HVORDAN FÅ ET SELVBILDE SOM HJELPER DEG TIL Å LYKKES

Selvbildet ditt, er et sammensatt bilde av hvem du tror du er, hva du er mener du er kapabel til og hva du mener du fortjener. Det er blant annet skapt ut fra hva andre har sagt til og om deg, dine egne tidligere erfaringer og din indre overbevisning om hvem du mener du er. Selvbildet ditt bestemmer alt du gjør og prøver på, og det bestemmer dine ambisjoner i livet. Dersom du for eksempel setter deg et mål som er i konflikt med ditt indre selvbilde, da vil ikke underbevisstheten din hjelpe deg til å nå målet. Men begynne å overbevise deg om at dette ikke er mulig/riktig for deg.

 


 

Av og til prøver vi å sette oss mål som ikke er i tråd med vårt eget selvbilde. Det kan hende at du setter deg et mål du bare “vet” at du ikke når. Da utfordrer du ditt indre selvbilde. Men da vil du oppleve at du ikke tror du kommer til å nå det. Det er liksom for stort, for vanskelig – du mener det ikke passer for deg. Og hjernen din vil komme med alle slags bevis for at dette ikke er realistisk.

 

Du sier for eksempel til deg selv: “Jeg skal tjene så mye penger på bloggen min, at jeg skal kunne leve av den.” Og med en gang merker du massevis av tanker som forteller deg hvorfor det ikke er mulig.

 

“Liksom, du har jo bare noen få faste lesere. og dessuten så skriver du ikke bra nok.” Ingen gidder å lese det du skriver uansett, hvorfor skulle du plutselig få masse nye lesere?” Osv. Da har du kommet over et mål som ikke støttes av ditt indre selvbilde. Du ser ikke hvordan du skal lykkes her, og da vil ikke underbevisstheten din hjelpe deg å nærme deg målet, eller finne forbedringspunkter.

 

DU MÅ SELV BESTEMME FOR Å FIKSE PÅ SELVBILDET DITT

Her er en forklaring på hvordan denne indre mekanismen fungerer. Tenk deg at du eier en bil. Bilen fungerer ikke som den skal, og trenger at du bytter noen deler for at den skal fungere optimalt. Men det hjelper ikke om du setter bilen utenfor et verksted. Selv om vekstedsfolkene ser at bilen står der, vil de ikke begynne å fikse på den, dersom ikke bileieren hendvender seg til verkstedet og legger inn en ordre. Her er poenget: Det må legges inn en nøyaktig ordre til verkstedet, ut av den som eier bilen. Men når ordren er gitt, blir bilen fikset.

 

Men det er ikke sikkert det er enkelt i starten, når du gjennom hele livet har “innsett” at du er slik og sånn. Men du må vite at ingenting ved deg er fastsatt og bestemt. En del av deg er blitt slik på grunn av meninger og erfaringer du har fått fra andre, og normer, regler og politisk korrekthet du har fått fra samfunnet. Janteloven er en av disse. At du ikke må tro at du er noe. Vi blir hele tiden minnet om at vi ikke må tro at vi klarer noe som de andre ikke får til. Det er ikke vanlig å kunne leve av hobbyen sin, får vi vite. Slutt å drøm deg bort. Kom deg ut av eventyrland. Det er bare å glemme å tro at du en av de få. Men hva med de som har fått det til da?


 

SELVBILDETS MAKT

Jeg hørte en historie som beskriver akkurat dette. En dame ved navn Helene unngikk alle situasjoner hvor hun måtte bruke hendene. Hun mente at hendene var ubrukelig. I samtale med en psykolog vise det seg at grunnen til denne overbevisningen lå mange år tilbake i tid. Da hun var 11 år, gikk hun på piano opplæring, og elsket å spille. Hun drømte om å en dag kunne bli en dyktig pianist. Men en dag da hun satt og øvde, oppdaget hun sin mor og far hviske noe seg imellom. Hun finner ut hva de forteller hverandre. Moren sier: “Hun er litt klumsete med fingrene sine.” Og faren nikker, og er enig. “Ja en ting er sikkert. Hun kommer aldri til å bli en dyktig pianist.”, hvisker hennes far.

 

Helene var knust. Hun aksepterte dette med en gang som fakta, denne grunnløse bemerkningen om hendene hennes. Og for Helen ble dette med en gang en fakta. Hun hadde aksepterte det hun hadde hørt, og gikk videre i livet sitt, med denne overbevisningen om seg selv. Hun hadde noen klumsete fingre. Hun forlot sine ambisjoner om å bli pianist, og hun forlot til og med sine tanker og ambisjoner om å jobbe med hendene. Som voksen unngikk hun alle situasjoner hvor hun måtte jobbe med hender.

 

Men ved hjelp av sin psykolog, klarte hun å endre disse tankene. Hun begynte til og med å spille piano igjen.

 

DETTE GJELDER OGSÅ DEG OG MEG

Dette er ikke noen enkelttilfelle. Dette angår de fleste av oss. Vi har latt andre fortelle hvem vi er. Vi forteller oss selv løgner og usannheter så mange ganger, at de blir sannheten om oss. Men det er de ikke. Det er bare du selv som kan bestemme hva du skal akseptere som sant og usant i livet ditt. Har du noen drømmer, som du på grunn av hva andre har sagt deg, ikke jakter etter lenger? Du er ikke noe flink med teori. Du er ikke atletisk. Dette er ikke noe for deg, og så videre?

 

Det er lett å la andre mennesker sette standarden for livet sitt. Og tro at andres begrensninger også gjelder deg. Dersom noen allerede har funnet ut at noe ikke er mulig, hvorfor ikke bare akseptere det som fakta?

 

Men det finnes mennesker som har hatt et mye verre utgangspunkt enn både deg og meg, men som likevel ikke aksepterte at vanskelighetene var uovervinnelige. Helen Keller ble en verdensberømt forfatter. Og hun var både døv og blind. Sylvester Stallone var fattig og uten arbeid da han skrev filmmanus til filmen Rockey. Men selv om han hadde skrevet manuset ville ikke filmprodusenten ha Sylvester Stallone til å spille i filmen. “Du passer ikke som skuespiller.” fikk han høre.

 

 

MEN HVORDAN ENDRER MAN SELVBILDET DA?

Dersom du gir en nøyaktig beskrivelse av hvordan du mener at livet ditt skal være, da først kan underbevisstheten din begynne å jobbe med å forbedre selvbildet ditt. Du må forklare for underbevisstheten din, hvordan du mener at livet ditt skal være.

 

For å snakke effektivt til ditt indre, må du bruke bilder i farger og følelser. Ikke ord og logikk. Men levende bilder i farger og masse følelser. Hjernen din oppfatter fantasi nesten like godt som virkelige hendelser. Så du må forteller din underbevissthet hvordan du ønsker å være, opptre og håndtere situasjoner. Og så skaper du din ideelle framtid med levende film i farger og gode følelser og store drømmer. Og du må “snakke” med underbevisstheten din, som om det allerede er skjedd. Du viser levende bilder av at du lever ditt ideelle drømmeliv – NÅ.

 

Det var dette Arnold Schwarzenegger gjorde, da han nådde milepælene i livet sitt. Et av hans berømte sitat lyder som så: “Det jeg gjør, er at jeg tegner et bilde i mitt indre, av hvem jeg ønsker å være. Og så lever jeg i det bildet.” Hans meritter er store. Han er mange ganger verdensmester innen Bodybuilding, en av verdens best betalte skuespillere og guvernør i California (til tross for at han ikke var amerikansk en gang.)

 

#selvbilde #intensjon #suksess #hjernen #underbevisstheten #personligutvikling

11 kommentarer
    1. For et interessant og bra innlegg. Jeg skal teste metoden du beskriver. Om ikke annet, så får jeg kanskje et mer rikt indre liv. Hehe. Her er det sol og toppers vær. Ønsker deg en fin dag. ;D

    2. irenglede: tusen takk. Ja, vårt indre selvbilde er et interessant tema. Men kan være vanskelig å få tak på, rett og slett fordi at når virkelig trenger et godt selvbilde, da er sannsynligvis selvbildet verst. Det er akkurat som med selvtillit. Mye styres ut av den positive eller negative spiral.

      Men selv om du ikkje får helt tak i det i starten, gjelder det å fortsette å jobbe med det.

      Her i Bergen er det grått og trist. Men ønsker deg likevel en fin dag.

    3. Dette er SÅ bra! Det er bildet vi har av oss selv, inni oss, som motiverer og driver oss fremover i mye større grad enn alle mulige ytre ting som penger og berømmelse (eller hva det måtte være).
      Bra skrevet!

    4. magemassasje: eg skreiv denne artikkelen etter tipset eg fikk fra deg om boken: the new psycho cybernetic.
      Det prinsippet med å endre selvbildet er utrolig effektivt, men også vanskelig å forstå for mange.
      Eg hadde et lite eksempel igår. Eg hørte en setning som eg prøvde å bruke. For å score flere mål, må du i selvbildet bli en som scorer mål.
      Eg scorte flere mål på den treningen enn eg har gjort det siste året. Men det er vanskelig å holde seg stabilt på topp.

    5. Nice, kult å høre at det funker for andre også! Særlig når det er på en så konkret måte som å score flere mål 🙂
      Jeg er enig i at utfordringen er å opprettholde det. Jeg har funnet ut at det er lettere å opprettholde hvis jeg gjør to ting. Det første er visualisering og det andre er å skrive en slags dagbok hvor jeg skriver ting slik jeg vil at de skal bli, eller slik jeg jobber i mot..men jeg skriver det i presens, og lever meg veldig inn i skrivingen.
      En annen ting som kan være viktig er å være årvåken ovenfor tanker som går i motsatt retning enn jeg ønsker..plutselig dukker det opp noen gamle tanker og holdninger..og da merker jeg det er viktig å ta tak i dem før de tar helt over.

    6. magemassasje: Takk for veldig konkrete råd. Eg skal prøve å gjøre det samme. Høres lurt ut å skrive dagbok, da blir du minnet på kor du vil hen, heile tiden. Eg har faktisk stor tru på dette. Det hjelper jo på at eg allerede har hatt noen positive opplevelser allerede.

      Vi igjen minne om det Arnold sa: “Det eg gjør, er at eg lager et bilde i mitt indre om kem eg ønsker å være. Og så lever eg i det bildet.”

      Det er vel dette teknikken går ut på. Å danne seg et bilde av kordan du vil være. Og så lever du kvar dag som om dette er deg.

      Har du andre bøker å anbefale?

    7. Det er et veldig godt råd det fra Arnold! Takk som deler.
      Emmet Fox er kanskje en type du vil like. En bok av han som relaterer litt til det vi her snakker om er en han skrev som heter “Mental Equivalent”, men han har også andre gode bøker. De er forholdsvis korte og konsise, det er et pluss. Kanskje du har vært borti han før?
      jeg tror det er noe av han på youtube også.
      Forøvrig takk for god blogg. Ser frem til å lese fremtidige innlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg