5 TING EN KVINNE ØNSKER SEG AV EN MANN

Nå begir jeg meg ut på veldig tynn is. Men heldigvis kan jeg beskytte meg bak forskningsresultater. I uken som gikk leste jeg en bok som baserte seg på forskning, om hva som skulle til for at kvinner og menn skulle holde sammen.

Her er noe av den viktigste informasjonene jeg fant i boken. Boken heter for øvrig: “Det kvinner vil ha – Det menn vil ha”, og er å få kjøpt på vanlige bokhandler. Legg gjerne med en kommentar dersom du er enig eller uenig.  

 

 

PÅLITELIGHET

En kvinne ønsker å finne en mann hun kan stole på. Hun ønsker å oppleve trygghet og nærhet. Noe av det første en kvinne tenker på når hun treffer en mann er: “Er han trygg? Kan jeg stole på at han stiller opp for meg og barnet mitt, når omstendighetene krever det?”

 

 

UDELT OPPMERKSOMHET

En kvinne ønsker at mannen hennes viser ekte interesse for henne. Når hun ønsker å snakke, vil hun at mannen skal følge med, og gi henne sin fulle oppmerksomhet. Når hun for eksempel forteller om dagen sin, vil hun at mannen skal lytte, og prøve å forstå hvordan hun har det. Ikke nødvendigvis si så veldig mye. Mannen bør følge dette rådet: “Vi har to ører, og en munn. Vi skal lytte mer enn vi snakker.”

 

 

BESKYTTELSE

En kvinne er mye oftere redde, enn det menn er. Menn reagerer oftere med sinne og et ønske om å ta hevn. Kvinner derimot føler oftere redsel. Derfor ønsker kvinner å finne en mann som er sterk og kan løse problemer som skulle dukke opp. Det er også derfor en ekte “gentlelman” går ytterst når de går på en “farlig” vei. Hans jobb er å beskytte henne mot potensielle farer. En kvinne føler seg mer sårbar i verden enn det menn gjør.

 

 

SELVTILLIT ER VIKTIG

En kvinne tiltrekkes av selvtillit og høy status. En mann kan utstråle selvtillit og trygghet på et område, men på et annet område være helt motsatt. Da vil denne mannen tiltrekke seg en kvinnes oppmerksomhet på områder han mestrer, hvor han er kongen på feltet sitt. Men når han er i et annet element, og holder på med ting han ikke er like trygg på og respektert av andre, vil ikke tiltrekningen hans være den samme. Dette kalles også for situasjonsbasert selvtillit. Du er konge på et område i livet, men usikker og sjenert på andre områder.

Et eksempel på dette kan være Kent Clark. Når han var seg selv, var han nervøs, fomlet og rotet – og han fikk ikke dame. Men med det samme han ble Supermann var han selvsikker, tok opp mye plass og nølte aldri. Da var han alle damers drøm.

 

 

EN KVINNE ER EN “SHOPPER”

“Kvinner er sankere – menn er jegere.” Boken tok for seg en teori som jeg fant svært interessant. Den gikk ut på at det er biologiske grunner til at menn og kvinner er forskjellige når det kommer til handlemønster. At fra tidligere tider var det slik at mannen gikk ut for å jakte, mens kvinnene gikk rundt og sanket diverse matvarer, ting og pyntegjenstander til hulene sine. Og dersom du tenker deg litt om, så kan det ikke være så langt ifra sannheten.

Når menn går på butikken, da er de på jakt. De går raskt og effektivt rundt og hanker inn det de trenger. Kvinnene derimot kan bruke lang tid, og sjekker dato, pris, tilbud. Dessuten elsker de å shoppe klær, kosmetikk og pynteting. I følge boken var dette også av biologiske grunner. Kvinner vet underbevisst at hun blir dømt etter utseende, ikke bare jobb eller sportsresultater som ofte menn gjør. Derfor er shoppingen et livsnødvendig onde. 

Og dessuten går kvinnene fortsatt rundt med kurv når de skal ut å handle. hehe…

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

 #kvinne #mann #forhold #forskning #pålitelighet #oppmerksomhet #beskyttelse #selvtillit #shopping

18 kommentarer
    1. Her er det en del stereotyper, og som alle generaliseringer vil de ikke stemme for alle, men for en stor gruppe tror jeg dette er helt riktig. Det er ikke stuerent å innrømme at kvinner tiltrekkes status og menn som kan beskytte dem fordi det liksom gjør oss til ofre. Personlig synes jeg det er noe tull, hva man er tiltrukket av varierer, men uansett hva det er så tenker jeg at det er greit(så lenge det ikke er destruktivt da selvfølgelig) 🙂

    2. Mye bra her. Vil bare si til kommentaren over at kvinner har store problemer med slike teorier som du kommer med her. De nekter å la seg innordne i systemer og liker ikke å være en i mengden. Derfor vil de prøve å forvirre og bortforklare mest mulig at 99% av dem er kliss like og tenner på nøyaktig det samme. Stå på du!

    3. jones: hehe… Eg skjønner den. Det er mer “politisk korrekt”, om det går an å bruke et slikt uttrykk, å påstå at kvinner klarer seg minst like godt alene. Og det gjør de sikkert i dagens samfunn. Men da hadde vi snart vært en truet art.

      Ifølge boken, står det også at kvinner er forskjellige, men at dette er de mest vanlige svarene de fant. Så om du opplever disse som feil for deg, er det helt innafor. Men eg synes det er interessante teorier. Men eg kan ikkje vite om de stemmer siden eg er mann. 😀

    4. snuskelasken: det er iallefall greit at det er litt likheter på dem. Ellers hadde det vanskelig å forstå noen av dem. Personlig har eg aldri vært noen ekspert på det motsatte kjønn. Men dette var en forklarende bok. 🙂

    5. Du er vel ikke på tynn is. 😉 Dette har jo vært forsket på “opp og ned og i mente”, og det meste av det er “logisk” med tanke på våre urinstinkter. Mange vil ikke ta det inn over seg, og mange nekter å forholde seg til at noen forskjeller ligger så dypt i våre gener, at de er vanskelig å rokke på.
      Det er greit at vi ikke trenger at en mann har status pr. i dag. Kvinner kan helt fint forsørge seg selv. Men instinktivt, så velger man jo allikevel den veien. Dette med pålitelighet, oppmerksomhet og selvtillit er jo noe ALLE ønsker seg. Hvem vil ha en upålitelig mann med dårlig selvtillit som ikke gir en oppmerksomhet? 😉
      Det er selvsagt ingen regel uten unntak. For min del er jeg utenfor boksen når det kommer til shopping og beskyttelse (redsel), og jeg er vel den som trekker inn hovedparten av inntekten her i huset, men det er jo ikke til å legge under en stol at flesteparten av den kvinnelige befolkningen passer inn også her. 😉
      Jeg ser ikke poenget i å nekte på at det “er sånn”. Og det er jo også en av tingen som skaper en del konflikter i dagens samfunn, og i parforhold; Disse forskjellene som IKKE trengs i like stor grad lenger, som mange “nekter å forholde seg til” og som skaper en del frustrasjoner både hos menn og kvinner. 😉 Det jeg opplever er at det skaper MYE frustrasjon hos menn når en kvinne IKKE er “i boksen”. Jeg kan ta meg selv som eksempel: Når jeg ikke trenger denne beskyttelsen som menn instinktivt vil gi, blir de ofte frustrerte og lurer på hva jeg vil med dem. Det blir liksom ikke nok å bare elske dem. De trenger å føle at de er beskyttere og har en “hensikt”. Det er faktisk ganske så fascinerende å observere, og her hjemme har vi hatt mange av disse “rollediskusjonene”, fordi min kjære samboer sier jeg er “60% mann” – underforstått at jeg er utenfor urinstinktene i flere sammenhenger. Og det var ganske fascinerende å se hans måte å reagere på i starten av vårt forhold, hvor han plutselig følte seg “til overs”, fordi han følte at jeg ikke trengte ham. Det er jo HELT feil! Jeg trenger ham følelsesmessig – og jeg elsker ham! Men jeg trenger ikke hans beskyttelse eller penger. 😉
      Ønsker deg en flott dag! 🙂

    6. BareMonica: her var det mange gode poeng. Eg ser den at dette med urinstinktene lager en del problemer for mange i dagens samfunn. Dette er jo ikkje helt politisk korrekt i dagens samfunn.

      Vi burde kanskje hatt mer om dette på skolen, sånn at vanlige folk fikk litt kunnskap om det. Da hadde det kanskje flere forstått ka disse urinstinktene var for noe, og det igjen skapt mer forståelse av dette i samfunnet.

      Fordi ut ifra at dette er urinstinkter, så vil det jo kunne bli problemer i en familie selv om den ene ikkje er A4 på dette området. Den andre vil jo likevel få problemer med å forstå, akkurat som i ditt eksempel.

      Takk for ditt syn på saken. Eg synes det var oppklarende og interessant. 🙂

    7. Takk for svar på min kommentar! 🙂
      Jeg tror at mye av grunnen til at man ikke hører stort om tema, er nettopp som du sier: Det er politisk ukorrekt, og i dagens samfunn prøver man febrilsk å viske ut disse forskjellene. Men hvorfor skal man det? Hvorfor er det så viktig å være “lik” i alle sammenhenger? Er det ikke genialt av vi, fra naturens side, er skapt til å utfylle hverandre? 😉
      Jeg tenker at det er virkelig flott at man har likestilling og likeverd. Men jeg mener også at det ikke skal gå på bekostning av “naturlig oppførsel”. Man har mulighet til å velge – men MÅ man virkelig velge mot sine naturlige urinstinkter for å “bevise” at man har denne friheten? Jeg mener at det man kan dra nytte av i likestillingsøyemed, er at vi ALLE kan velge – ut i fra egne behov, ikke ut i fra en “norm” som tilsier at kjønnene skal være like…. -For det er vi bare ikke. 😉
      Fordelen NÅ er jo at vi som er utenfor boksen kan velge den retning som passer for oss; vi er ikke låst i et kjønnsrollemønster lenger. Men utover det, så synes jeg ikke vi skal prøve å viske ut forskjellene. 🙂

    8. Vil bare spesifisere at det jeg mente at var tull var at vi blir sett på som ofre (og svake) hvis vi er tiltrukket av menn med status som kan beskytte oss 😉

    9. “Veldig tynn is” – javisst!
      Mange bra kommentarer har du også fått her (imo 🙂
      Godt vi er forskjellige, vi mennesker. Ikke “bare” er vi menn ulike. Kvinner er det også. Ulike. Unike, vi mennesker 🙂

    10. BareMonica: Eg tror litt av grunnen til denne utviklingen er at vi har det så bra her i landet, at vi må lage nye ting å jobbe mot. Siden vi ikkje må kjempe for å overleve har vi mer tid til å sysle med egne saker. Og siden kvinnene har fått så mye mer enn andre land, ser noen pionerer muligheten til å gå enda lenger. Siden disse pionerene har god tilgang til media kan de styre media til å ta deres part i saken. Dermed vinner de fram til massene, som plutselig synes at 100 % likestilling høres flott ut.

      Det er jo ikkje flertallet som styrer ka som er i tiden, men de som har makten eller klarer å overtale media.

      Dette var bare mine tanker rundt problemstillingen.

    11. jones: det høres jo ikkje ut som sterke selvstendige individer, å innrømme at de tiltrekkes av menns status. Men underbevisst kan det like gjerne gjøre det.

      Og det med at menn som opptrer selvsikre har større sjanse på en kvinne er vel udiskutabelt. Og da går de som regel etter status. Fordi menn med høy status ofte opptrer selvsikkert. eg vil putte penger også i den kategorien. Fordi penger tiltrekker seg også oppmerksomhet fra alle og enhver, og penger får en mann til å utlyse selvtillit.

    12. Leo: hehe… Kommentarene eg har fått er jo bedre enn selve artikkelen. Traff godt med temaet idag. Dette er et område mange har meninger om, og da kan du være heldig å få noen gode kommentarer.

      Og javisst er kvinner forskjellige, men likevel har de mange fellestrekk akkurat som oss menn. 😀

    13. Kjente meg godt igjen her. Så tenke jeg litt på at jeg ofte blir kaldt for gammeldags til kvinne å være, å at det kanskje er for at jeg har det kvinnelige urinstinktet i meg mere enn moderne kvinner har?

    14. Jeg er enig med deg. Og jeg tror man fint kannvære en sterk kvinne og være tiltrukket av sterke menn. Status må med og da må også penger med ja, selv om det i en perfekt verden ikke skulle vært sånn 😉

    15. Senjamamma: kanskje det rett og slett er du som er ekte, og “alle” de andre som er falske?

      Men no skal vi vel ikkje nekte for at media og det moderne samfunnet vi lever i, kan påvirke den vi blir. Du blir som de du er med. Og du blir påvirket av den du tror du er. Så veit ikkje heilt om det er samfunnet som endrer oss, eller vi som prøver å være noe vi ikkje er.

    16. jones: sant. I en perfekt verden hadde vi alle hatt egen hage, og fanget maten vår selv.

      Sånn kan vi jo forresten leve idag også. Lage oss hytte i skogen og samle bær, sopp, fiske og jakte. Men det ville nok vært litt ubehagelig og slitsomt i lengden. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg