DERFOR VIRKER IKKE AFFIRMASJONENE DINE

Har du forsøkt deg på positive affirmasjoner noen gang? Fikk du de resultatene du håpet på? Det er ikke sikkert du gjorde det. Vi blir sjelden fortalt prinsippene bak det vi lærer. Og hvis du bryter prinsippene, vil ikke informasjonen du prøver å lære deg fungere. Jeg har mer tro på en annen metode, som erstatter disse positive utsagnene, som nesten aldri fungerer.

 

 

HVORFOR FUNGERER IKKE ENKELTE AFFIRMASJONER?

Et utsagn du sier til deg selv, som du ikke tror på, blir automatisk avvist før det når underbevisstheten din. Det er informasjonen som er lagret i underbevisstheten din som styrer hva som er rett og galt for deg. Dine foreldres virkelighets-oppfatning, kunnskap du lærer på skolen, religiøse overbevisninger og tidligere erfaringer utgjør til sammen din underbevisste overbevisning om livet ditt. Til sammen er dette informasjonen som er lagret i underbevisstheten din. 

 

Dette er din virkelighetsoppfatning – slik du er overbevist om at verden fungerer. Du har ditt eget sett med verdier, ditt eget syn på hvordan ting fungere og dine egne erfaringer. Disse styrer hva du tror på og som du mener er realistisk og riktig for deg. All informasjon som går i mot din overbevisning, blir forkastet uten å engang å bli vurdert.

 

Det som ofte skjer med positive affirmasjoner når disse ikke er på bølgelengde med din underbevissthet, er at disse blir forkastet før de kan begynne å virke, og har muligheten til å endre deg. Underbevisstheten din har en vakt, som har som mål å hindre at falsk informasjon får lov til å passere. Dersom feil informasjon passerer denne portvakten, kan skadelig informasjon påvirke underbevisstheten din. Derfor er denne “vakten” svært kritisk, og slipper ikke inn hva som helst.

 

Det er dine livsverdier, ditt livssyn og dine overbevisninger som er mal for hva som blir akseptert som sann eller falsk informasjon. Portvakten din stopper derfor alt som er motstridende med hva du opp gjennom livet ditt har bestemt deg for å tro på som sant eller usant. Og ofte er jo disse affirmasjonene våre motstridende med hva vi tror og er overbevist om fra tidligere i livet vårt.

 

 

For eksempel: “Jeg er rik!”. Denne affirmasjonen vil ikke fungere, dersom du allerede har en underbevisste overbevisninger om “du absolutt ikke er rik – og du klarer ikke å tro at du kommer til og bli det.” Dessuten så er det vanskelig nok å betale regningene fra måned til måned. Dessuten så har du en indre stemme som forteller deg at: “Penger er roten til alt ondt.” “De rike tar fra de fattige.” “Rike mennesker er grådige og egoistiske.” (Ser du at her møter utsagnet ditt flere verdier og overbevisninger som er på kollisjonskurs med din affirmasjon. Ditt utsagn kommer i dette tilfellet ikke forbi portvakten som står og sperrer mellom “den bevisste delen av deg” og “underbevisstheten din”. Så utsagnet vil bli forkastet som falsk.)

  

 

Det som avgjør om en affirmasjon fungerer, er om du tror på den eller ikke. Og da mener jeg, om du underbevisst tror at dette er realistisk for deg eller ikke. Dersom du tjener 500 000 kr, og aldri har tjent mer enn 600 000 kr i løpet av ett år – og så prøver du å overbevise deg selv om at du kommer til å tjene 1 000 000 kr i løpet av året, da vil noe i underbevisstheten din stoppe deg fra å tro på dette. I alle fall dersom du ikke har en veldig detaljert og realistisk plan for å dette til.

 

Du har nemlig en innebygget termostat, som setter grenser for hvor mye penger du tror det er mulig, å tjene i løpet av et år. Og skal du tjene mer enn dette, da må du skru opp denne indre termostaten. En slik termostat har du på alle områder av livet ditt. Og det er disse som bestemmer dine resultater. Du har en slik termostat på økonomi, venner, kunnskap, fysisk styrke, glede og lykke, hvor attraktiv du er osv.

 

Men den beste måten å komme forbi denne barrieren, er at du faktisk bryter din virkelighets-oppfatning. Dersom du plutselig skulle tjene 1 000 000 kr i løpet av året, vil du bryte din tidligere begrensede overbevisning. Og nå vil ha utvidet grensene for hva du tror på som mulig for deg. Å virkeliggjøre noe, er alltid den beste måten å komme forbi din begrensede tankegang.

 

 

HER ER MIN METODE

Så her er min metode for å få utsagnene forbi portvakten, slik at du kan forandre livet ditt. Jeg har mer tro på å lage affirmasjoner gjennom spørsmål. Så istedenfor å ramse opp ord og utsagn som er motstridig det du allerede tror på fra før, ønsker jeg å stille spørsmål som IKKE går direkte imot mine verdier og overbevisninger.

 

Så dersom du stiller spørsmålet: Hvordan kan jeg tjene mer penger? Eller Hvordan kan jeg gi mer verdi til verden, slik at verden ønsker å gi meg mer verdi tilbake? Disse to utsagnene blir ikke forkastet av portvakten min, fordi spørsmålene går ikke imot verken livsverdiene eller overbevisningene mine. De er ganske enkelt spørsmål som bare er ute etter noen svar. De sier ingenting om at penger er det ene eller det andre. Spørsmålene er helt nøytrale og går rett forbi portvakten, slik at min underbevissthet kan begynne å jobbe med problemstillingen.

 

Når du gir din underbevissthet konkrete spørsmål du ønsker svar på, da vil den prøve å komme med best mulig svar, sett i forhold til spørsmålet du stilte. Dårlig spørsmål, gir deg dårlige svar. Gode spørsmål, gir deg gode svar. Og har den ingen svar – da lager den et svar til deg, ut ifra informasjonen som er lagret i underbevisstheten fra før, eller informasjon den klarer å skaffe. Så jo mer kunnskap som besitter i hjernen din – jo flere og bedre svar vil du få.

 

Du finner ikke nødvendigvis revolusjonerende svar på spørsmålene dine med en gang. Men jo oftere du fokuserer på det samme spørsmålet, jo flere og bedre svar klarer hjernen din å komme med.

 


 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

7 kommentarer
    1. sølvi waage: Tusen takk for at du følger med på kalenderen min. Det er jo litt å lese, så kvar artikkel krever en innsats fra mine lesere. Eg håper jo at du får noe ut av de. 🙂

    2. irenglede: Takk for det. Eg var på Tony Robbins seminar i London i april. Det var ein kjempe opplevelse. Dette har eg hatt som et mål i mange år. Så no har eg oppnådd det målet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg