ALT DU BEHØVER Å VITE STÅR SKREVET I EN BOK

Kunnskap er avgjørende dersom du ønsker suksess. Du trenger ikke å være enig i all teoretisk kunnskap du sitter med, men når du kan se og tolke en situasjon fra flere vinkler, har du større sannsynlighet for å finne en metode som fungerer for deg. Du vil også være bedre i stand til å se saken fra andres situasjon. Det er en klar styrke for deg.

 


 

SUKSESSFULLE MENNESKER LESER MYE

Både Bill Gates og Warren Buffet slår et slag for å lese mye bøker. To av verdens rikeste menn mener det er på grunn av deres interesse for lesing at de er der de er. 80% av alle virkelig suksessfulle mennesker, har tilegnet seg egenskapen å lese bøker som en viktig del av i livet sitt, – ifølge bok-entusiasten Tai Lopez.

 

Alt for mange av oss, tenker at når vi er ferdig på skolen, da er vi ferdig med å lese bøker. Da er vi liksom utlært og kan begynne å leve. Nei, de årene man går på skolen, er man bare kurs-deltagere for å lære litt om livet. Man lærer å lese, skrive og regne, slik at du har flere muligheter foran deg når du en dag selv skal begynne på livets vandring.

 

Dersom du ikke hele tiden tar til deg nye tanker og inntrykk utenfra, vil hjernen din stagnere. Da vil du tenke og gjøre de samme tingene om igjen og om igjen, fordi du ikke klarer å se situasjonen fra nye vinkler.

 

Det er lite som er absolutt rett eller galt. Med det mener jeg at det første du lærte, lærte du fra en annen persons livserfaing. Du lærte å se verden ut ifra denne personens virkelighetsoppfatning. Sannsynligvis var dette dine foreldres råd og erfaringer. Etter hvert fikk du kunnskap og råd fra dine lærere, og kanskje venner og bekjente. Men disse er ikke nødvendigvis riktige. Så ditt mål må derfor være å lære deg å se verden fra flere menneskers synsvinkel, slik at du har flere muligheter å velge mellom. Det er nemlig på den måten du kan finne ut hva som passer best for deg. Fordi det er ikke meningen at du skal være en kopi av en annen person, men en original av deg selv. Og det får du best til ved å lære deg så mange tankesett og forskjellige inntrykk som mulig, for så å finne ut hva som gir deg best resultat og hva som føles mest riktig for deg som person. Bare slik kan du bli en bedre utgave av deg selv.

 

Men om du absolutt ikke liker å lese bøker, vil jeg liste opp noen alternative metoder som du kan prøve ut. Jeg var heller ingen lesehest i mine yngre dager. Jeg leste ikke mange bøkene selv, da jeg gikk på skolen. Så jeg forstår godt at du synes bøker kan virke kjedelige.

 

 

Jeg husker faktisk da jeg kjøpte min første skikkelige bok. Da var jeg rundt 25 år. Det var en bok om økonomi, og heter: Rich Dad, Poor Dad, og er en av verdens mest leste bøker om hvordan de rike tenker og tjener penger. Dette er en bra bok. Jeg husker at jeg brukte lang tid før jeg bestemte meg for å kjøpe den. Den kostet jo 350 kroner, og det var mye i min verden for en bok. Kan du tenke deg? At en bok kostet like mye som et dataspill, var i mine øyne helt hårreisende. Men jeg angrer ikke på dette kjøpet, og har kjøpt mange andre bøker i samme prisklasse i årene etter. Og det kommer også du til å gjøre, dersom du blir bitt av lese-basillen.

 

(Ønsker du et referat jeg skrev fra denne boken, kan du få dette gratis av meg, dersom du skriver e-mailen din i kommentarfeltet under. Referatet er på ca 20 sider, og målet med å skrive det, var at det skulle være en liten miniutgave av boken. Dette er en førjuls-gave fra meg – til deg siden du klikket deg inn på bloggen min.)

 

“Dagen du slutter å lære – er dagen du begynner å dø.”

 


 

ALTERNATIVER TIL BØKER

YOUTUBE – dette er den en av mine favoritter. Bruker selv Youtube til å følge personer som snakker om områder jeg ønsker å lære mer om, samt at jeg ser en del dokumentarer. Personer jeg følger på Youtube er: Grant Cardone (økonomi), Tai Lopez (bok- og lese-guru), Tony Robbins, Brendon Burchard for å nevne noen.

 

AUDIBLE – dette er en lydbok applikasjon. Du registrerer deg på www.audible.com. Jeg abonnerer selv, og får da laste ned en valgfri bok hver mnd. Men dette koster ca. 100 kr mnd. Bøkene er på engelsk, og du laster dem ned på mobilen din, slik at du kan høre på dem mens du reiser eller trener. Da får du bruke tiden din mer effektivt.

 

FILM/DOKUMENTARER – Det finnes en god del filmer og dokumentarer om personlig utvikling og økonomi. Jeg kommer til å se og anmelde en del filmer på denne bloggen i løpet av de kommende månedene. Håper at du fortsetter å stikke innom bloggen min en gang iblant også i framtiden. Da kommer jeg blant annet til å anmelde både bøker, lydbøker og filmer.

 


 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg