FREDAGSBOKEN: – “The Power of Broke”

Ukens bok er The Power of Broke”. Den er skrevet av Daymond John, som er mest kjent fra TV-programmet: “The Shark Tank”. Han er lidenskapelig opptatt av å hjelpe folk med å gå for drømmene sine. Han har selv jobbet seg opp fra bunnen av. Da han var barn var han utrolig lysten på suksess. Og drømmen om en bedre framtid, fulgte han gjennom hele livet. Selv er Daymond John dyslektiker, så han vet alt om å måtte kjempe for å få noe ut av livet. Her er mitt referat fra boken. Håper du liker det. 🙂

 

 

Det er dine framtidige inntekter som betyr noe. Penger du har tjent, men brukt opp er ikke skyld i om du lykkes eller ikke. Men om du er istand til å skaffe penger til å utføre prosjektene du holder på med og kommer til å gjøre i framtiden. Du kan ikke kjøpe deg til framtidig suksess. Kreativitet er viktigere enn sikkerhet.

 

Det kan være 1000 grunner til å kaste inn håndklet. Gi opp drømmen. Men det er den ene grunnen – “hvorfor du gjør det du gjør”, som virkelig betyr noe. Det er denne grunnen til at jeg står opp hver morgen. Det er denne grunnen som gir meg kraft til å holde ut. Det er du alene – som bestemmer om du skal lykkes eller ikke.

 

8 av 10 bedrifter går konkurs de første 18 månedene.

 

I dagens samfunn må du være deg selv. Makten ligger hos de som ønsker eller ikke ønsker produktene dine. Å gjøre noe bare fordi du kan fungerer ikke, dersom ikke forbrukerne ønsker det du har å tilby, vil du ikke klare å holde driften lønnsom. Dersom du ikke er ekte og driver du ikke riktig. Dersom du løser ethvert problem ved å betale deg ut av det. Det går ikke over lengre tid.

 

Når du starter med alle mulige ressurser du kan tenke deg. Når penger ikke er en utfordring, når det å feile ikke ødelegger nattesøvnen din. Da slutter du å vokse som person. Det ligger en stor kraft i å være fattig. Dess større behovet for suksess er – dess større er sannsynligheten for at du kommer til å lykkes. 

 

Det var når Rocky Balboa (i filmen Rocky), begynte å kaste rundt seg med penger, og gjorde oppgavene halvveis – som å feste utover natten og sove med klærne på, at livet hans begynte å gli fra hverandre. Det var da han begynte å tape. Det ligger kraft i å ligge nede. Å ikke ha kunne komme lenger ned. Da må det snu. Da er det bare en vei. Nemlig opp.

 

Når du ønsker noe, når du virkelig trenger noe – da finner du en måte å få det nødvendige til å skje. 

 

Men jeg mener ikke at du ikke kan starte en bedrift dersom du har mye penger og masse kontakter. Du vet, for mye av det gode, kan også være bra. For hvorfor skal du streve, dersom du ikke trenger det. Men jeg mener at det alltid finnes en måte å snu ethvert problem, om til en mulighet og en fordel for deg. 

 

Tenk som en hai: “de er rotløse”, “de er sultne”, “de er smarte”, og “de brødfør seg av mindre skapninger”.  Sånn sett har de alt man trenger for å starte en bedrift. Men når en hai slutter å svømme. Dør den. 

 

Det finnes ingen nye ideer. Bare forbedringer av noe som allerede eksisterer.

 

En av mine forretningspartnere skaffet de nødvendige 10.000 dollarne han trengte til sin “go-pro” lansering, ved å selge belter fra vinduet i en Volkswagen van. Dette er et godt eksempel på hva man trenger å gjøre, for å lykkes. 

 

Vi må gjøre vårt beste, ut ifra det lille vi allerede har.

 

Du må jobbe hardere, smartere, raskere og lengre bare for å henge med. Men om du gjør det, da jobber du deg opp en fordel framfor konkurrentene dine. Utholdenhet, tålmodighet og god rutiner.

 

Fordelen vanlige msk har i forhold til rike, er motgang og ordet “NEI”. Vanlige mennesker hører ordet “NEI”, så ofte at et ja lyser opp hverdagen. “JA”, gir deg muligheter. “NEI”, er det vanlige ordet. “NEI”, vi har ikke råd! Rike mennesker derimot, er ikke vant med ordet “NEI”. Og får derfor en liten nedtur, med en gang de begynner å jobbe ute i den virkelige verden. Hver gang de ikke får det akkurat slik som de vil.

 

Jeg startet karrieren min med å måke snø. Jeg utkonkurrerte de andre barna i nabolaget, og fikk til og med et par av barna til å hjelpe meg. Jeg skaffet sesong-avtaler med flere av naboene mine, og noen av nabobarna hjalp meg å måke, mot et beløp pr time. 

 

Et annet lite foretak jeg startet, var et bittelite busselskap. Det var bare meg som sjåfør. Jeg kjøpte meg en brukt varebil, og kjørte samme strekning som de andre bussene. Men jeg gav bedre service. Jeg kjørte kundene mine helt til døren. Jeg fikk faste kunder, da jeg produserte min egen bussrute, slik at kundene visste når jeg kom forbi. 

 

Ikke vent til du har masse penger, men begyn med de pengene du har. Begyn med prosjekter du har råd til, så vil du bygge deg opp litt etter litt.
Det var det jeg gjorde, da jeg kjøpte en brukt varebil for 12.000 dollar istedenfor 40.000$, som en ny ville kostet meg.

 

En annen fyr jeg kom i kontakt med, tjente til livets opphold ved å lage t-skjorter. Han var kunstner av “yrke” og hadde 100.000 følgere på Instagram. En gang i uken laget han et nytt bilde, og postet det på Instagram-kontoen sin, og så tok han imot bestillinger på dette motivet i bare 24 timer. Når tiden var ute, stengte han motivet, og det ble umulig å kjøpe t-skjorter med dette motivet etter det. Kundene fikk en “Limited Edition”-vare. Han fikk ca 500 bestillinger i uken. Og tjente 1,3 mill dollar i året på denne måten.

 

Et annet eksempel var en mann som hadde mistet jobben sin. Han var arkitekt, og var egentlig svært dyktig i jobben sin. Han startet å tegne luksus hundehus som en hobby, og deretter bygget han dem selv. Så fikk han konen sin, som var en dyktig data-programmerer til å selge dem på en nettside hun lager. Slik tjente de mer enn 2,5 millioner dollar i året, på en tilfeldig forretningside. Til og med ved at begge to brukte lidenskapene sine.

 

Men du trenger å bruke opp kredittkortene dine en gang eller to. Du trenger noen netter med dårlig søvn og økonomiske bekymringer. Du trenger å gå “all in” – for å virkelig ta tak i deg selv. Du trenger motivasjonen som et tomt kjøleskap og skrikende unger kan gi deg.

 

Historien om Acacia Brinley Clark (Selfies-dronningen)

På skolen hadde Acacia ingen skikkelige venner. Livet hennes som barn var et trist kapittel. Derfor begynte Acacia å bruke mer og mer av sin fritid på internett . Der klarte hun i det minste å skaffe seg venner. Der visste ingen andre hvem hun var, og hvordan de andre barna var mot henne. Acacia begynte etter hvert å legge merke til at flere og flere, tok bilder av seg selv, og la dem ut på nettet. Faren til Acacia var fotograf, og hadde derfor liggende noe bra fotoutstyr. Dette begynte hun å bruke. Og Acacia begynte å ta bilder seg selv hver eneste dag, og postet dem på en Instagram-konto hun hadde opprettet. Etter en stund begynte flere og flere å få øynene opp for bildene hennes. Hun begynte å få mange følgere.

 

Men så skjedde det noe, som ofte populære personer opplever. Hun begynte å få hat-meldinger. Hver dag kom det negative kommentarer. Men Acacia lot seg ikke stoppe av den grunn. Ingen kunne skade henne, så lenge de ikke var fysisk i nærheten, tenkte hun. Og ord i en datamaskin er ikke farlig, fant hun ut. Hun ble faktisk sterkere av å tåle denne mobbingen.

 

Da hun passerte 20.000 følgere, begynte hun å få oppmerksomhet fra flere store selskaper. Men hun var smart nok til å lage seg regler om hvem hun ville samarbeide med. Hun bestemte at bare de merkevarene som var forenlige med hennes egne verdier, kunne hun samarbeide med. Og resten avviste hun. Dette gjorde at merkevaren hennes forble sterk, selv om hun mottok “gaver” og reklamerte for produkter. Hun kunne bare få til en fortsatt vekst ved at hun var ekte og seg selv, med alt hun foretok seg.

 

Hemmeligheten hennes var at hun aldri lot seg stoppe av kritikk og motgang, men tålmodig jobbet videre hver eneste dag. Hun hadde forstått at for å lykkes innenfor online-business, må man være synlig overalt – hele tiden. Og det prøvde hun å være.

 

Mange tror det er både dyrt og vanskelig å starte en merkevare. Men merkevaren kan ofte være noe så enkelt som deg selv. Du skal bare være deg selv, helt ekte og leve etter egne verdiene. Og det å starte opp en merkevare online er gratis. Det koster ingenting å skape noe på sosiale medier.

 

Bilde: Acacia Brinley (Instagram: acaciabrinley)

 

Mange ser på suksessfulle entreprenører som heldige mennesker. Mange tror at disse er valgt ut på forhånd. At de liksom ble født for suksess. Men slik er det ikke. Ingen er født til suksess, mer enn det DU og JEG er. Akkurat som om at suksessen fant dem. Istedenfor at det var motsatt. At de nektet å gi opp, så lenge det fantes et ørlite håp om en bedre framtid. Så nektet disse få “utvalgte” simpelthen å gi opp. Og de turde å tre fram i rampelyset. Ikke alle gjør det. Mange er redde for hvordan det er å oppleve suksess.

 

Hvordan definerer du deg selv på 2-5 ord?

Jeg spør ofte suksessfulle mennesker hvordan de definerer seg selv? På 2 – 5 ord – definer deg selv. For kan du ikke enkelt definert deg selv, da har du ingen mulighet til å synes i mengden der ute.

 

Kan du ikke sette disse ordene på et klistremerke, da vil ikke folk finne deg. Nike har for eksempel: “JUST DO IT”. Apple har: “THINK DIFFERENT”.

Hva er ditt?

 

 

Alle har sin egen definisjon på suksess. For meg er suksess å finne det området hvor talent, lidenskap og interesse møtes.

 

Det er ikke bare å plutselig få mye penger mellom hendene. Vi ser eksempler av dette hele tiden. Ta for eksempel NBA basketball-spillere: 60% av alle profesjonelle spillere har rotet bort pengene sine før det er gått 5 år etter endt karriere. 
Men det er verre i NFL (National Football League). Der finnes det data på at 78% har en eller annen økonomisk sak på seg innen det er gått to år etter at de la opp. 

 

Eksempler som dette finnes også blant dem som starter opp nye bedrifter. Har de mye penger tilgjengelig, før de har fått forretningen oppe og går, da er det lett å bruke unødvendig mye, som de aldri klarer å tjene tilbake. Da er det lett å la lommeboken styre handlingene og ikke motsatt.

 

 

Historien om Facebook

Mark Zuccerberg startet Facebook på den riktige måten. Mark og et par andre personer startet Facebook fra universitetshybelen sin. De hadde en kontrollert vekst. De sløste ikke med penger, men jobbet seg gradvis opp, og investerte bare det som var høyst nødvendig for at driften skulle fungere. 

 

Etter hvert som Facebook vokste, skaffet de seg kapital til å drive i større skala. Men etter hvert som prosjektet hans ble større, sluttet han på skolen, og begynte fulltid med Facebook. Idag er Mark Zuccerberg verdens femte rikeste person. Nøyaktig hvordan historien forgikk er heller usikkert. Men filmen “The Social Network” – er laget for å fortelle historien om Facebooks første leveår.

 

 

 

69% av suksessfulle entreprenører har jobbet 10 år eller mer hos andre selskaper. På den måten tjener de penger, samtidig som de lærer av virkeligheten.

 

Når du jobber på provisjon, og du bare får spise dersom du tjener penger. Og når barna dine kun får mat dersom du selger. Da finner du raskt ut hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

 

Dysleksi kan være en fordel

Det er litt sånn med dysleksi som med å være “fattig”. En funksjonshemming av en hver sort, tvinger deg til å overkompensere på ett eller flere andre områder. Du lærer å gjøre ting på din egen måte, og dette kan gi deg fordeler senere i livet. I tillegg til at du venner deg til å jobbe ekstra hardt.

 

For meg var lesing alltid et problem. Derfor ble jeg hengende etter på skolen. Ikke fordi jeg var dum, men fordi jeg lærte i et annet tempo enn alle de andre. Etter som årene gikk, fant jeg flere andre måter å overkompensere på. Jeg måtte jobbe hardere, smartere og være mer kreativ, bare for å henge med de andre.

 

Winston Churchill, George W. Bush og Benjamin Franklin var alle dyslektikere.
Store tenkere som Albert Einstein, Thomas Edison, Alexander Bell, Henry Ford, Richard Brandson og Walt Disney var også dyslektikere.

 

Alle har problemer i livet. For de aller fleste av oss er penger en mangelvare. Men livet skal ikke være enkelt. Hadde det vært lett å starte store bedrifter, da hadde vi alle vært rike og suksessfulle. Men det er det ikke. Vi må kjempe oss gjennom hverdagen, og finne måter å løse tingene på. Suksess er ingen unntak. 

 

Kraften av fattigdom, er ikke avhengig av hvilke klasseskille du tilhører, eller dine omstendigheter. Det har ingenting å gjøre med privilegier, tilgang og ressurser. 


Du kan vokse opp i det beste nabolaget, gå på den beste priatskolen og ha alle fordeler du tenke deg, men likevel sitte fast på startstreken. 
Det var i den situasjonen min venn Tim Ferris fant seg selv i, da han ville gi ut sin første bok. “4 Hour Work Weak”.

 

Før Steven King hadde gitt ut sin første bok, var han klar for å gi opp hele sin forfatter karriere. Etter å ha mottatt 30 avvisninger fra forskjellige forlag, kastet han novellen sin i søpla.  Men konen hans fant den, og tvang han til å fortsette. Etter dette har han solgt 350 millioner eksemplarer av bøkene sine. Mange av dem har det til og med blitt laget film av. 

 

Walt Disney ble avvist 302 ganger før han fikk finansiering for å lage Disney world. Idag tiltrekker disse parkene 25 millioner kunder hvert eneste år.

 

 

Det vi kan lære ut av dette er: “det finnes utrolig mange mennesker og institusjoner å spørre om å få låne penger. Og når disse menneskene avviser deg, må du gå videre, med stor tro, både på deg selv og det du holder på å skape.” 

 

Etter å ha fått 27 avslag fra forskjellige bok-forlag, begynte Tim Ferris å lete etter andre måter å skaffe oppmerksomhet på. Han tenkte at kanskje Internett var greien. Men dette var før Facebook, Twitter og Instagram. Men han hadde hørt noe greier om blogging. Dette kunne være noe for ham. Så første Juledag i 2006 begynte han å lese forskjellige blogger.

 

Det er lettere å ha en drøm når du er et lite barn eller en tenåring. På den tiden koster det deg ikke noe å følge drømmen sin. Men så blir du eldre, og får deg forpliktelser. Og da er det  utrolig enkelt å bare si: “la meg bare skaffe litt penger først. Så kan jeg jakte på drømmen min senere.” Men etter hvert blir den indre stemmen din svakere og svakere. Og gradvis forsvinner den helt. Ikke la dette skje med deg og dine prosjekter.

 

Hva gjør deg lykkelig? Hva er lidenskapelig opptatt av? Finn ut av det og omfavn det. Fordi når du kan elske det du holder på med, er du kommet langt fram i spillet. Spillet som er å leve ut av din lidenskap.

 

62% av Fortune-500 selskapene opprettholder en aktiv Twitter-konto. Jeg bare rister oppgitt på hodet. Hva i alle dager er det de andre 38% tenker på?

 

Dersom mennesker ikke ler av drømmene dine, er de ikke store nok. 


Bare fordi ikke alt ligger til rette for deg med en gang, betyr ikke at du ikke kan klare å gjøre noe. Dersom basketball er din greie men du er for liten eller treg, er det massevis av alternative oppgaver du kan gjøre innenfor. Basketlagene trenger trenere, markedsførere og det finnes massevis av andre støtteoppgaver.

 

Det eneste du trenger i dagens samfunn for å for å starte egen business er ikke penger, men kreativitet.

 

Den første boken jeg leste var “Think and Grow Rich, av Napoleon Hill. Men det har alltid vært utfordrende for meg å lese, siden jeh hadde dysleksi. Men jeg bestemte meg for å lese den en gang i året. Det var noe med den boken. Hver gang jeg leste den, fant jeg noe nytt. 
Jeg startet å sette med mål da jeg leste i boken. Og da jeg begynte å sette meg positive mål, isteden for negative – ble livet mitt endret. 
Jeg skrev ned ting, tenkte på dem, visualiserte dem, og jobbet meg gjennom dem. Slik ble livet mitt endret, litt etter litt.

 

 

Setter du deg mål?

Målsetting er utrolig viktig. 14% av befolkningen setter seg mål, men skriver dem ikke ned. Bare 3% skriver ned målene sine. Resten av oss har ikke noe mål i livet i det hele tatt.

 

Det viser seg ut av forskning, at de 14% som setter seg mål, uten å skrive dem ned, er 10 ganger mer suksessfulle, enn dem som ikke har noe mål i det hele tatt. Mens de 3% som skriver ned målene sine, og forplikter seg til å nå dem – er tre ganger så suksessfulle som dem som har mål, men ikke skriver dem ned. 
 

Du kan ikke nå et mål, du ikke kan se.

 

Når du starter på et prosjekt, må du alltid ha slutten i tankene dine. Det er slutten som er viktigst å kjenne til, når du skal starte på noe nytt. Hvordan ser du for deg slutten på prosjektet ditt? Hvordan opplever du å ha klart det? Hva føler du? Hva har du oppnådd? Var det verdt det?

 

Donald Trump sa engang: “Du kan ha en god utdannelse. Men spørsmålet jeg ønsker svaret på er: Hvor god utholdenhet har du? Om du er den personen som har uendelig med energi, og ikke gir opp. Da er det du som får jobben hos meg.” 

 

97% av entreprenører som gir opp, blir ansatt hos de 3% av entreprenører som lykkes. 

 

Det er håpet vi kjemper for

Dersom du har et håp om at det du holder på med, kommer til å gi deg et mye bedre liv i framtiden, enn det du har i dag – da kan du klare å nå det!

 

LIK FREDAGSBOKEN PÅ FACEBOOK: https://www.facebook.com/fredagsboken/

8 kommentarer

Siste innlegg