HVORFOR FÅR JEG IKKE TING GJORT?

Det er lett å tenke at dersom jeg bare hadde hatt mer tid, da skulle jeg fått gjort enda mer av prosjektene mine. Men det er ikke så enkelt. Det er ikke bare å sette seg ned med en bok eller PC`en og skrive. Jeg har så altfor ofte merket at det er de dagene jeg har mest tid, jeg gjør minst. Det er som om jeg forsøker å ødelegge for min egen framgang. Har du også opplevd dette?

 

Det finnes en regel som sier at “Du får alltid arbeidsoppgavene dine gjort – på den tiden du har til rådighet.” Ordtaket er ikke akkurat slik, men meningen med ordtaket er at dersom du har 2 timers arbeid som må gjøres, men du har 8 timer på deg – da vil du fylle denne tiden med oppgaven. Med andre ord, da vil du jobbe mye mindre effektivt. Da finner du andre ting å gjøre inne imellom, fordi presset på deg er så lite. Da vil du heller være motivert til å gjøre mindre viktige ting eller mer lystbetonte aktiviteter.

 

Og dette er jeg enig med. Jeg har hatt fri noen dager nå, men har likevel ikke gjort mer enn jeg på forhånd hadde planlagt å gjøre. Så det å ha fri, medfører dessverre ikke at du kommer til å få masse gjort. Heller motsatt. Da går du i dvalemodus hele dagen.

 

Motsatt, vil denne regelen hjelpe deg. Dersom du har oppgaver som vanligvis tar 4 timer å gjøre, men bare har 2 timer til rådighet, da vil du få gjort stort sett hele oppgaven, men på mindre tid enn antatt. Dette fordi vi har fått evnen til å finne en løsning på oppgaver som haster. Har du et problem, som du anser som viktig, vil du finne overskudd og energi til å gjøre oppgaven. Men har du derimot en oppgave som du ikke anser som en hastesak, eller som mindre viktig, finnes ikke energien og overskuddet hos deg, før du øker presset – enten med at du nærmer deg tidsfristen, eller ved at du skaper et kunstig press som du setter på deg selv.

 

 

Så min løsning er å skape en vane, og bestemme seg for aktiviteter som må gjennomføres hver dag, uansett hvor mye eller lite du har å gjøre. Altså at du skaper deg gode vaner for trening, studier, orden og prosjekter ellers. Du bestemmer jo selv hvilke kvalitet og standard du ønsker for ditt eget liv. Men ikke gå i den fellen med å anta at du kommer til å gjøre så mye mer enn vanlig, selv om du plutselig har mer tid. Da blir du sannsynligvis skuffet.

 

Det positive er likevel at det ikke er hvor hardt du jobber hver dag, som bestemmer dine langsiktige resultater, men hva du gjør til daglig. Dine daglige rutiner, det du gjør uten å tenke deg om, fordi du har funnet en grunn for å gjøre dem. De faste joggeturene, de 10% du setter av til langsiktig sparing, den timen om dagen du leser en bok for framtiden. Det er her grunnlaget for suksess blir skapt. Ikke bli sint på deg selv, når du ser en film, en dag du faktisk hadde tid til det.

6 kommentarer
    1. Det er så alt for lett å utsette det som man har litt tid på å få gjort. Så det er som du sier greit å opparbeide seg vaner for å gjøre ting en ønsker, bør og må få gjort.
      For meg har det vært viktig å bli mer bevisst på hva jeg faktisk bruker tiden min på – for på den måten å se hva som gjør at jeg ikke får gjennomført etter egne planer. Derved har jeg også funnet åpenbare løsninger på endring av vaner 🙂 Så var det bare å gjøre den jobben da… 😉

    2. Helga Sriskantharajah: Nei det er ikkje enkelt. Men eg tror det er fordi vi ikkje har en grunn for å gjøre jobben skikkelig. Nå vet ikkje eg med deg, men eg sliter med å få gjort ting skikkelig, når eg først er igang. Det blir ofte bare halveis gjort. Tror eg må finne en bedre grunn til å gjøre oppgavene. Men det er letter sagt enn gjort.

    3. Åååh, dette kjenner jeg meg så altfor godt igjen i!! -Og har blitt både skuffet og sint på meg selv fordi jeg bare prater og tenker på ting jeg skal og VIL gjøre-men som aldri blir gjort! Så blir det ofte sånne skippertak, da gjør jeg alt på en gang også kan det går et år før jeg tar opp tråden igjen.. rare vesener vi er. Bra innlegg-som vanlig 🙂

    4. Enilorac Nesenra: Tusen takk. Synes det er utrolig interessant å jobbe med slike greier. Du kommer ofte over nye vinkler som forklarer ting du ikkje forstod før. Og plutselig så forstår du seg selv litt bedre. Og forståelse er jo første steg til forbedring.

      Kjekt at du stikker innom i ny og ne. Skal stikke innom bloggen din også sånn av og til. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg