5 NYE TIPS FOR Å SKRIVE EN BLOGG

Jeg drømmer om en dag, hvor jeg skriver en blogg som har mange faste lesere. Hvem har ikke en eller annen slik drøm? En drøm hvor livet blir bedre, og hvor du kanskje til og med kan leve av hobbyen din. Jeg drømmer om dette. Derfor har jeg brukt litt tid i det siste, på å skaffe meg kunnskap om akkurat det. Nemlig hva som skal til for å skrive en bloggpost som andre ønsker å lese. Dette er hva jeg fant.

 

 

1.) SKRIV ARTIKLER HVOR DU SØKER OPP STOFF

Bestem deg for et tema. Planlegg en spesifikk mengde tid du skal bruker til Research. Selv gjorde jeg det for dette innlegget. Jeg satte av to kvelder til dette innlegget. Den første kvelden gikk med til Research. Den andre til å sette sammen innlegget, og forbedre innholdet. Du bør ha skikkelige fakta som dine lesere kan stole på. Fordelen med å skrive artikler på denne måten, er at du samtidig lærer mye nytt om emnet selv. Så jo oftere du skriver artikler på denne måten, jo mer vil du lære om emnene du skriver om. Hvorfor finne opp hjulet på nytt?

 

2.) BYGG EN PLATTFORM

Jeg leste om en forlagssjef i Amerika, som bestemte seg for å finne ut mer om blogging. Han het Michael Hyatt. Han ble bitt av basillen, og begynte å skrive sin egen blogg. I dag lever han som blogger og som foredragsholder. Men det var ikke alltid slik. I starten gikk det tregt. Etter ett år med blogging hadde han ca 100 unike lesere i måneden. Det andre året oppnådde han 225 unike lesere. Altså pr måned. Etter fire år nådde han 1000 lesere. Men det femte året ble et godt år, og lesertallet tok av. Da oppnådde han 20 000 unike lesere.

 

Men slik er dette spillet, sier han. Det er tregt, men du må være tålmodig. Fordi det er dette som er forskjellen på suksessfulle mennesker og resten, at noen holder ut til suksessen finner dem. Det tar tid og er krevende, men dersom du aldri gir opp, vil selv motgangen gi deg opp, og finner seg heller noen andre å plage.

 

Men du bør også bygge en plattform, som dekker flere områder. Da mener jeg ikke i emner du skriver om, men områder du befinner deg på. Slik som en blogg, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube osv. Du må bygge deg en merkevare, og du bør bli ekstraordinært god på minst et område av livet. Heldigvis er det slik at når du først begynner å lykkes på et område, da blir du lettere suksessfull på andre også. Suksess etterfølger suksess – på samme måten som nederlag etterfølges av flere nederlag.

 

 

3.) VÆR KONSEKVENT

Et annet tips Michael Hyatt kom med, og som var helt avgjørende for at leserantallet hans begynte å stige, var å være konsekvent og regelmessig i skrivingen. Det vil si at du bør skrive til faste tider. Han gikk fra å være en blogger som skrev en gang imellom, og uten noen form for fast rutine, til at han nå skriver konsekvent fem dager i uken. Mandag til fredag. Da visste leserne hvor tid det var nye artikler ute.

 

4.) SKRIV DET SOM ANGÅR LESERNE – IKKE DEG SELV

Alle dine lesere er mest interessert i seg selv. De er som regel ikke særlig interessert i hva du gjør, og hvordan det går med deg. Dersom du kan gi dine lesere verdifull informasjon som gjør hverdagen deres enklere og bedre, eller at du løser et problem som angår dem, da vil de ønske å lese mer fra deg. Den enkleste måten å finne ut om du gir noen verdifull informasjon, er ved å se på lesertallet ditt. Dersom det er lavt, og stagnerer eller synker, da gir du ikke nok verdi, slik at de ønsker å følge deg. Da er det andre aktiviteter som er viktigere i livene deres enn å bruke av tiden sin på å lese noe vås fra deg.

 

Husk at vi som bloggere, konkurrerer med alt og alle der ute: TV, venner, Facebook, lekser, jobb osv. Dersom du som blogger ikke skaper verdi, som er viktigere enn disse tingene, da kommer du til kort. Da får du ikke faste lesere. Så blogging er ikke enkelt. Det krever sin kvinne og mann.

 

 

5 kommentarer
    1. Helt sant, det krever hardt arbeid å få mange følgere som vil lese det du skriver 🙂 Og det skal jo være ok å blogge også… ikke bare stress og lesertall. Men lett å se på innleggene hva som fenger og ikke ja 🙂

    2. Anne Grethe: Ja det er sant. Men vi er vel “litt” interessert i lesertall alle sammen?? Eller stemmer ikkje det? Og er jo gøy med kommentarer også. Men da hjelper det på å kommentere på andre blogger. Der har eg et stykke igjen. Lille egoistiske meg 😀

    3. Jovisst er vi interessert i lesertall 🙂 Og likes og kommentarer 🙂 Min mening er bare det at man kan bruke lesertalla til å analysere og rette opp ting man ser et mønster i om man vil ha stor suksess. Det er i alle fall det jeg har funnet ut helt av meg selv siden jeg startet bloggen i mars 😀 Enkelte innlegg er rett og slett uinteressante for mange lesere, da trenger jeg jo ikke fortsette med slike innlegg. Moro er det hvertfall når lesertalla overstiger det du turte å håpe på 🙂

    4. Anne Grethe: Det er sant. Og da får du bevis på at det du gjør er så bra at andre er villige til å bruke tid på å lese det du skriver. Du får selvtillit og blir i støtet av slikt. La oss håpe at både du og eg opplever litt suksess. Suksess kan jo være så mangt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg