USA? Og hva gjorde du på?

Jeg er nesten sikker på at du husker nøyaktig hvor du var, hva du gjorde på, og hva du tenkte denne eksakte dagen. Men hvis jeg hadde spurt deg om hvor du var og hva du gjorde 10 september samme år – er jeg nesten sikker på at du ikke kunne svare.

 

Hvorfor er det slik? Når du kobler sterke følelser sammen med ny kunnskap eller informasjon, da husker du utrolig mye fra hendelsen. Jo strekere følelser du opplever, jo mer fra hendelsen husker du.

Dette gjelder for absolutt alt. De tingene du husker best fra livet ditt, er sannsynligvis de samme tingene du har knyttet sterkest følelser til. Som første gang du møtte kjæresten, Utøya 22 juli 2011 eller en veldig viktig fotballkamp, osv…

 

#hukommelse #hjernen #huske #følelser #lære #læring #kunnskap #repetisjon

 

5 kommentarer
    1. Dette kan være noen nyttige metoder for innlæring av høstens pensum, høres og ser litt komisk ut inne i hodet mitt nå (knis). Men, det er vitenskaplig bevist at dette er en god metode, etter hva jeg har hørt. Men jeg har aldri testet det ut.. i alle fall, ikke brukt metoden mye.

    2. Jeg er jo veldig opptatt av kjønnsforskjeller. Jeg tror kvinner er visuelle mens menn er auditive. Jeg merker ihvertfall at jeg husker bedre når jeg leser et telefonnr. høyt. Når jeg siden skal huske, så husker jeg lyden av nummeret.
      Kvinner liker å ta notater. Det har aldri jeg likt. Men jeg elsket å høre etter når læreren pratet.

    3. tanketromling: Ja, det er jo flere og flere bøker, som også kommer ut i lydformat, slik at vi menn også skal kunne lese dem. Har selv brukt lydbøker en del de to siste årene. Eg synes at det er lettere å høre en bok, enn å lese dem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg