VET DU HVORDAN DU LÆRER ALLER BEST?

På skolen jobber de ut ifra at alle mennesker har samme måten å lære på. Men ifølge Peter F. Drucker er ikke dette tilfelle. Vi mennesker er like forskjellige som to dråper vann, det var i alle fall noe i den dur… Vi lærer på forskjellige måter, vi håndterer situasjoner og stress på forskjellige måter. Og dette kan være en av grunnene til dine manglende resultater fram til i dag.

 

 

Nå er det meningen at du skal svare på noen spørsmål. Om du vil skrive dem ned i kommentarfeltet, eller bare skrive dem på en lapp som du har for deg selv, er helt opp til deg. Men ved å gjøre oppgaven, vil du sitte med verdifull informasjon om deg selv.

 

HVORDAN TAR DU BEST TIL DEG KUNNSKAP?

  • Ved å lytte til forelesninger/foredrag/audio
  • Ved å lese selv i en bok, informasjonshefter eller artikler på PC
  • Ved å skrive ned notater på papir/PC
  • Ved å snakke eller diskutere med andre

 

JOBBER DU BEST ALENE ELLER MED ANDRE?

  • Alene
  • Gruppearbeid / Team
  • Må ha noen som gir meg oppgaver og følger meg opp
  • Jeg er flink til å lære fra meg
  • Jeg er flink til å lede / delegere ut arbeidsoppgaver

 

 

En hovedleder må være en sterk beslutningstaker. Men en sterk leder, trenger også en smart person som han/hun har tillit til. Og derfor blir ofte en person som er flink til å gi gode råd valgt til å være assistenten hans/hennes.

 

Dette kan ofte være grunnen til at nummer to i en organisasjon ikke får de samme gode resultatene, dersom han/hun må overta hovedleder-ansvaret. Den nye stillingen har andre krav og ansvarsområder enn den forrige. Og vedkommende får ikke brukt sine styrker.

 

Dette kan være noe å tenke gjennom før du bestemmer deg for å takke “ja” eller “nei”, til en mer krevende stilling. Men kanskje er det nettopp det nye ansvarsområdet som får det beste ut av deg. Det er det bare du og framtiden som kan gi svar på.

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

#læring #kunnskap #skole

4 kommentarer
    1. Ja og nei, men det finnes så mye metoder til dette (lærer litt om det også i studiet) . Også mye forskning. Men en sikker faktor er at varierte læringsmetoder skaper motivasjon! – det selvsagt individuelle faktorer her og.
      En annen teori ved interesse :
      De mange intelligenser, (ofte forkortet til DMI eller MI) ble opprinnelig introdusert som en læringsteori av den amerikanske psykolog Howard Gardner. Gardner har funnet frem til at mennesker har minst 7 ulike intelligenser.

    2. Birgitte Østby: takk for kommentaren. Det skal eg sjekke opp i. Interessant at det finnes sju forskjellige, de må eg lære meg. Kanskje eg kan finne en eller to metoder som passer for meg.

      Kordan går livet ditt for tiden da? Hardt å studere?

    3. Hei, ja denne teorien hadde vi i høst! jeg prokansinerer en del, så jeg ligger etter med noe lesing. Skal snart ut i praksis også 🙂 Det blir spennende. Men jeg skal ikke klage, det går fint.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg