DERFOR BØR DU SOVE MINST 7 TIMER HVER NATT

Jeg kom over noe meget interessant her om dagen, da jeg satt å hørte på en lydbok i bilen. Det var en forklaring på hva søvn er for noe, og hva den gjør med oss. Samtidig som han forklarte hvor mye søvn vi egentlig trenger. Jeg skal prøve å forklare på en så lettfattelig måte som mulig. Og boken jeg fant kunnskapen i, heter: “Change Your Habit – Change Your Life”, og er skrevet av Tom Corley.

 

 

Det er forsket mye på søvnvaner og hvorfor vi trenger søvn. Og de siste 10 årene har forskerne funnet mye nytt og nyttig informasjon om dette emnet.

 

HVORFOR TRENGER VI SØVN?

En av oppdagelsene er at søvn er særdeles viktig for hukommelsen og minnet vårt. To av delen i hjernen vår – “Hippocampus” og “Neo Cortex” sender signaler fram og tilbake til hverandre flere tusen ganger i løpet av en natt. Denne signal-vekslingen skaper minnene våre og lagrer dem i langtidshukommelsen vår. Så uten rikelig med søvn, vil du glemme mye av det du prøver å lære deg i løpet av en dag. Dersom ikke hjernen får lov å fullføre minnevekslingen, vil ikke kunnskap feste seg i hjernen, men forsvinner bare ut i intet.

 

En annen oppdagelse er at søvn får i stand kommunikasjon mellom din bevissthet og din underbevissthet. Dette er viktig, fordi din underbevissthet tar til seg mye data og informasjon som ikke bevisstheten din klarer å oppfatte.

Når vi opplever noe på intuisjon, er dette egentlig din underbevissthet, som forteller noe til din bevissthet mens du sover. Når du våkner, vil din bevissthet (din indre stemme) fortelle deg hva du har lært og hørt fra din underbevissthet mens du sov.

 

 

HVOR MYE SØVN TRENGER VI EGENTLIG?

En voksen person trenger i gjennomsnitt 6-7,5 timer med søvn hver natt. Dette medfører 4-5 søvn-sykluser. Hver søvn-syklus varer i 90 minutter.

 

DETTE ER EN SØVN-SYKLUS: (ca 90 minutter)

  1. ALFA
  2. THETHA
  3. DELTA
  4. REM (Radip Eye Movement)
  5. og tilbake til THETA

 

De første 3 søvn-nivåene varer i ca 65 minutter. REM-søvn varer i 20 minutter. Det er i REM-søvn at minnene og hukommelsen dannes. (Det er altså her kunnskapen du lærte i går/dag spikres inn i langtidsminnet ditt. Det er også her vi hovedsakelig drømmer.) Og den siste delen varer ca 5 minutter. Og så starter syklusen om igjen.

 

4 søvn-sykluser gir deg 6 timer med søvn, og 5 sykluser gir deg 7,5 timer. Antall timer du sover, er ikke like viktig som antallet fulle søvnsykluser. 4 sykluser er det minste du bør ha. Men 5 er optimalt.

 

 

Håper du likte innlegget. Og at du nå er klar for 7,5 timer med søvn fra og med i natt. Det er jo egentlig lite som er så fantastisk som å ligge i sengen og vite at det er lenge til du må stå opp. Og dessuten så er det faktisk avgjørende for din framtidige suksess. 🙂

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

#søvn #søvnsyklus #neocortex #hippocampus #rem #alfa #delta #thera

 

5 kommentarer
    1. Det der er viktige saker. Uten nok søvn fungerer ikke kroppen det kjenner man jo godt. Kroppen min liker best å sove lenge, sånn alt fra 8 til 12-13 timer for at jeg kjenner meg uthvilt. Nå er det på tide å stupe i loppekassen for nå er jeg på overtid. Sove godt <3

    2. ladyaugust: Hehe… Eg må faktisk gjøre noe med søvnrutinene mine, fordi eg har en tendens til å ikkje få nok søvn de gangene eg må på jobb og slikt. Tenker så ofte at det ikkje er like viktig, siden eg kan sove ut når eg har fri. Men nå har eg jo selv funnet ut at det er en dårlig unnskyldning. Eg må faktisk sove minst 6 timer hver natt.

      Men eg er på saken.

      Ha en god onsdag 🙂

    3. BareMonica: Tusen takk. Ja, det er avgjørende på så mange plan. For eksempel på hukommelsen. Og dersom man leser og studerer en del, da er jo dette helt avgjørende for om man får med seg det en leser, eller ikkje.

      Ha en super onsdag 🙂

    4. Det er fort gjort å forskyve døgne og få for lite søvn. Heldigvis er vi oppe før fugla hver dag og temmelig uthvilt stort sett 🙂 Tusen takk og ha en fiiin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg