5 MOTIVASJONS-TIPS FOR STUDENTER

Har du noen gang slitt med motivasjonen når du vet du burde lest til en prøve eller eksamen? Jeg vil gi deg noen tips og råd som jeg selv har brukt for å komme meg vekk fra TV`en og bort til lese/skrive-kroken. Kanskje finner du et eller to tips som passer for deg.

 

1. KAFFE-TRIKSET

Dette har hjulpet meg mange ganger. Det å ha noe å sippe til når du sitter foran leseboken eller PC`en, kan være til stor hjelp. Det finnes en del av hjernen vår som er svært utålmodig og rask til å kjede seg. (Dersom du ønsker å vite mer om akkurat denne delen av hjernen, kan du lese boken “Chimp Paradox” av Steve Peters. Du finner også referater fra boken oversatt til norsk på denne bloggen.) Men i alle fall så har jeg selv hatt mange fantastiske studietimer med en kaffe-kopp stående ved skrivebordet. Det finnes jo koffeinfri kaffe, og den smaker faktisk nesten like godt som vanlig kaffe.

 

2. MUSIKK

Ja, dette er omtrent det samme som tipset ovenfor. Musikk kan hjelpe deg til å holde kjedsomheten unna. Og i likhet med kaffe-trikset hjelper musikk til å holde den utålmodige delen av hjernen vår i sjakk, slik at den ikke ødelegger for studietiden din. Det er selvsagt ikke alle studieoppgaver det passer like bra å høre på musikk, men en del oppgaver kan du med fordel bruke litt distraksjon i bakgrunnen.

 

3. TA HYPPIGE PAUSER

I følge en lydbok jeg hørte en gang, lærte jeg at det ideelle tidsforholdet mellom effektiv studietid og pauser er 45 minutter studietid etterfulgt av 15 minutter pause. Så her har du mulighet til å finne på noe stas 15 minutter hver time. Det er letter å motivere seg til 2-3 studie-økter på 45 minutter enn en bolk på 2-3 timer. (Her kan du lese en artikkel jeg skrev for en tid tilbake om akkurat dette.)

 

 

4. FEIRE DEG SELV

Hvis du tenker enda lenger fram i tid, og ønsker litt mer langsiktig motivasjon, så kan du for eksempel sette deg mer konkrete studie-mål for hver uke. For eks kan du ha 15 eller 20 studietimer som mål pr uke. Og de ukene du klarer målet, kan du lage belønninger til deg selv, som for eks kino-tur eller resturantbesøk med noen du er glad i. Og videre kan du belønne en god måned på samme måte, men med litt større belønning. Dette synes jeg selv er motiverende.

 

5. VISUALISER TO UTFALL: SUKSESS vs FIASKO

Om du ønsker å tenke enda lenger fram i tid, så er dette tipset for deg. Dette bruker jeg til å virkelig komme meg i gang. Det er nemlig slik at vi bare har ett liv. Og dette livet er ikke enkelt – det er tøft og hardt. Men om du virkelig vil så finnes det nesten ubegrenset potensiale for deg der ute. Men da må du være villig til å jobbe for det. Du må ta action som det heter. Spørsmålet er bare hvor hardt du er villig til å jobbe for å nå målene dine.

 

Jeg sier alltid til meg selv at dersom jeg skal kunne leve av dette, da må jeg jobbe hardere enn noen andre, kanskje i hele landet. Og da gir jeg meg selv følgende alternativer: enten så er det bare å begynne å jobbe/studere – nå med en gang, eller så kan jeg like godt fortsette å se på TV, fordi da er jeg ikke god nok eller villig til å legge ned nødvendig innsats. Det er merkelig hva slike utsagn kan gjøre med viljen din, fordi da våkner det en kjempe inne i meg, og jeg går i gang med prosjektene mine.

 

Men om du er villig til å legge til deg vanen med å studere hardt hver eneste dag, de neste 5, 10 eller 20 årene, da er det nesten ingenting som er umulig for deg. Forskjellen på vanlige studenter og en super-student er at super-studenten leser og studerer hver dag, fordi han/hun har skapt gode vaner som hjelper han/hun til suksess, mens en vanlig student som bare ønsker å gjennomføre et studie, leser omtrent bare til prøver og eksamen. En super-student ønsker å prestere på et så høyt nivå som han eller hun klarer. En super-student får jobb uansett hvor dårlig eller godt arbeidsmarkedet er, fordi gode bedrifter ønsker gode ansatte.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg