HVORDAN GLEDE SEG I ØYEBLIKKET?

Jeg tar meg selv så ofte i glede meg til jeg er ferdig med ting. Når jeg for eksempel sitter å leser i en bok, da gleder jeg meg til jeg er ferdig med kapittelet eller er ferdig med dagens sidetall. Da er jeg ferdig liksom. Da slipper jeg å fortsette.

 

 

Når jeg er på jobb. Da gleder jeg meg til kaffepauser, lunsjpause og til dagen er over. Til jeg kan gå hjem. 

 

Vi er rastløse skapninger, vi mennesker. Vi driver rundt i tankene våre, og ser fram til noe som skal skje senere på dagen, eller en gang i framtiden. Vi er ikke tilstede noen plass. Når vi er sammen med andre, da reiser vi til andre steder med mobiltelefonene vår. Vi snakker til hverandre via Facebook, Snapchat og Instagram – selv om vedkommende sitter ved siden av oss.

 

Hvorfor klarer vi ikke å finne glede i aktivitetene vi holder på med? Dersom vi ikke klarer å glede oss med det vi gjør, hvorfor holder vi på med det da?   

 

 

Jeg tror at vi må bli flinkere til er å leve i øyeblikket. Å finne roen og gleden over oppgaven vi holder på med, akkurat nå. Har lest flere ganger at kjedsomhet kommer av at tankene våre er flyktige. At kjedsomhet kommer av at vi tenker, slik at vi egentlig opplever hendelser som ennå ikke har skjedd, eller at vi tenker på noe som allerede har skjedd – og som vi selvfølgelig ikke kan få gjort noe med.

 

Det skal være umulig å kjede seg, når vi er superfokuserte på det vi driver med. Og det er jo også da vi er på vårt aller beste. Når vi observerer verden akkurat slik den er. I alle fall “nesten” slik den er. Fordi de lærde mener at ingen ser verden akkurat slik den er – men at alle mennesker legger til sine egne opplevelser, observasjoner, referanser, assosiasjoner og overbevisninger, slik at vi alle har vårt eget verdensbilde. Min opplevelse av verden er med andre ord ikke slik som din.

 

Så min utfordring til deg i dag er å leve deg litt mer inn i øyeblikket. Være tilstede i undervisningen på skolen, eller at du fokuserer på e-mailen du skriver til sjefen, eller bare følger ekstra nøye med på som blir sagt på møtet. Det er ikke sikkert at det kommer til å bli enkelt. Men dersom du ser det som en personlig utfordring, blir det jo litt som å spille et spill. Og det er jo gøy.

 

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

#glede #leve #øyeblikket #kjedsomhet #kjedeseg #tilstede #tanker

 

7 kommentarer
    1. Marte Johannessen: javisst. Dersom man ikkje jobber aktivt med dette, da tar tankene lett knekken på en. Det er viktig å vite ka man ønsker å få ut av livet, slik at det oppleves meningsfult det man driver med. 🙂

    2. charlotte79: Det er bra. Mange som sier dette, at etter at livet ble endret begynte de å lete etter gode dager, og ble mer takknemlig for disse dagene.

      For eks grunnleggeren for Apple Steve Jobs. Når han ble alvorlig syk på slutten av livet sitt sa han noe som: “If today was the last day of my life, would I want to do what I am about to do today?” Det er litt i retning at han prøvde å leve mer i nuet, og glede seg over de gode tidene han hadde.

      Men takk for at du likte innlegget 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg