HVORDAN STUDERE SLIK AT DU HUSKER STOFFET – OGSÅ OM FLERE ÅR

Når du vet hvorfor og hvordan kunnskap setter seg i hukommelsen, vil du automatisk begynne å studere på en riktigere måte. Og ny kunnskap blir lettere å tilegne seg. Det er ikke vanlig å lære dette på skolen, så dette er informasjon man selv må sørge for å skaffe seg. Det finnes mange bøker om emnet. Jeg har lest noen av dem, og dette er hva jeg har kommet fram til.

 

 

FØRST MÅ MAN LÆRE STOFFET

Det første som skjer når man leser eller jobber med noe nytt (noe man ønsker å lære seg), er at det danner seg et nettingsystem (nerve-nettverk) i hjernen din. Det danner seg koblinger mellom massevis av nervecellene i hjernen. Dette kan sammenlignes med stier ute i en blomstereng. Når du leser noe for første gang, er det akkurat som at du går/trakker rundt i en blomstereng. Dersom du ser deg tilbake hvor du har gått, kan du skimte antydning til nedtrakkede blomster og gress, der hvor du gikk. Du har laget bittesmå stier. Men disse stiene vil ikke vare for alltid. Dersom du venter en dag, vil disse blomstereng-stiene dine være forsvunnet. På samme måte er det med teorien du leste i naturfag-boken i går. Kunnskapen forsvinner dersom du bare leser gjennom stoffet, uten å repetere og behandle det. Målet er jo at du skal forstå den nye kunnskapen, slik at den setter seg i langtidshukkommelsen din.

 

 

Her er noen tips:

  • Du lærer best når du er opplagt. Det er derfor viktig at du sover nok, spesielt i perioder hvor det er viktig å lære stoffet. Du må være oppmerksom på det du leser. Når du plutselig faller i dine egne tanker, da er fokuset ditt borte fra det du leser, og du husker lite eller ingenting fra stoffet. Hjernen kan nemlig bare gjøre en ting om gangen. Enten fokusere på det du leser eller observere tankene dine. Dette slår i hjel myten om Multitasking. Hjernen kan ikke konsentrere seg om to ting på samme tid.

 

  • Du bør være interessert i stoffet du leser. Og det er jo ofte et problem når du studerer et fag på skolen eller universitetet, at du ikke selv bestemmer hvilke bok du skal lese. Mange studiebøker kan jo være både tørre og kjedelige. Men når du opplever å være brennende interessert i stoffet du leser, vil du huske det mye bedre.

 

  • Når du kobler sammen “kunnskap du ikke kan” med “kunnskap du allerede kan og forstår”, vil du nå både kunne og forstå den nye kunnskapen. Du bør hele tiden lete etter noen knagger å henge stoffet på, slik at du klarer å sette det inn i relevante situasjoner for deg. Da ser du plutselig logikken i det du leser. Og da har du lært noe nytt. Nå sitter gjerne både den nye og gamle kunnskapen som støpt inn i hukommelsen din.

 

  • Du bør også prøve å knytte følelser til det du ønsker å lære, fordi da vil flere deler av hjernen din være involvert. Dersom du tenker tilbake til hendelser fra fortiden, da vil du sikkert huske en del opplevelser hvor det var følelser involvert: “din første date”, “ditt første kyss”, “en gang hvor favorittlaget ditt snudde en viktig kamp og scoret i kampens siste minutt” osv. Her var det sannsynligvis masse følelser involvert, og du kan huske opplevelsen nesten som om den skjedde i går.

 

  • Når du studerer på flere måter, vil du også forsterke stoffet du prøver å lære deg. Det vil si at du lærer når du leser. Men du lærer mer når du både leser og streker under viktige setninger. Men du lærer enda mer, når du både leser, streker under og noterer i en notatbok eller på PC`en. Du forsterker altså kunnskapen for hver ny sans du bruker. Se (lese), Høre (lese høyt), Føle (skrive/notere), lukt og smak (her er det opp til din egen fantasi). Det blir som at du trakker opp igjen blomstereng-stiene dine flere ganger. Du vil etter hvert skape stier som du finner igjen også flere dager/uker senere.

 

  • Å trene før du skal studere er meget smart. Da vil du våkne til, bli mer opplagt og blod går lettere til hjernen, slik at den fungerer optimalt. Trening vil også gi deg dopamin som er belønningsstoffet til hjernen. Dopamin gjør slik at du blir positiv og optimistisk og føler glede. Det blir mye mer lystbetont å studere.  

 

 

DU MÅ REPETERE

Men for å bevare kunnskapen, slik at den sitter enda lenger må du også repetere stoffet. For hver gang du repeterer den, vil det danne seg bedre og sterkere nettverkskoblinger i hjernen din. Da blir det som at du stadig tråkker ned “blomstereng-stiene” dine, og forsikrer deg om at de alltid vil eksistere. For dersom du aldri repeterer innlært kunnskap vil disse nervenettverks-koblingene dine bli svakere og hjernen din kan til og med finne ut at du aldri bruker dem, og du risikerer at du glemmer dem helt. Men ved å repetere stoffet fra tid til annen, forsikrer du deg om at kunnskapen du ønsker å beholde, forblir i hukommelsen din. Hjernen din er smart, og ønsker ikke å bære rundt på og vedlikeholde informasjon som du aldri ser ut til å bruke. Da vil den kvitte seg med de minst brukte nervecelle-stiene du har, slik at du heller kan bruke denne kapasiteten på mer relevant og viktig informasjon. På noe du faktisk bruker.

 

I følge den amerikanske psykologen Anders Bjørk, bør du repetere stoffet allerede dagen etter at du lærte den. Deretter på nytt den fjerde dagen og så den tiende dagen. Det er spesielt viktig at du repeterer stoffet en del i starten, siden det er da du lager nettverksstier som er stabil nok til at du kan bruke dem. Kunnskap du ikke repeterer, vil ofte blandes sammen med annen informasjon. Du husker bruddstykker av kunnskapen, men ikke godt nok til at du klarer å gjengi den, og du blander fakta du husker med usannheter og løgn. Du husker ikke helt hvordan det var, og så dikter du opp noe som ikke er sant, men du finner ikke hele sammenhengen.

 

Kilder: “Vår Utrolige Hjerne” skrevet av Johan Norberg og “Hjernen er Stjernen” skrevet av Kaja Nordengen

 

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

 

#hukommelse #hjernen #studere #huske #glemme #nerveceller #lære

4 kommentarer

Siste innlegg