5 TIPS – Hvordan lese bøker

Før jeg var 25 år, leste jeg aldri en hel bok. Jeg kunne ikke fordra bøker. Men likevel så har jeg klart kunststykke bli en lesehest. Jeg er beviset på at det går an å bli det, selv om man aldri tidligere har lest en bok. Jeg ønsker å være en kilde til inspirasjon og et bevis på at det aldri er for sent å jobbe mot en bedre framtid. Her er mine tips og råd om hvordan jeg går fram når jeg skal lese en bok.

 

 

1. DU MÅ BESTEMME DEG

Dette er det første og viktigste punktet mitt. Dersom du ikke bestemmer deg for å lese bøker, vil du sannsynligvis ikke gjøre det heller. Jeg bestemte meg i begynnelsen av året at jeg skulle lese en bok i uken. Deretter var det bare å sette i gang. Hadde jeg ikke bestemt meg for å gjøre dette til et mål, hadde jeg sannsynligvis brukt mer tid på andre ting som å se på TV, se film, spille data osv.

 

2. KJØP BØKER SOM INTERESSERER DEG

Etter at jeg begynte med prosjektet mitt, sluttet jeg å basere kjøpene mine på pris. Nå går jeg kompromiløst til verks og kjøper bøker som ser og høres interessante ut. Før kjøpte jeg masse på salg, noe som medførte at jeg har masse bøker jeg aldri har lest, og sannsynligvis aldri kommer til å lese. Dette er dårlig økonomi. Og samtidig er det ikke noe gøy å lese bøker som ikke interesserer deg. Les heller kvalitet enn billig og dårlig.

 

3. LES BØKER FOR Å LÆRE

Når jeg først har kjøpt en bok, ser jeg pengene som tapt. Det vil si at har boken kostet meg 350 kroner, da har jeg 350 mindre på konto. Jeg har ikke tenkt å gjemme den bort for videresalg. Derfor kan jeg ødelegge den – hvis jeg vil. Noe jeg også gjør.

 

Det først jeg gjør etter å ha satt meg ned med en ny bok, er å finne fram linjal og kulepenn. Her skal det strekes, krysses og skrives. Boken rables i stykker. Grunnen til at jeg gjør dette, er at jeg sannsynligvis (les 100% sikkert) aldri kommer til å lese hele boken om igjen. Så skal jeg finne tilbake til noe som var bra, må jeg fange det med streker og kryss. Å lese en hel bok kan fort ta 10 timer. Men dersom du streker under 20% av det som står i boken, kan du lese den om igjen på under 2 timer.

 

 

4. JEG LÅNER ALDRI BØKER – JEG KJØPER DEM

På grunn av punktet mitt ovenfor, kan jeg aldri låne bøker verken på biblioteket eller av bekjente. Jeg ser ikke poenget i å lese en bok jeg ikke kan skrive i. Jeg ønsker jo å lære det jeg leser. Og det kan jeg ikke på samme måten, dersom jeg har lånt den. Det er jo ikke lov å rable i en bok som du ikke eier selv. Og dersom du bare leser noe en gang, uten å kunne repetere det, da går kunnskapen lett i glemmeboken. Eller for å være mer presis, den fester seg aldri i hukommelsen.

 

5. Å LESE ER EN VANE

Ja, tro det eller ei. Men det er vanene dine som avgjør om du leser bøker eller ikke. Heldigvis kan vaner endres, selv om det ikke alltid er enkelt. Men dersom du skal legge til deg en vane for å begynne å lese for eksempel selvutviklingsbøker, da må du ha en god nok grunn. Det holder ikke å bare ha lyst til å gjøre det. Du må ha en indre overbevisning om at livet ditt kommer til å bli så mye bedre, dersom du bruker noen timer hver uke på å lese, at det er verdt innsatsen.

 

Det er her mange har problemer. Det er derfor det er så vanskelig og kjedelig å bruke tid på å lese til prøver og slikt. Du ser ikke hvordan det å lese 2 timer hver dag, vil endre akkurat DITT liv så mye, at det er verdt å ofre andre aktiviteter og tid med venner. Men det er nettopp dette som er nøkkelen til å endre en vane. Du må personlig klare å se at akkurat denne nye vanen, vil revolusjonere livet ditt så mye, at den er verdt å kjempe for. Hvis ikke? Hva er da poenget med å endre en vane?

 


 

#lese #bøker #kunnskap #selvutvikling #personligutvikling #5tips #studere #skole #framtid

6 kommentarer
    1. Hei lesehesten, det skrivende ullteppet her…
      Hva tror du om tipset til å forvente å blitt trøtt/sliten/søvnig om ikke vannt med lesing – må komme over kneika? Hjernen aktiveres på annet vis mot feks mindnumbing passive flow televisjon feks…jeg vet at jeg ikke lesehester mye pga dette dermed knuses motivasjonen til skippertakslesing.
      Takk for innspill!

    2. S: du er inne på noen bra punkt. Det som gjør at hjernen styrer mot enkel TV tid, istedenfor å lese, er vanen din. Eg har akkurat samme vane når eg kommer heim fra jobb. Da setter eg meg ned å ser på TV, og lese bøker er det siste eg vil.

      Skippertak metoden har eg heller ikkje tru på. Du må få lesingen til å bli en vane, ellers vil du ikkje klare å holde lesingen gående over lenger tid.

      For meg er lesingen blitt en vane. Da er tidspunkt på dagen komt med i vanen. Siden eg er nattmenneske (vane det også), har eg lagt min faste lesetid på kvelden. Så etter kl 23.00, vet eg at nå er det lesetid. Da skulker eg dersom eg gjør noe annet istedenfor. Du må tvinge deg til å lese, på samme måte som ein student tvinger seg selv til å studere. Og grunnen er den samme. Eg leser fordi eg ønsker en bedre framtid. Og lar eg være å tvinge (selv-disiplin), da vil eg heller komne til å se på TV eller sitte på Internett istedet.

      Trur det er på samme måte du opplever det. Å lese må bli en vane, som du lager deg på grunn av at du ønsker et bedre liv i framtiden. 🙂

    3. Hei
      Gode tips som alltid=) Men jeg lurer på en ting, i selvutviklingsbøker er det veldig ofte øvelser man skal gjøre. Da kan det jo for ta litt tid. Gjør du alltid det eller velger du ut øvelsene?

    4. Benjamin: Hei. Godt spørsmål. Eg velger sjølv om eg gjør de eller ikkje. Og det er laaangt fra alle oppgavene eg har gjort. Må jo være ærlig. 😉 Har gjort en del. Men det året eg satte meg mål om 2 bøker i uken, da var målet å lese de, ikkje følge anbefalt framgangsmåte. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg