DERFOR BØR DU STARTE ET PROSJEKT

Å starte et prosjekt er den beste måten å komme seg opp av godstolen. Godstolen eller sofaen, er noe jeg sliter litt med, i alle fall nå etter at jeg har fått litt mer fritid. Dersom jeg ikke har konkrete oppgaver som jeg er nødt til å utføre, havner jeg ofte på sofaen. En utrolig irriterende vane. Hvis jeg ikke har startet et prosjekt da? Denne julekalenderen på bloggen min, er et eksempel på et slikt prosjekt.

 

 

HVORFOR LAGE PROSJEKT?

Et prosjekt får opp motivasjonen din. Ikke alle prosjekter gjør dette selvsagt, men de riktige prosjektene vil gi deg ekstra motivasjon. Prosjekter-oppgaver som du fikk eller får på skolen er ikke nødvendigvis slike prosjekt. Først og fremst fordi dette ikke er noe du selv har ønsket å gjøre. Og dersom du planlegger et prosjekt for deg selv, men mangler motivasjon til å gjennomføre det, da er enten prosjektet feil, eller du har ikke planlagt det godt nok før du begynner.

 

Det vanligste problemet for manglende motivasjon, er at du ikke har tenkt gjennom hensikten med prosjektet. Du har ikke en god nok grunn, til hvorfor du skal gjennomføre det. Du satte deg bare ned med planleggingen, uten å tenke gjennom hva målet med prosjektet faktisk var.

 

 

HENSIKTEN MED PROSJEKTET ER DET VIKTIGSTE

Selv bruker jeg prosjekter for å sette litt positivt press på meg selv. I dette tilfellet bruker jeg “Prosjekt-julekalender” til å jobbe med spesifikke områder som jeg har lest og studert det siste året, og samtidig får det meg til å bruke fritiden min mer fornuftig. For dersom du har en del ledig tid, men ingen planlagte oppgaver du må bruke denne tiden på, da er det utrolig enkelt å sløse bort mye av denne tiden, med tull og absolutt ingenting. Så jeg trengte et prosjekt som jeg kunne bruke oktober og november på. Og det ble til denne julekalenderen. Da har jeg funnet hensikten med prosjektet mitt, og da kunne jeg begynne å planlegge mer detaljert hva som måtte gjøres.

 

Det er hensikten som ligger bak prosjektet ditt som gir deg motivasjon. Og motsatt. En mangel på en god grunn, vil gjøre at du ikke ser poenget i å gjennomføre det. Dersom du setter deg en dårlig grunn eller starter opp et prosjekt du ikke tror at du klarer å gjennomføre, da vil du ofte oppleve at prosjektet virker dødt allerede fra starten av. Da har du ikke klart å skape liv, og vil sannsynligvis ikke oppleve noen begeistring når du tenker på det heller. Et virkelig bra prosjekt er et prosjekt du tror du kommer til å klare, og et prosjekt du blir supermotivert av å tenke på. Spesielt de gangene du tenker på det ferdige resultatet.

 

MIN SITUASJON

Jeg har begynt å jobbe i 60%, noe som gjør at jeg har mer tid til å gjøre det jeg virkelig brenner for. Så for meg var det viktig å planlegge noe for disse resterende dagene. Det ble altså denne julekalenderen. Nå vet jeg at dersom jeg skal klare å skrive opptil 24 artikler som aller helst bør ha noe å formidle, da har jeg en jobb å gjøre. Derfor måtte jeg ta meg selv i nakken, slik at jeg kom meg på PC`en så godt som hver dag.

 

Fordi jeg kan forsikre deg om at disse artiklene ikke har skrevet seg selv. Dette har vært hardt arbeid fra første innlegg. Men har jeg først satt meg et mål, da ønsker jeg ikke å gi meg på nederlag. Jeg er takknemlig for at jeg har evner og utholdenhet til å kjempe meg gjennom vanskelige tider, selv om motivasjonen ikke alltid er synlig fra starten av.

 

 

“SLÅ PÅ” HJERNEN DIN

Det som skjer når du begynner å lage deg en plan for et prosjekt, er at du begynner å leve deg inn i, og drømme deg bort, om hvordan det føles å nå målet. Dette er den viktigste motivasjonskilden. Det er her du slår på hjernen din.

 

Når hjernen ikke har noe å jobbe med – går den i dvalemodus. Den er ikke giret og motivert. Det er det som skjer når du begynner å leve et rutine-liv, “en 8-4-jobb” eller “et A4-liv” da blir hverdager ofte kjedelige . Hvis du ikke har noe som driver deg, noe som motiverer deg til aktivitet, da er det du selv som må skubbe og dytte deg ut i arbeid. Og det er tungt. Og det fungerer ikke så godt i lengden.

 

Har du derimot et prosjekt som for deg er super-motiverende, og som presser deg på tid, da er det akkurat som at noe inne i deg stresser deg med: “fort deg, vi må kjøre på for å bli ferdig.”-tanker. Og dette er positivt stress, dersom prosjektet er noe du virkelig brenner for å klare.

 

 

SETT OPP ET PROSJEKT FOR DEG SELV

For meg har det vært viktig å ha prosjekter gående. Når jeg ikke har noe å jobbe for, blir jeg ganske raskt passiv, og bruker tiden min ufornuftig. Ufornuftig tidsbruk er ikke alltid negativt, men ikke bra over lengre tid. Har du det akkurat som meg, at du trenger noe eller noen som må sparke deg bak, for at du skal komme i gang, anbefaler jeg at du setter opp et prosjekt for deg selv.

 

Hva prosjektet går ut på, betyr ikke like mye som at du setter opp et prosjekt. Men det må være noe du ønsker å oppnå, og at det medfører et resultat som motiverer deg til handling – og selvsagt at du tror at du kommer til å klare å nå det. Et urealistisk mål, vil ikke motivere deg, og det vil heller ikke et lite og ubetydelig mål. Det må være stort, hårete og super-motiverende for deg. Ikke nødvendigvis for andre. Du er sjefen, og det er du som bestemmer hva prosjektet ditt skal inneholde.

 

 


 

Dette er en del av en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

8 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet og ikke minst mye sant i det. Kjenner igjen “daffheten” når jeg ikke lager prosjekter. Tusen takk for råd siden jeg er litt i en daffeperiode nå:) Gleder meg til å følge deg videre.

    2. misscarrot: det stemmer. Hobby og prosjekt kan lett tolkes sammen. Det er jo ikkje alle som har en egen hobby. Mange bruker fritiden sin på TV og andre lite nyttige aktiviteter.

      Ka er målet med hobbyen din da? Har du en drøm?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg