hits

FREDAGSBOKEN: - "The Thank you Economy"

Ukens bok er: "The Thank You Economy" som er skrevet av Gary Vaynerchuck. Boken handler om dagens og framtidens teknologi og fordeler ved sosiale medier. Gary var en av de frste til bruke sosiale medier innenfor nringslivet. Og han er en av verdens fremste ekspert p omrdet. Hper du liker referatet mitt av boken.

 

 

Jeg tror p ideen om lykkelige kunder. At skal du f en god business m du ha glade og fornyde kunder.

 

Folk snakker om det de bryr seg om, det som betyr noe for dem - og det de ser venner snakke om p sosiale medier.

 

Det er grenser for hvor lavt du kan g p pris. Det er grenser for hvor fantastisk du kan gjre produktet ditt og servicen din. Det finnes en grense for hvor langt du kan strekke ditt markedsfringsbudsjett. Men hjertet ditt er grenselst. Det er ogs dette som betyr mest for kundene dine. At du virkelig bryr deg om dem. 

 

Det populre FarmVille mobil-spillet hadde p en det meste 85 millioner daglige brukere. Nr man kan lage noe s populrt ut av noe s nisjebasert, som  spille at du driver en bondegrd, da er det mulig gjre hvilket omrde som helst populrt.

 

 

Sosiale medier representerer en gigantisk maktoverfring tilbake til kunden. Kundene har n daglig kontakt med andre mulige kunder over hele planeten vr. Mer kontakt frer til mer deling av informasjon, sladder og utbytte av informasjon. N krysser bde god og drlig reklame landegrenser i lpet av sekunder. Dette var noe vre besteforeldre aldri kunne forestille seg.

 

En gjennomsnittlig Facebook bruker hadde 130 venner. Og en gjennomsnittlig Twitter bruker hadde ca 300 flgere, tilbake i 2010. Dette gjr at en eneste lidenskapelig kunde, kan ha potensialet til n s mye som 7000 mennesker. 

 

Vi snakker mer lidenskapelig om ting vi bryr oss om, enn vi gjr om ting som ikke angr oss. Og vi lytter mer til mennesker vi kjenner og bryr oss om, enn til fremmede personer og firma. 

 

Jeg tar alltid kundene mine p alvor. Hva vet vel jeg om framtiden til min neste kunde. Kanskje kommer en av dine nye kunder til bli en svrt innflytelsesrik person, en p et senere tidspunkt komme til forandre livet ditt?

 

Vi behandler hver eneste av kundene vre, som om vi har kjent dem lenge. Og vi bryr oss virkelig om dem. Vi nsker hjelpe dem med problemet deres. 

 

Du m behandle enhver kunde slik at han eller hun fler seg spesiell. Hvorfor skulle ikke alle mennesker behandles frsteklasses? Hvorfor skal det koste noe ekstra for bli behandlet som en konge eller prinsesse? 

 

ignorere aksjemarkedet, er den beste mten gjre det som rett for selskapet p lang sikt. Dersom du planlegger alt du gjr for kortsiktig gevinst, gir dette ofte negative konsekvenser p lang sikt. 

 

Fordelene med ha selskapet sitt p Facebook og andre sosiale medier, er at man kan vre fleksibel og gjre forandringer s snart det oppstr noe uventet. Du er mer oppmerksom p hva som sies om deg og hva som br forandres p. Det er det ikke sikkert at konkurrentene dine er. Du er mer istand til f kundene dine til hjelpe deg og spre et positivt omdmme, som p sikt kan gi deg mersalg.

 

Entreprenrer har ofte noe som ligner en sjette sans, som forteller dem nr store forandringer er i ferd med skje. Time Magazine skrev engang en artikkel om dette: "Hver gang et gigantisk skifte skjer i konomien vr, er det allerede noen som har oppdaget vibrasjonene lenge fr resten av oss gjr det."

 

Bare fordi du ignorerer en trussel, betyr det ikke det at den ikke finnes. 

 

Ikke alle som ryker dr av lungekreft. Dersom du lever lenge nok, er det plenty av andre ting som kan ta livet av deg. 

 

Wall Street har gjort det slik at folk ikke tr ta risiko lenger. De er engstelige for de kortsiktige resultatene. 

 

Nr noen kaster seg og forretningsvirksomheten sin ut p sosiale medier, bare fordi konkurrentene gjr det, da sier det seg selv at resultatene ikke kommer til ta av. De kommer nemlig ikke til sette seg inn i hvordan denne teknologien egentlig fungerer, og dette gir ganske sikkert ikke de nskede resultatene. Hva var mlet ditt med  ha businessen din p Facebook?

 

En fornyd kunde snakker med tre personer. En misfornyd kunde derimot, kan pvirke 3000. Nkkelen til suksess, er oppn kundens tillit.

 

I en sprreunderskelse i 2010 svarte 85% av de spurte at, de var villige til betale fra 5 til 25% mer for varen/produktet, dersom dette medfrte en god kundeopplevelse. 76% svarte at de setter pris p selskaper som viser dem personlig interesse.

55% svarte at kundeservice er hovedgrunnen til at de anbefaler et produkt til andre. 
66% mente at ekstraordinr kundeservice var hovedgrunnen til at de brukte litt ekstra kroner p andre produkter fra selskapet. 

 

Langsiktige fordeler, krever at du ser etter, og tenker gjennom flere alternativer. Ikke bare det frste og beste. Du kan da f ye p langsiktige fordeler, som kan skade bedriften kortsiktig, men likevel finne ut at det lnner seg i det lange lp.

 

Ekte vennskap krever flelsesmessige investeringer, for at det skal kunne opprettholdes. Slikt tar lang tid.
Sosiale medier fungerer p samme mte. Jo mer du investerer av tid og krefter, jo mer fr du ut av knytte sosiale bnd. 
Mange kjente merkevarer, nsker ikke  lage seg Facebook og Twitter-kontoer. Dette fordi man er redde for delegge for seg selv. Hva hvis de ikke fr gode nok flgertall? Hva kommer da folk til tenke om dem?

 

 

Du kan kjpe andres merkevarenavn. Men du kan ikke kjpe andre menneskers fan-skare. Det er kvaliteten p flgerne som betyr noe. Ikke hvor mange mennesker som finnes i navnelisten. Folk nsker ha et nrt forhold til sine idoler. 

 

Sosiale medier har forandret spillereglene for hvordan man driver god business. I lpet av noen r, har metodene for hvordan man kommuniserer forandret seg til det nesten ugjenkjennelige. Sosiale medier og teknologi har hatt raskere og strre inflytelse p forretningsdrift enn noen p forhnd kunne drmme om. 

 

Min far var fortvilet og lei seg, hvis det ringte en misfornyd kunde til han. Dette var fordi han brydde seg s mye om kundene sine. Men jeg derimot, var i ekstase. N fikk jeg nemlig hre ordrett fra kunden, hva som burde endres. N kunne jeg forbedre og fikse et problem som sannsynligvis flere hadde opplevd. Begge brydde vi oss om bde selskapet og kundene vre, men vi hadde to forskjellig tilnrminger til problemene. 

 

Mange drmmer om lage bilder, videoer, artikler og kampanjer som gr viralt. Du kan ikke lage innhold for at det skal g viralt. Du kan bare srge for lage fantastisk godt stoff, og s er det opp til andre mennesker om de nsker  dele det eller ikke. S lenge du er ekte, mener det beste for kundene og flgerne dine, s har du gjort din del. Kundene merker raskt om du er den du utgir deg for vre. Og de vil gi deg respons ut ifra hvor mye du gir dem av personlig verdi. Hvis det er godt nok, vil innholdet du har laget, g viralt av seg selv. 

 

Du br vre takknemlig for de negative tilbakemeldingene og kommentarene som kommer p siden din. Dette kan vise seg vre en misfornyd kunde, som skriver ut sin frustrasjon. N har du nemlig mulighet til n fram til vedkommende, og yte god service tilbake. Det er bedre at en kunde kommer til deg personlig med problemet sitt, enn at han eller hun gr til alle andre frst. En misfornyd kunde som opplever bli tatt serist og fr god oppflging, kan til og med endre mening, og bli en av dine strste tilhengere.

 

Mange bedriftsledere er villige til gi sosiale medier en sjanse. Men etter noen uker eller mneder, skifter de mening. Det funket ikke for dem, sier de. Ting gikk ikke viralt, slik de trodde.  
Du kan ikke hste fordelene av sosiale medier, uten at du har utrolig mye tlmodighet, forpliktelse og en gjennomtenkt strategi.


Langsiktig tankegang er ikke populre tanker i et allerede eksisterende og stort selskap, hvor utgiftene lper fortlpende. 
Men nr sosiale medier blir utfrt riktig, er det ingenting som er like effektivt.

 

Vr overtakknemlig overfor alle som sier noe positivt om deg. Svar p ALLE sprsml, og rett opp i alle feil du fr klager og henvendelser p. Du ser at salget ditt ker med bare 2%. Men det er slik det fungerer. Det gr sakte. Du trenger tlmodighet. Det er ikke en sprint, men et maraton. Men fortsett jobbe. Det er mer krevende enn de fleste tror bare for f en bitteliten opptur. Men  igjen, det er slik sosiale medier fungerer. Du m bygge det over lang tid.

 

Dersom kundene skal ha opplevelsen av super service, m det starte fra toppen av selskapet. Skal de ansatte klare yte maksimal service til kundene, trenger ogs dine ansatte oppleve, at de selv blir tatt vare p. Trivsel er nkkelen for gode og hjelpsomme kundebehandlere.
 

Det er viktig at de ansatte fr sine behov dekket. Og at disse blir behandlet som voksne selvstendige individer, som kan styre litt av rammen rundt arbeidet sitt selv. Frihet til bestemme sin egen arbeidsdag er en de mest betydningsfulle goder en arbeidsplass kan ha. Dette viser ogs flere forskningsresultater.  

 

Invester i dine ansatte. De beste ansatte nsker vre i et milj der de kan utvikle seg til bli bedre og mer profesjonelle.

 

Nr du vet du har ansatt gode folk, er det lettere gi dem frihet. Det m du trre gi dem, for at de skal kunne gi den aller beste service til kundene dine, og at de selv skal ha et nske om forbedre seg. 

 

Mange store selskap vet at de m engasjere, for f folk til like siden deres p Facebook. For eksempel: "Lik siden vr p Facebook, og du er med i trekningen av et reisegavekort p kr 10.000." eller, "Du vil ikke tro hva som kommer til Norge etter nyttr. For finne ut mer om dette, flg oss p Facebook." eller "Ved trykke liker p Facebook-siden vr, gir vi 5,- kr til "denne" organisasjonen." Folk blir som regel ikke engasjerte uten en god grunn. Gi dem en, og de vil begynne engasjere seg.

 

Ved lage kreativt innhold hvor du inviterer flgerne dine til dialog, kan du knytte nrhet til disse. En flger som begynner chatte med deg, er nrmere knyttet til deg enn andre flgere. 

 

Kvalitets innhold resulterer i det lange lp til suksess. Men det m ogs flges opp av kvalitets engasjement fra din side, tilbake til flgerne. Det m vre innhold som er s oppsiktsvekkende (Wow-faktor) at det fr personen til se opp fra iPhonen sin.

 

 

Store konsern har ikke monopol p lage godt innhold som vekker oppsikt p sosiale medier. Kreativitet koster ikke penger. Men det koster innsats og fokus fra din side.

 

Selskaper som bruker den gamle mten for markedsfre seg, tror at jobben er gjort nr en kampanje er laget og postet p Facebook. Men her tar de grundig feil. I vr nye "takknemlighets"-tidsalderen er de bare s vidt begynt. Det er hvordan du samhandler med dine kunder, fans og flgere som avgjr om en kampanje er vellykket eller mislykket p sosiale medier.

 

Det finnes ingenting som heter "kampanje" p sosiale medier. drive forretningsvirksomhet p sosiale medier, er en aldri sluttet prosess. Det er hvordan du blir oppfattet av dine kunder og fans, som er avgjrende for hvor engasjerte disse kommer til vre i forhold til businessen din . Dersom du bruker sosiale medier for markedsfre en kampanje, vil du f lite utbytte av sosiale medier. Da bruker du disse kanalene feil. 

 

Du m jobbe med hver eneste relasjon du nsker beholde. Bde i privatlivet og innen forretningsdrift. Dersom du er s opptatt med deg og ditt, at du glemmer den andre parten, er det ikke s rart at vedkommende endrer sin relasjon til deg. Og gr til noen andre.

 

Dersom din intensjon er god, vil dette vises. Og det drar mennesker til deg. Du kan ikke fake intensjonen din. Du m virkelig nske hjelpe kundene dine. Folk ser hva du driver med. De vet om du er ekte. De gjennomskuer deg. 

 

Dersom din intensjon med bruke sosiale medier, er f "liker-klikk" p innholdet du legger ut, da har du feil intensjoner, og du komner til tape kampen om kundene. Sosiale medier er bygget for skape relasjoner med andre, ikke bruke dem for n dine ml.

 

Dersom du bestemmer deg for kjre kampanjer p sosiale medier, m det vre noe som skaper flelser. Enten positiv eller negativ, slik at det skaper en lyst og vilje til delta i kampanjen. 

 

Bruk sosiale medier for mte kundene, og vis dem at du har noe som er verdt sjekke ut. Gi kundene mulighet til velge selv. Ikke tving dem til like deg.  

 

Ingen problemer blir lst, nr du forlater rommet midt i en samtale. 

 

Det er sjelden at en markedsfrings-kampanje fr oppmerksomhet i media p grunn av hvor mye penger som er brukt i den, men p grunn av kreativitet og antall mennesker som har blitt pvirket av den. 


Dersom du kjenner dine kunder godt, og kan "snakke deres sprk", da har du utrolige muligheter til skape suksess for deg selv og forretningen din.

 

Bruk penger p kundene dine, istedenfor gi hele markedsfringsbudsjettet til TV- og radio-stasjonene. Da vil kundene snakke om deg, og promotere deg til venner og bekjente. Og du kan f mye oppmerksomhet.

 

gi bort noe gratis er en vanlig taktikk for  trekke til seg flere kunder. Dette viser ogs at du bryr deg om dem. Du er villig til spandere noe p dem. 

 

Det finnes dem som arrangerer fester, hvor kundene deres blir invitert. Selskapet spanderer mat og drikke - og kundene fr en fin opplevelse. Dette kan vise seg bli opplevelser folk gjerne deler videre med sine venner, og du fr et godt ord p deg og ditt selskap.

 

Et hotell i California prver gjre hvert eneste opphold minneverdig for sine gjester. Hvis en av gjestene for eksempel har bursdag, fr de kake servert direkte til rommet. De hotellansatte prver finne ut hva en kunde er interessert i, og s prver de gjre noe ekstra rundt dette. Dette skaper en wow-faktor Gjestene blir positivt overrasket, og mange av dem skriver om dette i hotell-anmeldelser i ettertid. Dette er god og "billig" reklame for hotellet.

 

Du m lre krype fr du kan lre  g. Ikke forvent suksess med en gang. bli virkelig god til noe krever tid.

 

"If you are small - play like your big."

 

Hva kaller du en advokat som twitrer? Svar: Smart.

 

Det som en person kan gjre. Kan alle gjre. 

 

En av Googles direktrer, Eric Smith sa flgende p en konferanse i 2010: "I dag skapes det s mye informasjon, at for hver andre dag, blir det lastet opp like mye nytt lesestoff, som det er skrevet fra begynnelsen av sivilisasjonen og fram til r 2003."
Da er det vel ikke s rart at det er vanskelig bli "funnet". Det er i dag flere som prver oppn egen suksess, enn noen gang tidligere. Du m virkelig lage godt innhold dersom du i det hele tatt skal ha en sjanse for  n fram til leserne.

 

Det er likheter mellom hvordan vi markedsfrer oss i forretningslivet, og krig. I andre verdenskrig dumpet svre fly massevis av bomber utover omrdene de angrep. Det samme gjorde de fra sjen via store krigsskip, og p landjorden var mlet ha de strste og kraftigste tanksene. 
Men senere endret de strategi, og i Viet Nam-krigen, gikk de over til kjempe en mot en. Mann mot mann. 
Enda senere da vi kjempet i Irak og Afghanistan, gikk vi fra landsby til landsby, og prvde vinne hjertene og tilliten til folkene der. 

 

Selskaper som fornekter "Takknemlighets"-konomien, kommer til se at en haug av talentfulle ansatte forsvinner. Folk som forstr hvor kulturen vr er p vei, og som ikke fr oppmerksomhet og sttte fra selskapet de jobber i, kommer til  forlate sin nvrende stillinger og begi seg mot lidenskapen sin.
Gode folk trekkes mot andre gode folk. 

 

Fr du gr ut i det store pne havet - m du sl deg opp i en liten dam. (Du m begynne i det sm. Kanskje en liten nettside. Bygge deg opp noen fans. Litt etter litt gr du ut i det store og ukjente farvann - men tryggheten har du likevel med deg, siden du n er blitt trygg og god til det du holder p med.)

 

 

BOKEN I KORTVERSJON:

Bry deg om hver eneste kunde, hver eneste ansatt, og om hele selskapet ditt.

Ikke vr redd for det som er nytt og ukjent. 

Vr den aller frste - hver gang dette er mulig. Og tidlig, alle de andre gangene. 

Vr ekte bde online og offline. Si det du mener - og men det du sier. 

Snakk det samme sprket som kundene dine. Tillat kundene dine vre med  forme og bygge din merkevare. Men aldri tillat dem diktere retningen selskapet ditt skal bevege seg mot.  Kundene har alltid rett, men samtidig har kundene ogs alltid feil. 

Dersom du er liten, lat som du er en av de store. Dersom du er en av de store, lat som du er en av de sm.

 

LIK FREDAGSBOKEN P FACEBOOK: https://www.facebook.com/fredagsboken/

#fredag #bok #referat #lydbok #selvutvikling #vaynerchuk #sosialemedier #studier

2 kommentarer

Julian

18.08.2017 kl.01:45

Gode greier. Leste selv boka for noen uker siden. Vaynerchuk er en crazy "hard-working" fyr. ;)

Personlig Utvikling

18.08.2017 kl.13:12

Julian: Gary er en bra fyr. Ser du videoene hans p YouTube? Eg har sett litt av de ogs.

Var innom bloggen din. Det bra greier du skriver. Kor lenge har du jobbet med selvutvikling?

Skriv en ny kommentar