ØNSKER DU Å BLI EN BEDRE BLOGG-SKRIVER?

Har du noen gang hatt planer om å skrive tidenes beste blogg-innlegg? “Jeg skal skrive det beste blogg-innlegget som noen gang er skrevet. Og jeg skal skrive det ikveld.” GLEM DET! Du kommer ikke på de beste ideene dine på kommando.

 

 

I følge Jamie Smart (en engelsk forfatter og foredragsholder) viser forskning at det er tidspunkt og steder vi mennesker er mer kreative enn andre. Og kanskje er det helt motsatt av hvordan du trodde det var? Vi er nemlig ikke mest kreativ når vi prøver å være det. Når du setter deg ned foran PC`en for å skrive et nytt innlegg, og tenker så det knaker, da er det lite sannsynlig at du kommer fram med noe meget smart. De beste ideene dukker mer sannsynlig opp når du ikke er forberedt på dem. De dukker bare opp når de selv føler for det.

 

DE VANLIGSTE TIDSPUNKTENE

I følge undersøkelser emnet er dette de mest vanlige plassene og tidspunktene:

  • Når du er på ferie, og ikke tenker jobb.
  • På vei til og fra jobb/skole.
  • Når du er i dusjen.
  • Når du trener/løper
  • Akkurat før du sovner
  • Rett etter at du våkner.

 

Jeg har selv flere ganger opplevd dette som sant for meg. Mine beste ideer får jeg når jeg er minst klar for dem. Derfor har jeg begynt å bruke teknikker som gjør at jeg klarer å fange dem opp likevel, selv om jeg ikke har skrivebok eller PC tilgjengelig. Jeg er blitt en super mobil-skribler. Telefonen har jeg jo nesten alltid for hånd, så når ideer dukker opp, da åpner jeg notat-appen på mobilen min og skriver alt jeg klarer helt til ideen min er fanget så ord-rett som mulig.

 

For det er nemlig det som er den største problemet, at når ideen om det nye blogg-innlegget dukker opp, så dukker det opp nesten ferdigskrevet. Og har du ingenting å fange det opp med, da kommer du aldri til å klare å formulere det like bra senere. Ideen om hva du burde skrive om, vil du sannsynligvis huske også senere, men setningene og artikkelen i sin helhet, blir mye dårligere. Det forteller i alle fall mine erfaringer.

 

 

Ideen om dette innlegget for eksempel fikk jeg en dag jeg satt å spiste frokost. Var ikke i nærheten av å tenke blogging i det hele tatt. Men plutselig så tvinger noe meg til å ta fram mobilen, og da var det bare å skrive helt til alle tankene var fanget opp på mobilen. Det er bedre å skrive for mye og feil, enn å tenke at du kan ta det igjen senere. Fordi senere kommer sannsynligvis aldri. Og ja, også jeg har tapt endel artikler fordi jeg ikke var klar for å notere når ideen dukket opp.

 

Spesielt har jeg fått mange ideer rett før jeg skal til å sovne. Så jeg har alltid telefonen i nærheten, bare sånn i tilfelle jeg må bruke den. Men vet at du egentlig ikke skal bruke mobilen rett før du sovner. Men hva skal jeg gjøre da? Gi slipp på de beste innleggene?

#blogg #blogging #ide #ideer #mobil #dusjen #artikkel #innlegg #skrive

30 kommentarer
    1. Det er helt riktig det du skriver, dette er erfart mange ganger. Hjernen er på det mest kreative før leggetid. Når vi sover, “henter” vi info fra universet, når vi kjører bil, dusjer osv, senkes hjernesvingningene og vi bruker mer av den kreative hjernehalvdelen. Et godt blogginnlegg må bare komme…

    2. Sånn er det med meg og. Plutselig daler ordene ned. Men før jul skrev jeg et innlegg jeg selv syntes ble litt langt og kjedelig men så hadde jeg litt dårlig tid så jeg tenkte at jeg får bare publisere det likevel og plutselig dro det avgårde i romjulen og sendte meg på bloggtoppen, der pluselig en gammel lillablogger menget seg med de unge rosabloggerne. Man vet aldri hva som skjer 🙂

    3. Jack: ja. Men det kan være irriterende at du ligger der og ikkje får sove, for så å få innsikt du ikkje visste du hadde. Da må du bare ta fram mobilen og skrive. Det verste er jo at det kommer jo ikkje til å bli bedre med tiden. 🙂

    4. Mariann: Det må ha vært utrolig gøy. Sånt gjør deg giret og motivert.

      Men det der ned at det er de innleggene du synes er dårligst som gjør det best, har eg og erfart. De gangene eg tenker at: “dette var et godt innlegg. Må være det beste eg har skrevet.” Da er det nesten ingen som gidder å lese det, og 0 kommentarer. Men så poster du noe tull, og det blir det mest leste og kommenterte innlegget du har. Merkelige greier.

      Men dersom du hadde en haug med lesere på i romjulen, så kan det jo være at du har fått noen nye lesere.??

    5. Gode tips, absolutt 🙂 Tenker også hva bloggeren har som mål med sin blogg osv. Deretter hva man prioriterer og planlegger det, har hendt jeg har halvferdige innlegg før de publiseres

    6. Birgitte Østby: Eg også har begynt å skrive på en del innlegg som aldri har blitt ferdigskrevet. Finner ut at artikkelen ikkje blir noe bra, og så blir den aldri ferdigskrevet. Men det er helst de artiklene som eg begynner å skrive rett på pc`en. Altså de tvinger fram når eg sitter foran PC`en.

      Har ikkje du blogg-innlegg som dukker opp når du minste venter det?

    7. Takk for tips. Kjenner kanskje ikke igjen det med rett etter oppvåkning, men i andre sammenhenger hvor jeg ikke forsøker å klemme frem noe, så kan det dukke opp gode ideer. ;D

    8. Birgitte Østby: Eg liker godt at du har bestemt et tema for bloggen din. Det gjør at den er relevant for flere enn deg selv. Det som er problemet med vanlige blogger, er jo at de skriver om seg selv og det som interesserer dem selv. De fleste har ikkje et interessant nok liv til at andre ønsker å gå inn på bloggen for å lese den. Noen mennesker er det, men ikkje mange. Og derfor blir det til at du leser noen få, og de aller fleste får derfor få lesere.

      Men når du skriver om et spesielt emne, så blir bloggen interessant for “alle” som holder på med det du skriver om. Som i ditt tilfelle er studenter. Og dem er det mange av. Et tips til deg er å begynne å tenke hvordan du kan skrive artikler som er direkte til hjelp for studenter, Eksempler på innlegg kan være: 5 tips om ???, Hvorfor ???, Derfor sliter du med motivasjonen osv. Dette er artikler som selger, og kan skaffe deg lesere innenfor området ditt.

    9. irenglede: Når det gjelder tipset om “rett etter at du våkner”, så har heller ikkje eg opplevd dette som noe gjentagende. Men hørte det i en lydbok, og tenkte at da må det vel være riktig. Eg sliter mest med at de fleste ideer dukker opp når eg skal prøve å sove. Og så ender det med at eg er våken en time mer enn eg burde. Plagsomt i lengden. Ofte sliter eg også med å sove. 🙁

    10. Ja, det kjenner jeg meg igjen i. Får si som Tjorven: Mammaer er rare, på morgenen når man er trøtt, sa vil de at man skal stå opp. Men om kvelden når man vil være våken, da skal man legge seg. ;D

    11. Birgitte Østby: Det er jo litt på grunn av at det er gøy når andre leser bloggen din, at vi alle skriver blogg. Eg må innrømme at eg sjekker statistikken opptil flere ganger daglig. Det er gøy med faste lesere. Det setter også litt press på at vi må skrive nye innlegg 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg