FREDAGSBOKEN: “The 5-second Rules”

Ukens  bok er “The 5-second Rules” som er skrevet av Mel Robbins. Denne kvinnen har vært bygd seg opp fra ingenting til å bli en av Amerikas mest etterspurte foredragsholdere. Boken handler i hovedsak om en leveregel som tusenvis av mennesker har brukt for å endre livene sine. Men boken inneholder også massevis av god og nyttig visdom. Håper du liker bok-referatet. Jeg vet at det er litt langt. God lesning 🙂

 

Dette er definisjonen på “The 5-second”-regelen: I det øyeblikket du får et instinkt til å handle mot ett mål, da har du 5-4-3-2-1, og da må du fysisk gå til handling. Hvis ikke vil hjernen din drepe instinktet ditt.

 

Fra det øyeblikket du har et instinkt til å forandre noe i livet, da har du ett fem sekunders-vindu til rådighet, før hjernen din vil slå det av. Føyse det bort som tøv. 

 

Når du begynner å bruke denne 5 sekunders-regelen, vil du kunne forandre hvert område av livet ditt. Du har fått dette lille vinduet til å handle på. Men venter du, vil motivasjonen til handling være tatt bort.

 

Hver eneste dag møter du og jeg på situasjoner som er krevende, skumle og som krever modighet. Til disse situasjonene kan regelen gi deg det lille pushet som trengs for å handle med modighet.

 

Regelen fungerer, fordi du personlig er et supert menneske, men som ofte blir hindret i å utføre handlinger du vet du burde. Du blir stoppet av hjernen din. Det er hjernens forsvarsmekanisme som tar over styringen av tankene dine. Den liker ikke å gjøre skumle og ukjente handlinger. Men vi har fått et lite vindu å handle på, og dersom du bruker disse sekundene effektivt, kan du stoppe din egen forsvarsmekanisme fra å hindre deg.

 

Regelen har hjulpet mange mennesker til å slutte å tenke på ting, og til å begynne å handle istedenfor. Og det er dette som har gitt resultater.

 

Det jeg fant ut var at jeg selv var problemet i livet mitt, men at ved å pushe meg selv, kunne jeg også bli løsningen på mitt eget problem. Og denne regelen hjalp meg til å pushe meg selv, til å gjøre de tingene jeg gruet meg til.

 

 

EN LITEN HISTORIE:

To små fisker svømte nedover en elv. De møtte på en litt eldre fisk som hilste i forbifarten: “Hallo små-fisk! Hvordan er vannet i dag?” De to små fiskene så på hverandre og svømte videre. Etter en liten stund snur den ene lille fisken seg til den andre og sa: “Hva i honen er vann for noe?”
Ofte er det det mest logiske og innlysende, som er det vanskeligste å få tak på.

 

Forandring i livet, bunner ut i modigheten du trenger hver dag, for å ta 5-sekunders avgjørelser. Du er EN avgjørelse ifra, å få et helt nytt og annerledes liv. 

 

 

SLIK STARTET KONSEPTET

Det hele startet i 2009. Jeg var 41 år, og opplevde store problemer i forholdet mitt, i jobben og innenfor privat økonomien. Det var så gale at jeg følte frykt hver morgen da jeg våknet. Du forstår liksom ikke hvordan du skal komme deg gjennom dagen. Har du opplevd det før? 

 

Hver morgen da jeg våknet, kom denne frykten sigende, og jeg ønsket ikke å stå opp, og trykket derfor på snooze knappen. Slik hadde jeg det i flere måneder. 

 

Jeg husker ikke hvor tid ting gikk fra greit til fryktelig galt. Men etter som dette ble en vane, ble livet litt etter litt verre. Jeg kom på etterskudd i alt, det gikk også ut over barna, som begynte å komme for sent på skolen på grunn av meg. Jeg følte meg mislykket.

 

Jeg hadde også problemer på jobbfronten, hvor jeg skiftet jobb mange ganger. Min mann hadde startet en pizza-restaurant med en av kameratene sine. Problemet deres var at de bygget seg store for kjapt. Siden den første restauranten gikk svært bra, hvor de til og med vant en pris, startet de opp to nye restauranter. Dessverre var ikke beliggenhetene like bra for disse to, som den første, og ting begynte å rulle feil vei. På den tiden bodde jeg i en annen by, så det var ikke så mye jeg kunne hjelpe med. Og forresten så hadde jeg ikke fast og sikker inntekt i den jobben jeg hadde heller. Og jeg hadde bundet meg til en arbeidskontrakt, så livet var svært fastlåst.

 

Ting gikk fra en drømmetilværelse for begge to, til katastrofalt i løpet av få måneder. Vi hadde brukt alle sparepengene våre i restaurant-kjeden til mannen min. 

 

Med ingen penger i banken, og lite penger inn i bedriften, så går du i minus. Etter hvert begynte innkreverne å ringe oss. Det gikk så langt at vi plugget ut telefonledningen. 

 

På den verste tiden fikk vi litt hjelp av foreldrene mine. Jeg følte meg utrolig takknemlig for den hjelpen vi fikk, samtidig som jeg følte en stor skam over det livet vi hadde rotet oss opp i. Det var ekstra skamfult at så mange av vennene våre og bekjente også hadde investert i businessen vår. Og at jeg var utdannet coach og har jobbet med det i lengre tid, og så havnet i en slik situasjon likevel. At vi når som helst kunne bli slått konkurs, hjalp jo heller ikke på skamfølelsen. “Se hvor fint det går i livet mitt. Imorgen er vi kanskje personlig konkurs.”

 

Jeg visste hva jeg burde gjøre for å få livet mitt i bedre stand. Men jeg klarte ikke å gjøre det likevel. Det er jo sånn med oss alle. Vi vet hva vi burde gjøre, men det er så utrolig vanskelig å faktisk gjøre det. Sett fra eget perspektiv, ser det ut som at vi må klatre opp et fjell. Men for folk utenfra, er det bare å skaffe en liten jobb og å gjøre noen enkle grep. Verre er det jo ikke.

 

Jeg brukte mye tid på å tenke. Men jo mer jeg tenkte på det jeg bekymret meg for, jo verre følte jeg meg. Det er det tanker gjør. Det forstørrer det du frykter, slik at du blir maktesløs. Jo flere problemer du har i livet, jo vanskeligere er det å komme gang med positive forandringer. 

 

Launch of Atlas V MUOS

 

FORANDRINGEN

“Der har du det, Mel Robbins. Jeg skal stå opp av sengen som en rakett!” Det var bare et instinkt jeg fikk for meg. En tanke som datt ned i hodet mitt. Og heldigvis for meg, så gjorde jeg noe med det, før jeg rakk å snakke meg ut av det. Jeg handlet på instinktet. 

 

Poenget er at jeg ønsket å gjøre noe mer med livet mitt. Jeg ønsker å redde ekteskapet, jeg ønsket økonomisk frihet. Jeg ønsket meg et mye bedre liv, og det gjør sikker du også. Men det er bare det at å gjøre jobben som kreves er så utrolig vanskelig.

 

Hjernen og kroppen vår gir oss signaler om hvordan man får det bedre, hele tiden. De ønsker å gi oss masse hint om hva vi trenger å fokusere på. Vi vet jo alle hva vi burde gjøre. Men vi klarer likevel ikke å utføre det.

 

Det finnes faktisk beviser for dette, at når du har satt deg et mål, og du nærmer deg noe som kan hjelpe deg til å nå dette målet, da vil hjernen din gi deg signaler om hva du bør gjøre. Den ønsker å hjelpe deg til å nå målet ditt. Men vi hører ikke etter. Vi føyser det bort som tilfeldigheter. Det var nok bare en tanke liksom. Og så lar vi være å handle. 

 

Vi får med andre ord, instinkter om hva vi bør gjøre i livene våre. Spørsmålet er bare om du kommer til å handle på det, eller om du vil vente til hjernen din snakker deg bort. Du må ta tak med en gang. Jeg er glad for at jeg gjorde dette den første vinter-morgenen i 2009. 

 

Det var like vanskelig for meg, som det er for deg. Jeg hadde ingenting positivt å se fram til på den tiden. Jeh hadde økonomiske problemer, kranglet med ektemannen min, ingen jobb å gå til. Det var kaldt og guffent. Men likevel så gjorde jeg etter instinktet mitt. “5-4-3-2-1-God Morgen Mel Robbins.” sa jeg. Og gikk på badet. 

 

Her er definisjonen på regelen en gang til: I det øyeblikket du får en tanke til å handle ut fra et mål, da må du: 5-4-3-2-1- og fysisk gå til handling. Hvis du venter, da vil din hjerne stoppe deg. Og finne masse unnskyldninger til hvorfor du ikke trenger å gjøre noe.

 

Jeg var overrasket over at noe så tåpelig faktisk virket. Her hadde jeg hatt problemer med å komme meg opp av sengen i flere måneder, og så plutselig var det bare å si: “5-4-3-2-1” og stå opp.

 

I følge psykologer er en slik nedtelling et kontrollert skifte av fokus, som gjør at kroppen skifter tanker fra det den holder på med – til noe annet. Kroppen blir mentalt forberedt på at det nå skal skje noe nytt. Når du begynner telle ned, så distraherer du hjernen din, slik at den ikke får begynne å tenke seg om. Dersom den hadde fått begynt å tenke, da ville den kommet opp med masse unnskyldninger til å ikke stå opp.

 

Syv år etter at jeg fant opp teknikken, bruker jeg den fortsatt hver morgen for å komme meg opp av sengen. Og i tillegg har den forandret det meste annet av livet mitt også. Jeg tror det er en myte at du trenger motivasjon for å gjøre noe. Det finnes så utrolig mange ting i livet, vi rett og slett ikke ønsker å gjøre. Som du ikke kan motiveres til. Denne teknikken skapt for å pushe deg til å gjøre disse tingene, du rett og slett ikke ønsker å gjøre. 

 

Jeg begynte å legge merke til at det var et lite vindu mellom tanken/instinktet jeg hadde, det at jeg burde gjøre noe, og fram til hjernen min begynte å finne opp unnskyldinger for å slippe. Og jeg fant også ut, at så lenge jeg begynte å telle ned før hjernen min kom i gang, da ville den ikke kunne hindre meg i å gå til handling. Men dersom jeg ventet til hjernen min hadde funnet opp en unnskyldning, da ville jeg ikke klare å handle. Dette gjaldt trening, skrive bok/blogg, eller andre viktige gjøremål. 

 

Jeg lovet meg selv st dersom jeg kom over noe som ville ha en positiv effekt på livet mitt, så skulle jeg bruke denne regelen til å utføre handlingen.

 

“Bias toward action” – du finner millioner av treff på Google om du søker på disse ordene. I korthet betyr det at du blir en person som slutter å tenke hele tiden, og begynner å pushe deg selv til å ta handling. Motivasjon er en myte. Når du virkelig trenger motivasjon til å trene, snakke med sjefen eller noe annet – tror du noen gang at du er motivert til slike ting? Neppe.

 

En dame fortalte via mail at “5-sekunders”-regelen hadde forandret hvordan hun nå spiste sunnere. Hun la merke til at hver dag da hun var ute å handlet, fikk hun brått lyst på noe godt å spise. Da hun gikk ut av butikken hadde hun kjøpt noe usunt. Hun spiste maten og fikk dårlig samvittighet og brukte store deler av dagen til å finne opp unnskyldninger om hvorfor hun hadde kjøpt og spist den usunne maten.


“Nå,” sa hun, “gikk hun inn i butikken. Fikk naturligvis lyst på den usunne men gode maten, men så 5-4-3-2-1- og vipps tok hun den sunne maten istedet og spiste lunsj.” Dette hadde vært helt revolusjonerende for henne. 

 

Når du lærer regelen, vil du begynne å vise den til andre. “5-4-3-2-1-GO.”

 

Mannen min Chriss brukte den også til å slutte å drikke alkohol og han begynte å trene hver morgen. 

 

Regelen får ikke ting til å være enkelt. Men den får ting til å skje.

 

Jeg selv begynte å oppsøke tidligere kunder, selv om jeg ikke følte for å gjøre det. Jeg tvang meg til det. Jeg tenkte: “jeg kan sitte her og finne opp unnskyldninger, eller jeg kan gå til handling og finne ut av ting mens jeg handler.”

 

Det er lite som går slik vi håper her i livet. Men vi må kjempe på likevel. Det er lite som overgår det å oppdage at du kan stole på deg selv, til og med når det meste går i mot deg og dine planer. 

 

I 2011 var første gang jeg snakket offentlig om regelen. Det var ikke planlagt. Det var ikke meningen å hverken skrive bok eller å bli en offentlig taler/foredragsholder. Og det tåpelige navnet: “The 5-second Rules”, var det iallefall ikke meningen å dikte opp. Men det slik likevel. Jeg snakket på en TED-talk in 2011. Talen handlet om hvordan man går etter sin drøm. Hvordan man får forandring til å skje. Og regelen nevnte jeg helt tilfeldig på slutten av talen. 

 

Da jeg var ferdig, tenkte jeg: “Nå har jeg virkelig gjort det store. Her har jeg sittet og hørt på professorer og milliardærer snakke om nyttige ting, og så kommer jeg her 5-4-3-2-1-GO. Nå har jeg virkelig dummet meg ut.”

 

Men videoen gikk etterhvert verden over. Nå når jeg skriver denne boken, er videoen sett mer enn 8 millioner ganger, og folk skriver til meg hver dag om hva regelen har gjort for dem i livene deres.

 

Det var etter at folk begynte å sende meg tilbakemeldinger på mail, at jeg bestemte meg for å forske på forklaringer om hvorfor regelen fungerte. Siden jeg er utdannet advokat, betyr reasearch å virkelig å fordype seg. Så jeg begynte å lete alle plasser etter forklaringer. Hvorfor fungerte denne regelen? Jeg begynte å lete, som om at jeg måtte bevise noe overfor en jury.

 

Jeg dykket dypt ned i temaene: forandring, lykke, menneskelig adferd, motivasjon og hjerneforskning.

 

Blant annet fant jeg ut noe om hva som skjer rett før vi skal til å gjøre noe vanskelig eller skummelt. Da begynner vi å nøle. Et øyeblikk med nøling, er et kyss av døden. A moment of hesitation is a kiss of Death, lyder et ordtak.

 

Et lite øyeblikk av nøling er konstruert for å stoppe deg. Med en gang du begynner å nøle, vil en mekanisme i hjernen din jobbe med å finne en grunn til å utsette eller skippe hele greien. Det skjer på litt under fem sekunder. Dersom du ikke gjør noe på disse fem sekundene, vil du bli stoppet av forsvarsmekanismen i hjernen din. 

 

Frykt og tvil vil da ta over tankene dine, og begynner å lage unnskyldninger slik at du slipper å gå til handling. Vi har det slik alle sammen. 

 

Dersom du tenker på noe som kan skape tvil og bekymring hos deg, da begynner du med en gang å nøle. Og hvor ofte ender det ikke med at du da lar være å gjøre noe? Og plutselig har du fått en god unnskyldning til å utsette eller bare føyse det bort som tåpeligheter.

 

Dette gjelder alt fra å ta opp telefonen for å ringe, gå ut på løpeturer, skrive, lese, si ja til å holde en tale, osv.

 

Det er ikke de store tingene som definerer livet ditt – men de små. Venter du i så lite som fem sekunder, så blir du stoppet fra å gjøre noe som helst. Og over tid, er det dette som skaper problemer for deg.

 

Selv om du bekymrer deg, så er du ikke en bekymrer. Du har bare en vane med å bekymre deg. Om du er en som lett utsetter ting, så er du ikke en utsetter. Men du har en vane med lett å utsette ting. Og en vane kan du i følge forskning endre på. 

 

Når du skiller din adferd fra din identitet, da åpner du opp muligheten til en helt annen framtid.

 

Når du begynner å bruke regelen til å utføre vanlige dagligdagse ting, vil dette endre og styrke i din tillit til deg selv. Gjennom å bruke regelen, så kan du bli den personen du var ment til å være. 

 

HVORDAN FUNGERER EGENTLIG REGELEN? 
Her er regelen på ny, men på engelsk: “The moment you get a instinct, or a goal, count backwards 5-4-3-2-1 than GO!” 
Dersom du ikke gjør dette, vil hjernen din drepe instinktet ditt til å handle.

 

I det øyeblikket du føler et lite instinkt eller en tanke om å nå et mål eller en forpliktelse, eller du vet at du nøler med å gjøre noe, du vet du burde – da er det på tide å bruke regelen.

 

Du starter med å telle ned fra 5-4-3-2-1. Denne nedtellingen avleder hjerne fra å komme med unnskyldninger, samtidig som det skjer et mentalt fokus-skifte, hvor du gjør deg klar til å endre aktivitet. Du distraherer dine tanker og bekymringer. Og i det øyeblikket du når 1, da gjør du handlingen, slik at du allerede har endret kroppen fysisk, i det du sier “GO”.

 

Tellingen distraherer deg fra bekymringer, i stedet fokuserer det på hva du har tenkt å gjøre, og det forbereder deg til handling.
Alle disse tingene forstyrrer vanen din med å nøle, tenke og å holde deg selv tilbake.

 

Hvis du lurer, så fungerer ikke regelen hvis du teller fra 1-5. Når du teller fra 5 til 1 er neste ord: GO eller “take off”. Du gjør deg klar til at noe skal skje. Når du teller oppover er neste logiske ord “seks” – ikke at noe snart kommer til å skje.

 

Det er et lite vindu mellom, når du får et instinkt, og når hjernen din dreper dette instinktet. Og det er dette du må benytte deg av dersom du skal oppnå målene dine.

 

Det jeg merket var at jo lenger jeg ventet fra jeg fikk instinktet om å gjøre noe, og til jeg begynner å gjøre det, jo sterkere blir unnskyldningen og overbevisningene som vil stoppe meg fra handling. Og jo vanskeligere blir det å tvinge seg selv til handling.

 

Med det samme du har fått for deg at du burde gjøre noe for endre på livet ditt, da begynner hjernen din å jobbe for å stoppe deg. Den ønsker ikke å gjøre ukomfortable ting. Og vil heller at livet skal være slik det er. Den stopper deg, og får deg til å tenke gjennom alt en gang til, slik at den kan overbevise deg om at forandring ikke er nødvendig.

 

Hjernen gjør hva som helst for å stoppe deg fra å gjøre ukomfortable ting. Den søker komfort, og avskyr smerte. Ting som får deg til å føle frykt, vanskeligheter, usikkerhet og smerte er det verste hjernen vår vet. Den jobber på spreng for å stoppe deg. Og den kan finne opp tusenvis av grunner til at du ikke bør sette igang med noe så tåpelig som forbedringer av livet ditt. At du har det godt nok som det er.

 

Hjernen din stopper deg fra å gjøre noe ukomfortabelt og smertefullt, men vil ikke stoppe deg fra å gjøre komfortable og lystige aktiviteter, som å lage kaffe, slå på TV, ringe en venn osv. Dette er fordi den avskyr smerter i nuet, men ønsker seg gleder og å ha det komfortabelt. Den fokuserer på nåtid. Den vil ha det bra her og nå.

 

Nedtelling vi gjør i regelen kaller eksperter “starting ritual”.

 

Den største grunnen til at vi ikke gjør noe, er frykt for hva som skjer etterpå. Ikke frykten for å stille et spørsmål, snakke med sjefen osv. Vi frykter at det som skjer etterpå ikke innfrir våre forventninger. At vi må innse virkeligheten. Det er bedre å la være å trene, enn å innse at du er i verre form enn du trodde. Du er redd for å synge audition, fordi du er redd for hva de andre kommer til å mene om deg når du er ferdig. Frykt for suksess eller fiasko. Da er det bedre å bare ha det slik du har nå.

 

Du kan tro at du beskytter deg selv fra fordømmelse, avvisning eller skuffelse. Men når du snakker deg selv til å vente, da begrenser du dine muligheter til å få drømmen din til å skje. Det er du som skaper problemer mot deg selv. 

 

Social midia icons

 

DAGENS VIRKLIGHET

Venter du på at noen skal finne deg? At noen skal hjelpe deg å komme i kontakt med en utgiver? Det er ikke sånn det gjøres i dag. Du har YouTube for videoer, og du gir ut bøkene selv via selvutgivelses-selskaper. Ikke stå der og vent til du blir gammel. Det er aldri rett tid for å gjøre noe. Eller det vil si. NÅ, er den riktige tiden. Å vente til du er klar, er det samme som å forvente at det aldri skjer.

 

Hun som skrev “50 Shade of Grey”, solgte 1 mill eksemplarer på 4 dager. Vet du hvordan hun begynte karrieren sin? Hun begynte å skrive små historier på en blogg. Hun jobbet på dagtid i en vanlig jobb, og gikk hjem og skreiv historier som hun postet på en anonym blogg om natten. Og så når hun hadde skrevet boken, så gav hun den ut selv ut via et selvutgivelses-selskap. Hun ventet ikke. Det gjør ikke de andre suksessfulle menneskene der ute heller. Livet er brutalt. Det er ingen som er skapt for suksess. Du må skape den selv. Og det gjør du først og fremst ved å begynne.

 

Å vente vil gjøre det verre å sette igang med noe senere. Når du sitter der med usikkerhet og frykt, da vil hjernen din få det til å utvide seg og bli større. Det kalles “the Spotlight Effect”. Det er et av mange triks hjernen vår bruker mot oss, for at vi skal kjøre et trygt løp, og glemme alle ønsker om å gå ut av det trygge. Også kalt komfortsonen. Den ønsker ikke at du setter igang med noe slitsomme greier.

 

Du kan være redd, men gjøre det likevel. Du kan frykte avvisning, men likevel gå for det. Fem sekunder med modighet forandrer alt. 
“Tom talte ned: 5-4-3- da han kom til 2, begynte han å gå mot henne. Han følt seg sterkere enn på lenge. Men hadde ikke peiling på hva han skulle si. Akkurat da han kom bort til henne, snudde hun seg..” 
Og hva skjedde så? Hvordan gikk det?

 

Det er fullstendig irrelevant. Det faktum at Tom var modig nok til å følge instinktet sitt, er det viktigste i fortellingen. Han var modig nok til å tørre og gå etter drømmen. Kanskje gikk det bra, kanskje ikke. Men nå er det Tom som bestemmer, ikke frykten for nederlag.

 

Ingen kommer til å banke på døren din, og gi deg det livet du drømmer om. Det er du som har kraften til å ordne opp. Ingen andre kommer til å gjøre det for deg. Det er du som må gjøre jobben. Det er fullt opp til deg. Eller du kan la hjernen din finne opp unnskyldninger, og godta disse. 

 

Livet er ikke en: “one-and-done” greie. Du er nødt å jobbe for det du ønsker deg.

 

Picasso laget over 100 mesterverk. Men det vi aldri får høre om, var at for å klare dette, laget han til sammen 50 000 kunstverk. Det er to om dagen. Selv de vi tenker på som suksessfulle, opplever ufattelige mengder med motgang. Suksess er en tall-lek. Uten at du spiller, får du naturligvis ingen suksess. 

 

Har du noen gang lurt på hva som stopper deg, fra å gjøre de tingene i livet ditt, som du er bra for deg? Det er følelsene dine. Du bestemmer deg ikke gjennom logikk. Det er helt logisk at du burde gjøre noe, men følelsene forteller deg noe annet. Og følelser i øyeblikket er neste aldri på linje med hva som er best for oss.

 

VI ER STYRT AV FØLELSER

Vi mennesker er en følelses-maskin som tenker. Vi er ikke tenkende maskiner som føler. Vi tar beslutningene basert på følelsene i nuet.

 

En forsker ved navn Demacio, forsket på mennesker som hadde en hjerne feil som gjorde at de ikke hadde noen emosjonelle følelser. Han fant ut at ingen av disse klarte å ta avgjørelser. De kunne forklare logisk hva de burde gjøre. Men de klarte ikke ta avgjørelsen om å gjøre den. Til og med en så simpel avgjørelse som hva de ville spise, var umulig for dem. 

 

Hver eneste gang du tar en avgjørelse stiller du deg selv underbevisste spørsmål som: “Hva føler jeg for å spise?” Til og med om du skal stå opp, er et følelsesmessig spørsmålet: Føler jeg for å stå opp nå?” Eller når du ser en fin dame/mann, da tenker du: “Bør jeg gå opp til henne/han?” Men underbevisst, stiller du det samme spørsmålet med følelser involvert: Føler jeg for å gå opp og snakke med henne/han?”

 

Logisk så vet du hva du burde gjøre. Men underbevisst så er det følelsene dine som tar avgjørelsene for deg. Det er følelsene som bestemmer. Det er ikke du som ikke er smart nok. Det er bare det at du blir overkjørt av følelsene dine. Og de vil ikke gå ut av komfortsonen din. Du har det jo så greit slik du lever nå. Hvorfor trenger forandring? Livet går jo sin gang.

 

Jo oftere du bruker regelen og bryter ut av vanen med å sitte stille på møter, se på TV framfor å trene og så videre, jo mer virkningsfull vil regelen bli i livet ditt, og det vil også forandre ditt syn på deg selv, og framtiden din. For kampen vil alltid være der. Du har et lite vindu på mindre enn fem sekund, hvor du har makt til selv å bestemme. Men venter eller nøler du, da vil hjernen din slå av den “tåpelige ideen” du kommer med.

 

Dersom du bruker denne regelen til å stå opp når klokken ringer, da får du personlig styrke. Du ser at du kan slå følelsene om å ligge litt til. Du får mer tro på deg selv. 

 

Vi alle har den samme “jeg føler ikke for å gjøre det idag”-holdningen. Slik har vi alltid hatt det. Det føles alltid lettere å gjøre noe imorgen. Akkurat nå er jeg så trøtt og sliten. 

 

Det er dette som er problemet med kurs og seminarer hvor du bare er tilskuer også. Du får masse ny informasjon å tenke på. Men det er ikke dette du trenger. Du trenger å gjøre mer. Du trenger fysiske beviser på at du klarer å få noe til. Ikke flere ting å tenke på.

 

Å tenke på å forandre seg, er ikke det samme som å forandre seg. Å tenke på å leve sunnere, er ikke det samme som å leve sunnere. 

 

Det er knapt et tema som er skrevet mer om enn helse og velvære. Du kan finne 1000 vis av dietter hvor de aller fleste fungerer. Men problemet er at vi ikke føler for å holde oss til dietten. Vi føler ikke for å spise salat. Vi føler mer for å spise kjøtt, fett og sukker. Og vi føler ikke for å løpe etterpå heller. Vi føler mer for å se litt på TV istedenfor.

 

Vi er skapt til å alltid søke etter den enkleste måten å gjøre noe på. Å leve livet på. Vi vil aldri føle for å komme oss ut av godstolen. Vi må tvinge oss. Ikke vente på motivasjon, som aldri kommer til å være der. Fordi vi er ikke skapt slik. Vi styres helt og fullt av følelsene. Og de ønsker å ha et enkelt liv, hvor du har det behagelig her og nå.

 

Når du følger instinktene dine som fører deg mot et mål, når det du får instinkt om er viktig nok for deg, da vil du komme til å gjøre det. Og du kommer til å gjøre det gjennom å pushe deg selv framover. Men dette vil ikke nødvendigvis skje dersom du følger andres mål og anbefalinger. Det må være noe du selv ønsker veldig sterkt. Det må være ditt mål. Da vil du ha mot og utholdenhet til å følge opp, fra dag til dag.

 

“Random reward” (tilfeldige belønninger), er det noe som kalles. Dette er grunnen til at vi sjekker e-mail og Facebook hele tiden. Vi håper på å finne en skatt. Det er også samme grunn til at noen blir avhengig av spilleautomater. Du kjenner suget etter å sjekke mail, i tilfelle du har fått noe verdifullt. Noe du liker.

 

De to til tre første timene av dagen, er i følge forskning de beste timene for hjernen din. Toppen er mellom kl. seks og  kl. ni om morgenen.

 

Hver morgen starter jeg dagen med å skrive ned de to tingene som er viktigst for meg å gjøre idag. Og hvorfor det er viktig for meg.

 

En deadline gjør to viktige ting med deg: det vil gjøre at du blir mye mer bevisst på tiden din. Og det vil gjøre deg mer produktiv. Dette gir deg et tidspunkt for når du kan begynne å leve et vanlig liv. Dette er nødvendig for å få et godt liv. Du trenger noe annet enn arbeid hele dagen. Og en siste tidsfrist for når du slutter å jobbe, gjør at du får fritid på slutten av dagen. Da kan du med god samvittighet se TV, internett eller spille mobilspill osv.

 

Parkinsons lov sier: “En jobb ekspanderer til “all ledig tid” du har til rådighet.” Tidsfrister er bra for din utholdenhet og mentale helse.

 

Et prosjekt du gir en uke, tar en uke. En artikkel med tidsfrist en time, blir ferdig på en time. Jobben ekspanderer til den tiden du gir den. Dersom du ikke har noen frist for når arbeidsdagen er over, vil den ta hele dagen. Du holder på til “the bitter END”. Men du vil heller ikke være produktiv når du ikke har tidsfrister.

 

Det er også derfor det er viktig å planlegge dagen sin før du gjør noe annet om morgenen. Slik at det er du som styrer den, og ikke alle andre. Du kan pushe deg mye mer enn du selv tror. Bare du bruker 5-4-3-2-1-START.

 

UTSETTELSER

Det finnes en god måte å utsette ting på. Dersom du holder på med et stort prosjekt trenger faktisk hjernen din litt tid til å vandre. Du kan få et bedre resultat, ved å legge vekk prosjektet i noen dager, før du tar det fram igjen, og jobber videre med det.

 

Og så finnes det selvsagt negativ utsettelser. Det er ting du vet du burde gjort ferdig fortest mulig. Artikler du burde skrevet, fotoalbum du burde redigert, regninger å betale, rydding av hus og garasje osv. Her finnes egentlig ikke unnskyldninger som er gode nok.

 

Utsettelser er ikke latskap, men en avgjørelse fra din underbevissthet om å føle seg bra akkurat her og nå. Ofte er dette fordi oppgaven ikke trenger å være ferdig akkurat nå. Da kan du heller løse opp stresset med noe som FØLES bra.

 

Du utsetter ikke fordi du hater jobb, men fordi du føler deg stresset. Du ønsker å fjerne stresset, med å gjøre noe annet som får deg mer avslappet.
Du er stresset over større problemer, som penger, familiesituasjon eller for mange pågående uferdige oppgaver. Og når du utsetter små daglige gjøremål, for å nyte litt tid foran TV, Internett eller andre mer behagelige gjøremål, da får du en stress-lindring. Men ofte vil dette medføre at flere oppgaver bygger seg opp over tid, og du blir enda mer stresset.

 

HVORDAN SLUTTE Å UTSETTE:

  • Tilgi deg selv. Aksepter at du har rotet noe til for deg selv. Folk føler seg skyldig og får dårlig samvittighet når de utsetter. Det gir deg ikke mer overskudd og mindre stress. Faktisk gir det mer stress, og mer behov for en “liten” pause. Dersom du forstår at dine økonomiske problemer driver deg til å utsette oppgaver på jobben, da har du i alle fall mulighet til å ta tilbake kontrollen, ved å ikke legge mer skyld og skam på deg selv. Men aksepter og tilgi og forstå deg selv. Det er det først punktet. 

  • Du må stille deg selv spørsmål som: “Hva vil den framtidige utgaven av meg gjøre i en tilsvarende situasjon?” Reis fram i tid. Sammenlign den ønskede utgaven av deg selv, med personen du er nå i dag. Hvor stort er ditt nåværende problem for superutgave du håper å være i framtiden? Nå er du i stand til å pushe deg selv i riktig retning. (To år fram i tid, vil du ikke engang tenke på dette øyeblikket, sier ofte foreldre til barna sine når de sitter fast i noe skolearbeid.) Du bruker framtiden for å trekke deg ut av nåtiden. Det blir som om du får drahjelp. Du slipper å pushe problemene dine foran deg.

  • Da er det bare å starte. Ikke bry deg om du blir ferdig, bare kom i gang. Jeg spør deg ikke om å bli ferdig, bare du starter. Bruk regelen for å komme i gang: 5-4-3-2-1-GO!

 

Framskritts-prinsippet. Når du kommer i gang og opplever litt framgang, blir du i bedre humør og får et boost med selvtillit og selvbildet ditt styrkes. Du begynner å tro på en hedre framtid, og følelsene dine er positive.

 

Slutt å bare fokusere på de store tingene, og begynn å fokusere på å gjøre de små daglige gjøremål. Ved å gjøre disse, finner du ut at de ikke er så små likevel, å stå opp, ta tøffe beslutninger, snakke i forsamlinger, og fokusere på prioriteringer. Slike ting skaper en snøball-effekt. 

 

#fredagsboken #fredag #bokblogg #studere #studier #bok #lydbok #referat #selvutvikling #personligutvikling #robbins #rakett #nedtelling

5 kommentarer
    1. Så bra skrevet! Spennende konsept.
      Brukte det når jeg kom hjem i sta, var utslitt og hadde mer lyst til å lese resten av dette (hadde kommet halvveis) enn å rydde inn varene. 😀

    2. Ei_heks: Hehe.. Takker for komplimentet. Fungerte konseptet for deg? Eg har sjølv ikkje begynt å bruke det. Men eg skal førsøke å begynne. Ser at det mye i livet mitt eg kan forbedre med litt ekstra innsats.

      Ellers så synes eg det med følelser var det mest oppsiktsvekkende i boken. At det er følelser som styrer livene våre. Det får vi ikkje lært på skolen og slikt. Det er følelser som bestemmer om du skal stå opp eller ikkje og at det er følelsene våre som bestemmer ka vi spiser. Der fikk eg noe å tenke på.

      Fikk du noe ut av boken?

    3. Jeg har ikke lest boken, bare det du har skrevet her. :)))
      Siden jeg er en følelsesorientert person, var ikke det noe nytt, men det man sier til seg selv, er grunnleggende viktig og nå har jeg en morsom måte å minne meg selv på det.
      Ellers er jeg superfornøyd med meg selv i dag. Jeg gjorde noe jeg er livredd for og som jeg aldri hadde trodd jeg ville våge. Jeg holdt en slange! :-O

    4. Nei, giftige slanger er fremdeles ikke lov. Det er kveleslanger de har åpnet for. De fleste av dem er ikke farlig for mennesker.
      Skummelt ja! Hadde høy puls lenge etterpå. Men som jeg skrev, var jeg superstolt av meg selv for å ha våget.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg