Hvorfor det er så vanskelig å gjøre – det du vet du burde gjøre

Det er noe som heter AKTIVITETS NØDVENDIGHET. Og dette styrer hvor motivert du er til å gjøre en oppgave. Du er for eks nødt til å gå på jobb til avtalt tid. Hvis ikke du gjør det, kan du miste jobben og lønnen din. Men du er ikke nødt for å vaske bilen. Du er heller ikke nødt for å lese til en prøve du skal ha neste måned. Du vil sannsynligvis ikke bli straffet nevneverdig dersom du dropper treningsplanene dine akkurat i kveld. Og det samme gjelder om du spiser middagen på McDonald, istedenfor å lage den selv. Det som styrer motivasjonen din, er hvor viktig en oppgave er å gjøre akkurat NÅ.

 

En oppgave vil kunne oppleves som lite nødvendig AKKURAT NÅ, men kan på et senere tidspunkt stige i gradene, slik at den blir DET VIKTIGSTE I LIVET når tidsfristen nærmer seg. Når du ikke har noen tidsfrist å forholde deg til, vil en oppgave som regel føles lite nødvendig. Det spiller liksom ingen rolle om du utsetter den en uke eller to. Da trenger du jo ikke å gjøre den akkurat nå. Og da vil du heller ikke få nevneverdig hjelp av motivasjonen du ønsker.

 

  • Liten nødvendighet = lite motivasjon.
  • Haster og nødvendig = mye motivasjon.

 
Det kommer en tid da ting går fra å være et ønske, til å bli et must. Det blir nødvendig for deg å prestere. Det er ikke lenger et ønske, det er blitt en nødvendighet. Da vil du merke at trangen til å gjøre oppgaven stiger, og det er ikke lenger vanskelig å gjøre den. Oppgaven blir utført på en meget tilfredsstillende måte. Og det er DU som gjør den. “Oi, jeg er visst ikke så lat likevel. I alle fall ikke i dag.” Har du opplevd slike tanker?

 

 

Det kan være akkurat dette du behøver å vite. At sinnet ditt har forskjellige skalaer/nivåer.  Når en aktivitet ikke har så stor nødvendighetsgrad, da er det mer krevende og slitsomt å få gjort oppgaven. Du vil slite med motivasjon, fordi aktiviteten “å gjøre oppgaven”, må konkurrere med andre oppgaver som dukker opp i tankene dine, som å se på TV, spille data, shoppe, være med venner, slappe av osv. Dette er jo mer lystbetonte aktiviteter enn rydde, studere, trene osv.

 

Siden det å utføre den “uviktige” aktiviteten, både er slitsomt og kjedeligere enn alternative aktiviteter som å se på TV, spise god mat eller noe annet du liker å gjøre. Som regel medfører dette at du utsetter oppgaven, og det store problemet er ofte at vi klandrer oss selv for dette og kaller oss late eller mislykket. Men det er vi ikke. Men den aktiviteten du vet du burde gjøre, er for langt nede på nødvendighets stigen – enda. Du er ikke nødt til å gjøre oppgaven. Det får sannsynligvis ingen eller iallefall små konsekvenser for deg om du utsetter handlingen til en senere anledning. 

 

Når du på ene siden tenker at “Dette er min greie”, og “Jeg er besatt av dette”  –  og på den andre siden: “Noen trenger meg” og “Det er en tidsfrist som holder på å ryke her.” I midten mellom disse to punktene, er det din virkelige “AKTIVITETS NØDVENDIGHET” kommer fram. Når du når dette punktet, da forandres alt hos deg. Det er her virkelige prestasjoner kommer fram. 

 

FEEDBACK ER PROBLEMET

Det som stopper mange fra å være besatt av aktiviteter som kan forandre livet, gjøre verden til et bedre sted, eller noe annet stort innenfor et felt, er feedback. Folk er redde for hva andre måtte tenke om dem, og hva andre kommer til å si. Derfor er det lettere å være besatt av Netflix, Instagram, se fotball på TV eller noe annet man ikke får så mye feedback for. Jo mindre feedback, jo tryggere er det å holde på med noe. Alle av oss er besatt av noe. Alle har en form for besettelse.

 

Når du virkelig ønsker å gjøre inntrykk, vil du få masse feedback. Masse negative tilbakemeldinger, masse hat og mobbende kommentarer. Folk er livredde for alt det negative som kanskje kommer til å skje, dersom de prøver på noe virkelig stort og fantastisk. For ikke alle er enig med deg i at det du prøver på er “virkelig fantastisk”. Og ofte vil disse prøve å psyke deg ned. Du opplever ikke slike skuffelser ved å gå “all in” på Netflix-serier, eller fotball.


 

Det er bare to ting som virkelig antenner motivasjon:

  • Ambisjon – Jeg vil ha mer. Hvordan blir jeg helt rå på dette? Hvor kan jeg finne mer. Jeg ønsker å bli best. Det er ambisjon.
  • Forventning – Jeg tror jeg kan lære mer. Jeg ønsker å bli en av de dyktigste innenfor dette feltet. Jeg TROR det er mulig for MEG!!

 

Jeg tror hovedgrunnen til at så få mennesker starter med store “gjøre verden til et bedre sted”-prosjekt, er at de ikke klarer å se hva godt som kommer ut av en slik “hinsides” innsats. Det er ikke det at folk er late, men at de ikke tror at nettopp dem selv, kan utrette noe stort og fantastisk, slik at prosjektet vil lønne seg. Og ingen ønsker vel å sette i gang med et prosjekt de mener er ulønnsomt og mislykket. De tror nok at det er mulig. “Andre vil nok få det til – men ikke JEG.”, er vanlige tanker. Og dette er hovedårsaken til at så få begir seg ut på store og krevende livs-prosjekt. “Livets mål er å overleve – ikke å oppleve drømmene sine – eller å gjøre verden til et bedre sted, fordi jeg var her.”

 

Holder du på med et stort prosjekt? I så fall, hva går prosjektet ut på?

 

9 kommentarer
    1. Herlig innlegg som vanlig <3 Den Pusurfiguren er akkurat som speilbildet mitt 😉 hahaha Jepp har prosjekter såklart, mest musikk. Prosjektet går ut på å få alle i bandet innøvde og komme oss ut i verden, noe som kan være vanskelig med 6 forskjellige mennesker, men vi er nærmere enn noen gang 🙂 Håper dagen din blir god og takk for et supert innlegg <3

    2. ladyaugust: tusen takk. Hehe, Pusuren har nok litt likhetstrekk med meg også.

      Håper dokkar får et gjennombrudd med musikken dokkas. Har dokkar spilt inn videoer og sånn? E det mulig å høre musikken på YouTube eller Spotify?

    3. Dette var et kicket jeg trengte i dag, tusen takk! Er altfor flink til å gjøre ting uten feedback. De største prosjektene akkurat nå er sparekurset mitt, hussalg og flytting. 🙂 Hva med deg, hva er ditt store prosjekt akkurat nå?

    4. Sparing/Kristin: eg er akkurat ferdig med ett prosjekt. Og eg klarte målet mitt på 100 selvutviklingsbøker i 2017. Så akkurat nå skal eg unne meg to uker uten noe prosjekt.

      Men om litt setter eg igang med et nettkurs om kordan man lager nettkurs. Det blir mitt neste prosjekt. Eg skal melde meg på ditt økonomi-kurs. Og så kan eg gi deg mine synspunkt på det etterhvert.

    5. Interessant lesning i konteks av det som jeg nå driver å styrer med, neural pathways og motivasjon. For min del virker det enklere å finne motivasjon til å gjøre disse små tingene, som du ikke spesifikt snakker om nå da, ved å tenke at man trenger bare gjenta dem nokk ganger, så går resten av seg selv. Har selv planer om å redde verden og Norge med Kardemommepartiet^^ La oss se hvordan det går, og om denne bloggen kan gi litt boost, av og til. Bra jobba, so far i alle fall 🙂

    6. Gonzo: men det ligger nok noe i det. Du får gjort det du er nødt til å gjøre, men ikkje alt du burde gjøre. Er det viktig nok, da gjør du det. Ofte handler det også om kor ambisiøs du er. Satser du høyt, blir du også mer motivert til ekstraordinær innsats. Tenker du smått, er det ingen grunn for hard jobbing.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg