TIPS TIL FORELDRE OG BESTEFORELDRE

Jeg var i konfirmasjon i helgen, til min nevø. Stemningen var i taket da han oppdaget hva besteforeldrene hadde gjort. De kom nemlig med 20.000 kr i en konvolutt. De var ikke spesielt rike, og hadde heller ikke solgt bilen. Nei, hemmeligheten deres var svært smart og meget kopierbar.

 

Da gutten ble født, for ca 15 år siden, begynte besteforeldrene å sette av 100 kr i måneden. Planen var at dette skulle ble konfirmasjons-presang til barnebarnet, om noen år. 100 kr er ikke avskrekkende mye penger, selv om du må avse dette beløpet hver måned. Men summen blir utrolig over tid. 

 

Så dersom du nettopp har blitt bestefar eller bestemor, eller rett og slett fått deg en liten gutt eller jente. Start med konfirmasjons-sparing med en gang. Dette vil gi store muligheter for poden, når han eller hun blir gammel nok til å konfirmere seg. Og dessuten så slipper du det store utlegget en gang i framtiden, når du likevel må tromme sammen en staselig presang.

 

Dette vil samtidig få deg til å se ekstremt gavmild ut. Og andre vil se deg som rikere, enn du nødvendigvis er. For det var jo det første jeg tenkte om dem. Er disse menneskene svært rike? Så hvis du ønsker å bli sett på som en gavmild og velstående person, kan dette tipset være noe for deg.

 

#penger #konfirmasjon #tips #gave #gavetips #gavmild #muligheter

 

6 kommentarer
    1. Er veldig smart å starte tidlig. Er også smart å lære ungene sine å spare selv, slik at de vet hvordan ting funker som eldre 🙂 Lærer lite om sånt i skolen dessverre

    2. Silje Kittilsen: det er sant. Eg synes at privat økonomi burde vært et eget fag på skolen. Om ikkje et fullt fag, så iallefall som en del av et fag som hadde fulgt elevene fra 1-10 klasse. Både privat økonomi, selv-motivasjon, målsetting og enkel psykologi er alle ting skoleungdommer burde lære seg.

    3. Liker bloggen din veldig godt. Du skriver veldig godt og jeg blir motivert av å lese det du skriver om. Jeg ble bare litt nysgjerrig på deg, hvem du er og hva du gjør til daglig? Finner ikke noe mye info om deg 🙂 Har du skrevet om deg selv?
      Stine.

    4. Stine Elise: Tusen takk. Eg bor i Bergen. Jobber på et matvarelager. Det har eg gjort i noen år. 17 for å være nøyaktig. Jobber no bare i 60%, og det gjør at eg har mer fritid. Den bruker eg til å studere og jobbe mer med personlig utvikling. Har satt meg mål om å lese ein bok i uken i hele 2017. Der er eg akkurat i rute. Men synes det er vanskelig å gjøre handlinger som gjør at eg blir mer synlig. Men det vet eg at eg er nødt til å mote meg opp til, dersom eg skal komme meg videre i livet.

      Såg profilen din på Instagram. Har du jobbet med coaching av noe slag? Eg er også interessert i å vite litt om deg, visst du har lyst å skrive om det.

      Mitt navn er forresten Johannes Myklebust.

    5. Det var lurt tips- på en annen side. så er det ekstremt mye penger å gi bort til en konfirmant ( jeg tok nesten av her når mannen min ville gi sin sønn ( min stesønn) 10 000 kr. Han har stor familie og endte opp med nesten 60 000 kr til konfirmasjonen sin. bare tenker på presset det lager for andre- ungdommene snakker jo sammen. Jeg tenkte at kanskje 10K av de pengene kunne vært satt inn på en boligsparingskonto som ikke kan tas ut før de kjøper bolig. Men når det er sagt. Vi har nå startet konfirmasjon sparing til vesla her på 7 år som skal dekke både selskap og gave.

    6. Gnierfru: Å starte med konfirmasjonssparing hørtes smart ut. Men dersom du hadde gjort begge deler fra starten av, at du satte inn 100 kr i mnd, fra barnet var født, og sparte hele veien til hun/han var konfirmant, og delte summen i 50/50. Da kommer du billig ut av det. Fordi du merker ikkje 100 kroner i mnd, og da er både presang og fest inkludert. Da har du ca 10 000 til fest og 10 000 til gave.

      Dette er din idè, Og den var utrolig lur. Begynne å spare 100 kr i mnd med en gang barnet er født, og sette inn 100 kroner i mnd fram til konfirmasjonen, og du har nesten ordnet hele festen og gaven uten å lide nød når den store dagen nærmer seg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg