HVA ØNSKER DU AT LIVET SKAL GI DEG?

Det viktigste du må vite når du begynner med noe – er hva du egentlig ønsker deg. Du må vite hva du vil ha ut av det du skal begynne med – for eksempel livet. Hva ønsker du å få ut av livet ditt?

 

LIVET ER ET SPILL

Dersom du ikke kan spillereglene, er det vanskelig å vinne spillet. De færreste av oss har konkrete mål og planer for livet sitt. De spiller et spill, men uten regler og uten et mål de prøver å nå. Det er ikke så rart at de ikke opplever stor framgang. For hva er det som avgjør om du kommer framover i spillet. Du må finne ut hvordan du kommer deg framover. hva er meningen liksom. Du må finne ut hvilket spill du spiller, og du må klargjøre hva målet med spillet er. Hvis ikke er det nytteløst å rope fortvilet at du ikke får det til – at du ikke opplever glede, framgang og suksess. Hvordan vet du at du har oppnådd noe? Hva er framgang for deg? Og hva er suksess?

 

 

HVA SPILLER DU?  OG HVEM HAR BESTEMT REGLENE?

Hjernen vår er skapt slik at den må vite nøyaktig hva du er ute etter, dersom den skal kunne hjelpe deg. Helt fram til du vet dette, vil den bare sørge for at overlever. At dagene går og at du holder deg i live. Det vil ikke si at du har en mindre smart hjerne enn andre, slik at den ikke er istand til å hjelpe deg med store ting. Det vil bare si at du har satt hjerens kraft på vent. Det er akkurat som at du har satt hjernen din på “standby”. Den er ikke sluttet å virke. Den har bare ikke fått noe å jobbe med. Den hviler.

 

DU VOKSER – ELLER SÅ DØR DU

I følge Tony Robbins, må vi oppleve at vi utvikler oss for å føle at vi er lykkelige og hele som mennesker. Han sier videre i et ordtak at: “Enten så vokser du – eller så dør du.” Med dette menes at vi som menneske vil begynne å føle oss mislykket fra den dagen vi slutter å lære nye ting eller utvikler oss i positiv retning. Vi må føle at vi jobber mot en bedre framtid. Hvis ikke begynner vi å stagnere som menneske, og blir etter hvert triste og nedfor. Dette kan skje deg dersom du ikke har noe overordnet å jobbe mot og fokusere på.

 

Når du befinner deg i en situasjon hvor du ikke har noe mer du søker etter, vil livet begynne å føles meningsløst, selv om du har en jobb å gå til, og personlige eiendeler du betaler for. Du er ikke plassert her på jorden for å overleve, så dette som eneste motivasjonsfaktor vil ikke holde deg lykkelig. Jeg har selv hvert i den situasjonen. Jeg så ingen lys framme i tunellen, og framtidsutsiktene så mørke ut, det gjorde at jobben min begynte å oppleves som meningsløs. Hvorfor stå opp i det hele tatt liksom?

 

 

DU MÅ GÅ TIL HANDLING

Jeg gjorde en forandring med min situasjon. Det medførte øyeblikkelig glede i livet, fordi tingene plutselig ikke lenger føltes like stillestående og meningsløse. Jeg begynte å finne ny mening, jeg fikk derfor ny motivasjon. Ikke fordi jeg snudde alt på hodet og gjorde kjempestore forandringer, men fordi jeg gjorde de nødvendige forandringene som trengtes. Jeg tok en beslutning  og gjorde det jeg besluttet. Dette endret på livet, slik at hverdagene fikk ny mening. Det er ikke arbeidsoppgavene som gir deg opplevelsen av meningsløshet eller meining, men hva areidsoppgavene du holder på med, betyr for deg.

 

Mening og meningsløshet er altså følelser. To mennesker kan gjøre akkurat det samme, men ha to helt forskjellig syn på det de gjør. For eksempel kan to steinhuggere svare noe slik som dette, når de blir spurt om jobben sin:. Den ene: “Jeg hater denne drittjobben. Jeg hakker jord og møkk vekk fra disse steinene.” mens den andre svarer: “Jeg har verdens beste jobb. Jeg bygger en katedral.”

 

 

Arnold Schwarzenegger har også sagt noe lignende: Jeg fikk ofte spørsmålet da jeg trente bodybuilding: “Hvorfor smiler du sånn? Du trener 5 timer om dagen, løfter 50 tonn med vekter? De andre som trener, ser heller deprimert ut? De ser triste ut fordi de må løfte vekter. Hvorfor smiler du? Jeg svarte: “Jeg smiler fordi at for hver repetisjon jeg gjør, så kommer jeg nærmere visjonen og drømmen min, som er å bli den kommende Mr Universe.” Faktisk følte jeg ikke at jeg løftet på vekter heller, jeg følte at jeg løftet på trofeer. Den visjonen jeg hadde hjalp meg ikke bare med bodybuilding. Den hjalp meg i alle deler av livet mitt.”

 

HVA ER DIN MENING?

Det er ikke det du gjør, som gjør deg lykkelig eller ulykkelig, men hva oppgaven du gjør betyr for deg. Og det er nettopp derfor du må finne ut hva du ønsker å oppnå. Hvilke retning du skal jobbe deg framover mot. Hva er dine langsiktige tanker om framtiden din? Hva ser du i livet ditt langt der framme? Har du funnet ut hva som driver deg? Hvis ikke kan denne adventstiden være en mulighet for nettopp dette.

 

 

 

Dette er første artikkel av en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper vil gi deg noen gode ideer som du kan ta med deg videre inn i livet. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen.  Lik gjerne også Facebook-siden som hører til bloggen.

9 kommentarer
    1. Hei på deg 😀 Her skriver du mye viktige saker som man ofte ikke tenker over engang. Å skape ting gjør meg lykkelig og å lage orden og mål 😀 Ha ei riktig god natt kjære du <3

    2. Ja såklart jeg fikk <3 Oh julekalender, det gjør litt vondt å tenke på det men jeg har ennå ikke fått årets kalender i hus, ett sekund over tolv var det nix åpning på meg i natt. Tror det blir en kinderkalender i helga og da kan jeg åpne masse på en gang 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg