TID er hemmeligheten til SUKSESS

Ofte ser vi at barn til allerede suksessfulle mennesker, også blir suksessfulle. Ofte går de i foreldrenes fotspor, og blir nye spirer innenfor samme fagområdet. Jeg tror dette har noe med at disse barna blir lært opp i et annet tankesett enn oss andre, vanlige mennesker. Dersom disse barna til profesjonelle og er suksessfulle menneskene i en alder av 20 år, da kan også du og jeg bli det samme en gang i framtiden.

 

Jeg tror at de færreste av oss er klar over hvor avgjørende tiden vår faktisk er. Vi har tendenser til å tenke alt i nåtid. Hvordan har jeg det i dag – hva føler jeg for å gjøre idag? Hva er jeg i stand til å gjøre med livet mitt – basert på hva jeg kan i dag? Hvor god kan jeg egentlig bli? Hvordan gjorde jeg det i går, forrige uke eller i fjor. De erfaringene viser meg at dette får jeg ikke til. Vi har tendenser til å begrense våre muligheter på hvordan vi fikk det til i vår fortid, basert på all den negative tankegangen vi har fått opp gjennom årene.

 

Sannsynligvis har vi ikke erfart å ha enkeltmennesker som har ubetinget tro på oss og vår framtid, men hatt svært mange mennesker som opp gjennom årene har gjort sitt ytterste for å begrense vår vekst og utvikling. Du må gjøre slik som alle andre, det er det som er tryggest. Du må lese til prøven, slik at du får gode nok karakterer til å komme inn på studiet ditt osv. Det er lite som motiverer av å være “god nok”. Du skal være god nok til å spille på fotball-laget, god nok til å komme inn på linjen du ønsker å studere, god nok til ditt, god nok til datt. Det er ingen som forteller deg hva du faktisk er istand til å bli. Å bli den fryktede, fokuserte aggressive løven som sprenger alle tenkte grenser.

 


 

Jeg gikk fra å være en umotivert lagerarbeider, til å bli en person som satte meg mål om å bli den mest kunnskapsrike personen i Norge innenfor forandring, motivasjon og måloppnåelse. Dette målet satte jeg meg fordi det var noen som fortalte meg, hva de trodde jeg var i stand til. Jeg ønsker ikke å være en gjennomsnittlig lagerarbeider, jeg vil bli best på det området jeg brenner for. Og slik er det sannsynligvis med deg også. Du har ikke fått de resultatene du ønsker, fordi det er ingenting fram til idag som virkelig har tent deg. Alle får begrensede resultater, når rådene vi opplever å få, er dårlige og umotiverende. Dessverre er skolesystemet i Norge, en pådriver for akkurat dette. De skal gjøre oss til gode borgere og gode “8 til 4”-ansatte.

 

Men det ligger sannsynligvis en motivert liten råtass i deg også en plass. Men ingen har ennå klart å lokke den fram. Vi trenger alle noen mennesker til å hjelpe oss i gang. Vi klarer ikke å bli gode alene. Verden er for vanskelig og brutal til det. Det er så utrolig mange momenter som distraherer oss. TV-seier, dataspill, mobil-apper, Facebook osv. Det er tøft å gå den veien som kreves for å nå sitt potensiale. Og selv etter at du er kommet i gang, vil du oppleve store og enorme utrofrdringer du må komme deg igjennom.

 

Jeg er bare så vidt begynt på min vei. Jeg vet det langt fram dit hvor jeg ønsker å komme. Også jeg møter nesten hver eneste dag på store nesten uoverkommelige utfordringer, fordi jeg også opplever alle de distraksjonene som jeg advarer deg mot. Det er tøft og hardt å bli den personen du drømmer om å bli. Men det er mulig, men det er ikke for alle. Og det er få plasser du opplever at noen ønsker å hjelpe deg dit. Men jeg håper at denne bloggen kan bli en av disse. Og jeg har troen på deg, fordi jeg vet at jeg selv har klart å komme i gang. Og kan jeg, så kan i alle fall du. Men jeg klarer ikke å hjelpe deg, dersom jeg ikke klarer å hjelpe meg selv, så vi må kjempe oss videre begge to.

 


 

Men vi klarer ikke dette uten å bruke tiden vår riktig. Det er tiden som er vår beste venn, eller vår verste fiende. Det er tiden som kan gjøre oss god og suksessfulle, eller ved å sløse den bort, vil ødelegge for deg og meg, og gjøre oss ulykkelig. Fordi det ligger noe i det Tony Robbins sier: “Vi har alle tendens til å overdrive hva vi er istand til å få gjort i løpet av ett år. Men samtidig så har vi ikke peiling på hvor mye vi faktisk kan utrette på ti år.”

 

La de neste ti årene av livet ditt, prege resten av levetiden din. Da vil du være takknemlig og lykkelig så lenge du lever. For dersom du finner ut hva du virkelig er laget av, og hva du brenner for i livet, og bruker mesteparten av livet ditt på å bli noe stort innenfor den retningen, da vil du oppleve et lykkelig liv. Men dersom du bruker livet ditt på å gjøre ting som ikke gir deg noe, da vil du kaste det bort. Å gå på en arbeidsplass, bare fordi det var her du først ble ansatt, er ikke å leve det livet du egentlig vil. Det er ikke dette som var drømmen din.

 

9 kommentarer
    1. Har noen omkring meg som ‘dyrker fortida’ – på godt og vondt. Så er det de som planlegger og alltid ser framover. De færreste lever i nuet… her og nå. Dessverre. Også her har vi mye å lære av dyra!
      Ha en fin ukestart 🙂

    2. Rottelivet: Det er sant. Det er i nuet, vi er på vårt beste. Men vi må likevel tenke langsiktig dersom vi ønsker suksess. Det er vår fordel i forhold til dyrene. Vi kan planlegge langsiktig, og utvikle oss. Dyr forstår ikkje planlegging, og har ikkje samme mulighet til å utvikle seg.

    3. Ja det er akkurat det der….jeg er så veldig vimsete. Jeg skal liksom bli forfatter og rockebabe på en gang og så har jeg 2000 hobbyer, noen gode tips? Ha en fin kveld du <3

    4. ladyaugust: Du ligner på meg. Eg begynner på 100 forskjellige ting, vil lære meg alt mulig, begynner på ting uten å lage og følge den planen som eg veit eg burde laget.

      Det eg tror er viktig, er å ha det ryddig og reint rundt deg. Deretter bør du planlegge uken, og følge den planen. Tony Robbins, mener at du bør lese eller høre 30 minutter med kunnskap som utvikler deg hver dag. Da har du noe som holder deg motivert daglig.

      Men gjør ting enkelt. Finn ut ka du brenner for, og bestem deg for å gjøre prosjektene dine skikkelig, en om gangen. Suksess er å gjøre det fundamentale, om igjen og om igjen. Men når du finner ut at noe ikkje fungerer, da endrer du på framgangsmåten, og prøver igjen – med ny lærdom – til du får det til. Håper dette ikkje bare forvirret deg 😉

      Eg klarer ikkje å gjøre dette selv. Men jobber med saken.

    5. Tusen takk for svar <3 I morgen blir det masse rydding og så er jeg i gang. Skal skrive meg en ukesliste, det der er jammen lurt! Du er supersmart <3 Jaaa vi får det til :DDD

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg