LEVER DU I “FLYT” ELLER “STREV”?

For noen dager siden kom jeg over en svært tankevekkende problemstilling. Dette ble sittende i fast i tankene mine. Lever jeg i en tilstand av “flyt” eller strever jeg meg gjennom dagen? Jeg ble selvsagt svar skyldig. Jeg lever nok for tiden mest i tilstanden “STREV”. Hva med deg?

 

 

 

HVA BETYR DISSE TILSTANDENE?

STREV: Du strever og kaver gjennom hverdagen. Stress er nok et godt betegnende ord for tilstanden. Og tiden vi lever i og omgivelsene rundt oss gjør det ikke enklere. Alt er blitt multinasjonalt, og derfor konkurrerer vi plutselig med alle andre i hele verden. Arbeidsgiveren krever mer inntekt og større kvantum produsert. Går det an å unngå å føle seg stresset?

 

Personlige forhold innenfor denne tilstanden er at du blir så opptatt av deg selv og ditt, at du ikke får med deg virkeligheten rundt deg. Du leter etter problemer, og med det samme en hindring viser seg, øker stresset. Alt fra: “Kan ikke den bilen kjøre litt raskere? Jeg kommer for sent igjen.” til “Uff, enda en dårlig ordre.” (Slik er det i alle fall for meg. Jeg jobber på et lager, og blir stresset av ordrer med få kartonger og trucker som står i veien.)

 

Andre typiske kjennetegn ved “strev” er at du føler deg trett, sliten og lei. Du er redd for å gjøre feil eller å ta gale beslutninger. Generelt bekymret for framtiden, eller hva andre måtte tenke, mene og si om deg. Du tenker mye på ting som har skjedd, framtiden eller har negative tanker om dine evner/utseende osv.

 

 

 

FLYT: Du lever i øyeblikket. Du har ingen problemer med å stoppe opp og finne positive ting å glede deg over. Du blir lett revet med i oppgaver du holder på med. Tiden bare flyr avgårde. Du tenker at så lenge du gjør ditt beste, så er det godt nok. Tankene dine går til aktiviteten du holder på med, og ikke til resultatet du ønsker å oppnå. Du er helt og fullt tilstede. Derfor ser du hendelser og muligheter som andre mennesker ikke får med seg.

 

 

Personlig er du ikke bekymret for framtiden, verken økonomisk eller mellommenneskelig. Du vet at dersom noe skjer, så har all tidligere erfaring vist at du er fullt ut i stand til å løse problemene du møter på. Mister du jobben, så finnes det utallige andre muligheter der ute. Og dersom helsen svikter, så har vi verdens beste velferdsordninger. Så bekymring for noe som sannsynligvis ikke skjer, det ser du ingen poeng med.

 

 

Andre typiske kjennetegn er at du opplever å ha mye energi, finner lett gleder i livet, alltid optimistisk. Der andre stresser, har du roen. Du observerer verden rundt deg, og leter etter løsninger og muligheter. Du mangler ingenting. Det er nok å bare være deg. Du kommer lett i dialog med andre mennesker og opplever nærhet til dem rundt deg. Spøk og latter sitter løst. Alt bare flyter, du aner ikke hvorfor. “Jeg har sikkert bare flaks.”, tenker du.

 

 

Mange tenker at dette er på grunn av at noen har vært heldige i livet, og at verden er urettferdig. At noen får alt opp i hendene, mens andre må jobbe skjorten av seg. Men det er ikke min erfaring, og mine tanker. Dette er to helt forskjellige tilstander vi kan velge å leve i. Uansett hvordan livet ditt ser ut i dag, kan du velge å fokusere på det som skjer deg akkurat her og nå, og lete etter ting som gleder deg. Å la problemene ligge, helt til de blir konkrete oppgaver som må gjøres her og nå. Da slipper du å tenke unødvendig på dem.
 

 

Men det er mye lettere og mer logisk å leve i en tilstand av “strev” enn av “flyt”. Det er fordi hjernen vår er bygget opp slik at den til stadighet minner oss om negative områder i livet vårt. Og den er utrolig flik til å sammenligne oss med andres sterke sider, slik at vi hele tiden bedømmer oss som mindre vellykkede. Men dette er tanker du ikke trenger å ta seriøst. Tanker som kommer til deg, er stort sett ikke annet enn meningsløse ord uten betydning. De trenger i alle fall ikke å ha noen betydning, dersom du selv ikke gir dem noen.

 

Begge disse tilstandene har med komfort eller diskomfort å gjøre. Når du opplever at livet føles komfortabel, da kommer du også letter i flyt. Når noe føles ukomfortabelt, havner du lettere i “strev”. Så dersom du merker at du strever og kaver, stopp opp og kjenn etter hva det er som føles ukomfortabelt? Og tenk gjennom om det er noe du kan gjøre for å endre på det?

 

 

Stopp opp noen ganger om dagen og still deg følgende spørsmål: “Er jeg i flyt nå? Hvis ikke, hvorfor ikke? Og hva må i så fall endres for at jeg skal komme i flyt? Hva er det som hindrer meg?”

6 kommentarer
    1. vi strever og strever; og flyter gjør vi best med å se på mobil og tv…den passive formen av flyt; aaaahhhh så digg å flyte der selvom ikke fører til en verdens ting – selv virker det som om mine egne tanker, borerliner mot autisme uten en form for følelse som da demmer seg opp som hoover dam klar til å skyllle nedover dalen – så kan vi flyte på litt med litt er det bra før det går til helflom…jeg er i flyt nå fordi jeg skriver….the expression of le soul

    2. s: Beklager seint svar, men kommer ikkje innom bloggen min på telefonen min lenger.

      Eg er ofte i flyt når eg spiller innebandy. Det er der eg har mest trening på flyt. Da er eg superfokusert og klarer å skru av tanker og følelser. Og det fantastisk når man opplever det. Så nå må eg prøve å overføre dette til andre ting?

      Ka andre plasser opplever du flyt enn foran TV og mobil? Og liker du å skrive? I så fall ka skriver du, og finner eg det?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg