BLIR NOEN SUKSESSFULLE OVER NATTEN?

Hva er det egentlig som avgjør om du blir suksessfull eller ikke? Hvorfor ser det ut som at noen lykkes på nesten alle områder av livet, mens andre mislykkes med alt? Det virker som at verden er urettferdig? Noen blir til og med suksessfulle over natten??

 

 

Vet du at du har storhet inne i deg? Du har ressurser som du sannsynligvis ikke vet om. Da mener jeg at det er din tro og overbevisning i livet som styrer hva du får til, eller hva du opplever å ikke få til. Det er som det kjente ordtaket til Henry Ford sier: “Om du tror du kan, eller du tror du ikke kan – så har du helt rett.”

 

For noen dager siden, en dag jeg kjørte til jobben, oppdaget jeg å ta meg selv i å tenke negative tanker om min egen læreevne. Disse tankene har jeg forresten hatt stort sett i mesteparten av livet mitt, og er nok en av grunnene for at det var mange fag jeg ikke forstod skikkelig. Men der jeg satt i bilen oppdgaet jeg at tankene fortalte meg hvor lite jeg forstod og husket fra alle bøkene jeg holder på å lese. “Selv om du leser 2 bøker i måneden, så kommer du ikke til å huske så mye av dem likevel.”, fortalte jeg meg selv.

 

 

Det var akkurat dette CD`en jeg hørte på, handlet om. Hva vi sier og forteller til oss selv. Der satt jeg og hørte Tony Robbins forklare hvorfor vi ikke får de resuktatene vi ønsker oss. Det er fordi vi forteller løgner til oss selv. Og forteller dem så ofte at vi begynner å tro på dem. Du sier sannsynligvis daglig ting som er negativt for utviklingen din, og hvor du sammenligner deg selv med andre, som ser ut til å ha fått livet sitt til å gå skinner. “De andre kan sikkert få dette til, men ikke jeg. Jeg blir aldri suksessfull.” Kjenner du deg igjen?

 

Dette er et av hovedproblemene våre, når vi ønsker å bli mer suksessfulle i livet vårt. Jeg tenker at dersom jeg leser 2 bøker i måneden, over flere år, da kommer jeg til å bli utrolig kunnskapsrik. Så tenker jeg videre at da må jeg sette av 10 timer i uken for å få dette til. Det kan være 2 timer mandag til fredag, og så har jeg fri i helgene. Men så kommer jeg til tidspunktet hvor jeg skal begynne å lese. Da kommer tankene og følelsene til meg: “Men er jeg nødt å lese i dag? Kan jeg ikke vente til i morgen. Har mer lyst å se en film akkurat ikveld.” Og da er det lett å bli overbevist om at dette går helt fint, så ser jeg film i dag, og venter til imoregn med å lese.

 

Men det er ikke slik verden fungerer. Følelsene og tankene våre er kortsiktige, og for dem handler alt om hva du gjør akkurat nå. Det er ikke noe problem for dem, om du planlegger at du skal lese 4 timer hver dag i neste uke, fordi følelsene jobber ikke med neste uke. De jobber bare i nåtid. Akkurat nå ønsker følelsene dine å se en film, akkurat nå ønsker følelsene dine å heller slappe av enn å gå å trene. Akkurat nå ønsker følelsene dine å surfe litt på nettet. Og disse tankene og følelsene vil komme til deg også i neste uke. Men ikke før tidspunktet du har satt av til å utføre oppgaven.

 

 

Nei skal du oppleve framgang i livet ditt om 5 år, er det akkurat nå idag du må gjøre en jobb for å grave fram, framtidige ressurser. Fordi det er disse ressursene jeg mener vi alle har. Du kan skape deg noen gode vaner som du bestemmer deg for å holde hver eneste dag, uansett hva som skjer. Fordi dersom du trener følelsene dine og viljestyrken din til å gjøre bestemte oppgaver hver eneste dag, da vil du begynne å få mindre og mindre motstand fra tankene og følelsene dine, om å droppe ut.

 

Dette er akkurat som en muskel. Dersom du slutter å trene en muskel, blir den svakere, og den svekkes ganske raskt. Men dersom du bestemmer deg for å gjøre noen gode handlinger om til gode vaner, da trener du opp denne muskelen, slik at for hver dag, blir det enklere og enklere å holde den gode lesevanen, treningsvanen eller ordensvanen gående. Og viljestyrken din blir sterkere og sterkere, og på denne måten kan du sørge for at framtiden din blir lysere enn livet ditt er idag. Men husk, det er ikke enkelt å skape den gode vanen du ønsker deg. Og viktigst av alt er det at du begynne så fort som mulig.

 

Fordi det er ALDRI for sent å begynne – men det er ALLTID for sent å vente!  Det er NÅ – du bestemmer hvordan livet ditt kommer til å være om 5 år.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet. Kjenner meg veldig igjen i dette og jobber aktivt med deler av det du snakker om, men sliter meg å få på plass den siste biten – her spiller nok en litt vaklende selvtillitt også inn…Vet jeg er god på å skrive og fortelle. Jobber med en drøm om utgivelse av mine skriverier – og spør stadig meg selv; Hvem i all verden skulle være interessert i å lese dette her? … Er vel bare å jobbe på 🙂
      Ønsker deg en vakker dag 🙂

    2. Helga Sriskantharajah: de fleste av oss sliter vel litt med mindreverdighetstanker om oss selv. Det er sånn hjernen vår fungerer. Den forteller oss alt vi ikke kan. Sjelden gir den oss skryt og støtte.
      Håper du får gjennomført planene dine. Er det en trykket bok du tenker på?

    3. Ja, en trykket bok er selvfølgelig den store drømmen, men jeg tenker jo at jeg kanskje kan få trykket noen mindre ting først. Noveller og dikt i ukeblader osv.
      Så… Det er vel bare å prøve å jobbe litt rundt den der hjernen som er så vanskelig å få til å si det rette 😉

    4. Helga Sriskantharajah: Lykke til med prosjektene dine iallefall. Som eg anbefaler i artikkelen, kan det være smart å lage seg en skrivevane. Slik at du tvinger deg til å gjøre litt hver dag. Da blir du snart superflink til å sette av tid til drømmen. Det er det eg selv gjør.

    5. Hei!
      Jeg ville bare legge igjen en liten kommentar til deg her å takk for mye fint lesestoff her inne. Jeg er selv blogger og blogger om alt mellom himmel og jord
      ☺ Ta en tur innom en gang da ☺

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg