HARDT ARBEID eller SNARVEIEN?

Hva er det som gjør at hardt arbeid lønner seg? Og hvorfor er det så få som faktisk benytter seg av hardt arbeid, når de fleste tenker at dette lønner seg? Samtidig som man sier at hardt arbeid er hemmeligheten til suksess, så forteller de samme personene sine barn og venner at ingenting nytter. “Vi vanlige mennesker kommer jo aldri til å lykkes uansett.” Er ikke dette egetlig selvmotsigende?

 

 

Vi mennesker har en tendens til å gjøre det som blir forventet av oss. De fleste tenker jo at de ikke må skryte eller tenke for høye tanker om seg selv. Jeg mener ikke at du skal skryte, men at du skal ha høye tanker om deg selv? Ja, det mener jeg så absolutt. På samme måte som at vi har tendens til å innfri forventninger andre har til oss, kan vi også bestemme oss for å sette opp noen egne indre forventninger til oss selv. Men for å klare dette, må vi tenke gjennom hvorfor vi mener disse forventningen skal være viktige for oss.

 

Du kan nemlig sette krav og forventninger til deg selv, men disse må underbygges med “gode grunner” til hvorfor de er så viktige for deg. Hvorfor har du satt deg disse forventningene? Og vil det å innfri disse forventningene gjøre med livet ditt? Hva vil det si for livet ditt dersom du ikke innfrir disse forventningene? Og hva vil du oppnå dersom du faktisk innfrir disse? Fordi det er dette som er en av nøklene til suksess, nemlig å tenke gjennom 2 forskjellige utfall. Et utfall der du ser deg selv leve et liv uten å innfri dine egne forventninger og krav. (Altså et såkalt mislykket liv.) Og ett utfall der du hver eneste dag, over ett visst antall år, innfrir og gjerne overpresterer. Hvordan kommer da dette livet til å være?

 

Det er dette som er hovedgrunnen til motivasjon, at du ser begge disse to utfallene og setter dem opp mot hverandre. Når du gjør det – altså setter “verst tenkelig utfall” opp mot “best tenkelig utfall” – da skaper du et gap. Dette gapet vil dersom du har noe stort og flott å se fram til i framtiden, skape den motivasjonen du trenger for å komme i gang med dagens arbeid.

 

Det ser og høres enkelt ut på papiret, men det er ikke like enkelt i virkeligheten, fordi du styrer bare en dag om gangen. Hver eneste dag styrer følelsene dine hva du kommer til å gjøre og ikke gjøre. Slik at du vet ikke med sikkerhet om du vil innfri planene og målene  for morgendagen, selv om du klarte det i dag. Du må kjempe hver eneste dag, og vite at det er i dag som gjelder. “Det som avgjør hvordan livet ditt er om 10 år, bestemmes ut ifra hva du gjør og kommer til å gjøre akkurat i dag.” Vit at dersom du planlegger å utsette dagens arbeid til i morgen, da planlegger du å mislykkes med målene dine.

 

 

Det er hardt å leve – hardt å lykkes. De fleste vet hva som skal til, men de klarer likevel ikke å leve et så suksessfullt liv som de ønsker. Og jeg tror grunnen til dette er at de ikke:

  1. Vet hva de vil.
  2. Setter opp en gjennomtenkt “worst case”-senario (det vil si hvordan livet kommer til å bli dersom du hele tiden utsetter å jobbe mot målet ditt. Det er dette de aller fleste mennesker gjør. De lever livet sitt, og lar livet bestemme. TV-seier, internett, venner osv.)
  3. Setter opp en gjennomtenkt “best case”-senario (det vil si hva det kommer til å bety å innfri delmålene hver eneste dag i 5, 10 og 20 år fram i tid.) For det er dette som motiverer, det å kunne kjøpe seg leilighet midt i New York i 40`ende etasje med terrasse, bare for å kunne se på månen og alle lysene utover byen. Kunne sove til du våkner, jobbe når du vil, med det du vil, være en ressurs for de du er glad i og sende penger anonymt til organisasjoner du ønsker å hjelpe, eller kjøpe bil og leilighet til familiemedlemmer som sliter. Eller rett og slett bare kjøpe drømmebilen og en luksusvilla.

 

 

Selv forstår jeg at suksess koster. Jeg har selv valgt å sette meg et hårete høyt mål om å bli den mest kunnskapsrike personen innenfor selvutvikling i Norge. Dette er ikke noe jeg snakker høyt om, og dine hårete store mål er heller ikke noe du skal skal snakke høyt om, fordi det å sette seg noen latterlige store mål i tankene sine og på papir, er ikke det samme som å skryte. Men disse store målene dine skal sette standarden for hva du krever av deg selv. Du skal altså ikke snakke om dem til andre, bortsett fra til deg selv. Det at jeg har satt meg et så høyt mål for meg selv, tvinger meg til å jobbe steinhardt hver eneste dag, for å komme “bittelitt” nærmere de langsiktige målene mine. Det gjør at jeg vet jeg må jobbe minst like hardt som den mest suksessfulle personen innenfor bransjen i dag. Og når jeg hører at andre jobber hardere enn meg, blir jeg motivert til å jobbe enda hardere.

 

Du må finne ut hvem du ønsker å være om 10 eller 20 år fram i tid – og så begynner du å jobbe slik du bør jobbe for å bli denne personen. Ikke la fortiden være en begrensing for deg. Men hvem drømmer du om å bli i framtiden? Og hva skal du bli god på? Ikke tenk: “Jeg kommer aldri til å klare det.” ALDRI er lang tid.

 

HARDT ARBEID eller SNARVEIEN? Hva mener du?

 

 

2 kommentarer
    1. Det går jo an å leve livet gjennom Internett også, fordi ikke alle har mulighet eller kan gå ut. Son f.eks, meg lever livet gjennom Internett. Gjennom Internett kan man også møte / Snakke med andre som man ellers aldri ville fått sjansen til å snakke med. Gjerne de fra et annet land, andre siden av jordkloden.
      Mener selvsagt at hardt arbeid lønner seg. Men hardt arbeid kan være så mangt, for noen ser de sikkert hardt arbeid og fortsette å stå i den jobben de aller mest hater, feks… Å lugge ugress…. Og jobber dermed hardt i den mislikte jobben sin,i håp m å finne “lykke” der engang om man bare jobber hardt nok….

    2. Anonym: det e nok sant. Det eg ønsker med denne bloggen, er å motivere til innsats. Men det som er hardt arbeid for en person, kan være noe helt annet for en annen. Det finnes mange mennesker med en vanskelig livssituasjon som er blitt bemerkelsesverdige mennesker. Det gjelder bare å finne sin greie. Eg ønsker ikkje å utelate mennesker som har det vanskelig i livet fra denne bloggen. Heller tvert imot, så er håpet mitt at eg også kan motivere deg og andre med problemer i livet. Eg har også mine vanskeligheter som gjør livet mittvanskelig. Eg har problemer med at eg stammer diverse situasjoner.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg