4 GRUNNER DU TRENGER FOR Å STARTE ET BEDRE LIV

For meg er det litt som at året starter i dag. Hele januar ble en svært uproduktiv måned for meg. Jeg klarte ikke å dra meg opp av sofaen. (Men det at jeg kjøpte meg nytt TV rett etter nyttår har nok ikke hjulpet på. Utrolig hvor fort man legger seg til dårlige vaner.) Men nå skal jeg prøve å bli flinkere til å oppdatere bloggen min med nye innlegg.

 

I fjor satte jeg meg et mål om å lese 100 selvutviklingsbøker. Det klarte jeg å gjennomføre, noe som har ført til mer kunnskap, og derfor langt bedre grunnlag for å kunne skrive nye innlegg på denne bloggen.

 

 

VISJON – Det hele starter med en visjon. Det er ikke så mange som har dette. Men dette er kraftige saker for de som er heldige å besitte en. En visjon sikrer deg en retning med livet ditt. Du vet hva som er drømmen. Du vet hvor du er på vei. En visjon forteller deg ikke beskrivelser om hvordan du kommer dit. Men du vil ha en tanke bak det du gjør, og målene dine blir mer meningsfulle når du retter dem mot visjonen. Og motsatt, vil du merke det når et mål er feil i forhold til visjonen. Da vil du vinne på endre målet.

 

Visjonen er sterke enn alt annet. Tenk deg en visjon som solen. Den er høyt der oppe. Du rekker aldri helt opp til den, men den gir retning for livet ditt. Og den gir en utrolig drivkraft og motivasjon når du ser mot den. Den gir deg en helt ny mening med livet.

 

AMBISJON – Det er ambisjonen din som bestemmer hvor mye energi og innsats du kommer til å legge ned i arbeidet ditt. Det er også dette som styrer de fleste sine skoleprestasjoner. Har du lave ambisjoner for livet ditt, vil du heller ikke finne de store grunnene for den enorme innsatsen du trenger å legge ned på lekser og slikt. Dersom du har store planer for hva du har tenkt å bli, og hvilke karakterer du trenger, da er det mye enklere å motivere seg til å jobbe. Da vet du at du må kjøre på, for hvis ikke kan du vinke farvel til planene og drømmene dine. Og du ser etter løsninger heller enn problemer. Er det noe du ikke forstår henter du hjelp fra lærer eller andre, fordi du skjønner at dette må du lære.

 

Motsatt er det med elever som ikke ser poenget med skolen. De møter opp, men ikke for å lære. De gjør det fordi de må. Skolen kommer ikke til å bety så mye for livet deres, tenker de. De tror ikke på seg selv eller framtiden. Dessuten så går nok livet bra til slutt uansett. Det finnes jo alltid noe de kan gjøre. En helt annen tankegang, og et helt annet ambisjonsnivå

 

 

MOTIV – Du må ha en grunn for å gjøre det. Du trenger en drivkraft som antenner viljen din til å gjøre jobben. Jeg for eksempel, blir motivert av å kunne gi bort uventede gaver til andre. Jeg blir også påvirket når jeg ser at andre gjør dette. Husker en gang jeg gav bort en splitter ny PlayStation 3 til en kamerat av meg. Han slet med økonomien på den tiden, og hadde ikke råd til slike luksusgoder. Da jeg fikk feriepenger, gikk jeg og kjøpte 2 nye Playstation 3 og medfølgende GTA4. Og så inviterte jeg meg selv bort på pizza og spillkveld hos denne kameraten. Jeg lokket med at jeg hadde kjøpt meg PlayStation og GTA, og lurte på om vi kunne prøve dette spillet hos han. Han han måtte skaffe pizza.

 

Da jeg skulle gå for kvelden, spurte jeg han: “Du har vel ikke tilfeldigvis lyst til å låne maskinen en stund?” “Låne? Jeg kan vel ikke låne den, når du akkurat har kjøpt den?” kommenterte han. Jeg: “Jo, men jeg har en annen liggende i bilen. Du kan låne den.” Han: “Men hvor lenge da?” Jeg: “Nææ, noen år? 5, 10, til den er ødelagt eller du selger den? Det er egentlig opp til deg.” (Da begynte det å gå opp for han hva jeg akkurat hadde gjort. Og han virket motvillig til å akseptere det. At jeg akkurat hadde gitt han en spitter ny PlayStation3 og et spill. Men det er gøy å kunne gjøre slike ting for andre. Og dette er nok min viktigste drivkraft. Å kunne endre andre menneskers liv gjennom gavmildhet og godhet.)

 

STORE TANKER – i en lydbok jeg hørte for litt siden sa forfatteren: Dine resultater blir aldri større enn dine tanker er før du starter med prosjektet.” Det er derfor de som virkelig når langt med noe, tenker store tanker i fra begynnelsen av. Det er litt sånn at du må lage et skikkelig fundament, dersom du har tenkt å bygge noe stort som skal vare en stund. Det er en grunn for at store bygg starter med at bygningsarbederne begynner med å grave et gigantisk hull i bakken. Det underliggende må være solid nok til å tåle bygget som kommer oppå. Fundamentet er ikke synlig når bygget er ferdig, men uten det ville bygget kolapset.

 

Slik er det med tankene også. De er heller ikke synlig. Men de ligger i bunnen for alt du gjør med prosjektet etterpå. Under enhver stor bragd eller prestasjon, ligger det en tilsvarende tanke før prosjektet startet.

 

Er dine tanker store nok for det du ønsker å gjennomføre?

 

#tips #grunner #motivasjon #nyttår #muligheter #selvutvikling #personligutvikling #skole #suksess #visjon #ambisjon #motiv #drivkraft #tanker #storetanker #mål #målsetting #playstation

6 kommentarer

Siste innlegg