5 TIPS SOM VIL GJØRE DEG SMARTERE

Nå var jeg egentlig kommet ut i problemer. Jeg har nemlig gått tom for ferdigskrevne artikler. Og i den siste uken har jeg ikke klart å komme i gang med skrivingen igjen. Det så en stund ut som at jeg ikke kom til å fullføre kalenderen min. Men natt til i dag, kom det plutselig ramlende inn tanker om ting jeg har hørt på de siste dagene. Her var det bare å finne fram mobilen, åpne notat-appen, og knotte i vei. Tankene måtte reddes før jeg sovnet.

 

Nå har jeg bare julaften igjen. Men den artikkelen er heller ikke skrevet enda. Hva tror du? Kommer jeg til å klare å finne noe å skrive om? Dersom du har noen forslag til tema du ønsker mine tanker om, er jeg takknemlig om du tipser meg om dette. Det er ikke sikkert jeg bruker ditt forslag imorgen, men da har jeg noe å skrive om de kommende ukene. 🙂

 

 

STILL DEG MILLION KRONER SPØRSMÅLET

Dersom jeg hadde fått en million kroner for å gjøre oppgaven ferdig i løpet av dagen – hadde jeg klart den eller ikke? Dersom du kan svare JA, på dette spørsmålet, da vet du at du ikke er lat eller ute av stand til å gjøre den. Men du mangler motivasjon. Det er ikke for vanskelig eller for krevende, men du mangler et motiv. Du mangler grunnen du trenger for å gjøre den ferdig.

 

 

VI HAR SATT FOLK PÅ MÅNEN

Flesteparten av problemene våre kommer av at vi har feil tankesett. Ofte tenker vi at ting er vanskelig, og at vi ikke kommer til å klare målet vårt. Hvorfor skulle liksom vi være noe bedre enn de andre? På den måten skaper vi forventninger, som saboterer for oss selv. Vi antar at vi ikke får det til, og forteller dermed hjernen vår at den skal gjøre ting så innviklet at vi ikke lykkes. Det klarer den fint, og vi sier da til oss selv: “Ser du, det var det jeg sa. Jeg er ikke noe god. Alle andre er smartere enn meg.”

 

Problemet ligger i tankene dine, om deg selv og dine framtidsutsikter. Når vi har klart å sette mennesker på månen (noe som er mye vanskeligere enn dine villeste drømmer, da kan også du klare alle dine mål og ambisjoner). Men du må skifte ut tankene om deg selv og mulighetene dine. Alt er mulig for den som vil. Men du må være villig til å legge ned hele innsatsen som trengs. Det er hardt arbeid, men det er mulig. De mest suksessfulle menneskene ble suksessfulle, nettopp på grunn av en usannsynlig tro på seg selv og sine framtidsutsikter.

 

 

DU MÅ FORTJENE DET

Som regel er suksess et utfall av hardt arbeid. Det er sjelden at noen blir belønnet med ufortjent suksess, slik som lotto-gevinster og lignende. Dersom du vet hva du ønsker deg av livet, da blir din oppgave å sørge for at du fortjener suksess på området. Verden kommer ikke til å belønne en haug av mennesker som ikke fortjener det. Det er ikke slik virkeligheten fungerer. Skal du oppnå suksess, må du inneha massive kunnskaper og ferdigheter på ditt ønskede felt. Har du ikke mer kunnskap enn de fleste andre på et område, er det ingen som ønsker å vite hva du mener og tipser om. Du må sørge for at alle ønsker å vite din mening. At de ser deg som en ekspert, da vil plutselig folk spørre deg.

 


 

DU  ER HJERNEVASKET

Mange bruker dette som et negativt utsagn. “Du er hjernevasket!”. Dette er ikke noe negativt. Det er fakta. Vi er alle hjernevasket. Da vi var bittesmå, altså de første årene av livet, hadde vi ingen meninger og kunnskap om noe som helst. Alt vi lærte og fikk meninger om, kom fra andre mennesker. Vi var som svamper. Vi tok til oss andre personers virkelighetsoppfatning av livet. Det aller meste som du tror på og mener i dag, mener og tror du på grunn av at noen har overbevist deg (hjernevasket deg) til selv å tro og mene det samme. Mye har du lært fra foreldre. Men både skolen, venner, media og internett har vært sterkt involverte i dette. Det er lite som egentlig kan slås fast som 100% fakta, selv om vi er overbevist om at noe er det. Det aller meste er du “hjernevasket” til å tro at er sant, uten at du kan bevise det.   

 

 


 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

6 kommentarer

Siste innlegg