TING DU IKKE VISSTE OM DEG SELV

Jeg har kommet fram til min egen teori om hvordan vi mennesker fungerer. Det er ikke sikkert at du har sett slik på deg selv som menneske tidligerer. Og kanskje vil dette gjøre at du tenker annerledes på deg selv etter å ha lest artikkelen. Da har jeg oppnådd det jeg ønsker med innlegget.

Her er greien

Hjernen vår kan sammenlignes med en byggmester. Og kroppen vår kan sammenlignes med en verktøykassen.  På kroppen har vi armer, bein, munn, øyne, ører osv. Dette er verktøy som byggmesteren (som er hjernen din) trenger for å kunne skape et byggverk. Dette byggverket er livet ditt.

 

Men akkurat som at en hammer, en sag og et skrujern ikke kan bygge noe selv, med mindre det finnes en person til å bruke dem. Kan heller ikke armene eller beina dine gjøre noe som helst uten at hjernen din styrer dem. 

 

Mange tror at man spiller fotball med beina og håndball og tennis med armene. Men det gjør du faktisk ikke. Armene dine er ubrukelige uten en hjerne med kunnskap om hvordan man bruker dem. Du spiller både fotball, håndball og tennis med hjernen din. Alle bevegelser du gjør med noen av kroppsdelene dine styres helt og holdent av hjernen din. All kunnskap du lærer deg, lærer du fordi hjernen din er opplagt, nyskjerrig/interessert og at du har tilrettelagt for at hukommelsen din fungerer, slik at du tar til deg læringen. 

 

Derfor er det ikke noe rart eller ekstraordinært at en som spiller på landslaget i fotball også er et «naturtalent» i håndball. Det er ikke slik at denne personen fikk både i pose og sekk. Han eller hun har rett og slett en hjerne som har fått med seg hvordan en ball fungerer og oppfører seg, samt lært seg hvordan man leser spillet. Han eller hun forstår hvordan denne “idrettsverden” fungerer.

 

Når man har lært seg hvordan verden fungerer, er det nesten likegyldig hvilken idrett eller annet man driver med. Denne personen kommer til å bli  god uansett hva han eller hun gjør. Derfor er mitt tips som følger. Dersom du ønsker å bli bedre i fotball, les en bok om hjernen. Det er ingenting som forbedrer idrettsprestasjonene dine mer enn kunnskap om hjernen.

 

 

Slik er det også med alt annet i livet ditt. Det er hjernen din som styrer alt du holder på med, om det er studier, idrett eller hva som helst annet. Hemmeligheten til å bli god til noe, er ikke bare å jobbe hardere, men å lære seg mer om hjernen sin, og hvordan ting henger sammen. 

 

Og, ja, dette med hjernen er ikke superlett materialer å sette seg inn i. Men det 100% nødvendig hvis du ønsker noe ekstra i livet. Og derfor forstår jeg ikke hvorfor kunnskap om hjernen er utelatt fra den vanlige skolepensum. Dette burde vært et eget fag alle måtte gjennom. Kunnskap om hjernen er det viktigste, for å kunne oppleve framgang i ALLE områder av livet. Det er her motivasjon kommer fra, depresjon, avhengighet, latskap, suksess, kjedsomhet, ambisjoner, måloppnåelse, osv. Hjernen din styrer alt du sliter med i livet ditt. Hjernen din er altså løsningen på dine problemer.

 

I hjernen vår har vi noe som kalles selvbildet. Det er programvaren som styrer alt i livet vårt. Det er her man finner ut hvor godt man forstår verden, hvor raskt og effektivt man tar til seg kunnskap, informasjon, og lærer nye ting.

 

Jeg tror det største problemet til vanlige mennesker, ikke er at de ikke ønsker, eller at de ikke prøver hardt nok, men at de ikke tror stort nok om seg selv. Ambisjonene deres er for små. Og små ambisjoner motiverer deg ikke til innsats. 

 

Heldigvis for både meg og deg, kan man endre på selvbildet sitt, dersom man ønsker dette, og er villig til å legge ned innsats.

 

Dersom du har et selvbilde som sier at du er middelmådig i idrett, sliter med å kommunisere med andre mennesker, er innadvent og tunglært, så trenger ikke dette å være slik resten av livet ditt. 

 

 

Du kan endre dette til: “Jeg er flink med penger, muligheter kommer til meg fra alle mulige kanter. Jeg er utadvendt og elsker å snakke med nye mennesker. Jeg lærer noe nytt hver dag, og derfor konmer jeg til å bli utrolig kunnskapsrik og kreativitet er mitt mellomnavn.”

 

Verden er som sagt full av muligheter. Og aldri har det vært enklere å tilegne seg kunnskap. Så selv om fortiden har vært en utfordring for deg, kan du endre den hvis du vil.

 

Har du lest bøker om hjernen eller psykologi før?

 

#hjernen #kunnskap #løsning #problem #suksess #nederlag #framgang #livet #penger #idrett #fotball #håndball #tennis #mental #trening #psykologi

6 kommentarer
    1. stavangerinmyheart: tusen takk. Det var kanskje ikkje like bra som eg hadde tenkt. Er ikkje ofte at tanke og virkelighet blir likt. Men tanken min var god. Eg håpte at dette skulle bli et godt innlegg.

    2. Alexandra Dagfinrud: tusen takk. Men eg skal vel innrømme at den ble litt mer spesiell, enn eg hadde tenkt da eg skrev den. Men innholdet tror eg er viktig å skrive om.

      Ha en fin mandag videre.

    3. Kan ikke huske å ha lest bøker om hjernen før, men absolutt et tema som ville vært interessant å lære (mer) om.
      Har du noen spesifikke bøker du anbefaler om akkurat det temaet?

    4. Kjersti: da eg skreiv artikkelen tenkte eg på bøker om hjernen og psykologi. Har du lest bøker om psykologi? Fordi mange av slike bøker omhandler også mye kunnskap om hjernen.

      For å nevne et par stykker som eg synes er verdt å lese er «chimp paradox» av Steve Peters en vinner. «Hjernen er Stjernen» er også en bok eg anbefaler. Burde selvsagt tatt med flere. Men generelt er bøker om hjernen litt vanskelig å få tak på i starten. Men etterhvert får du mer forståelse, og du begynner å tenke annerledes. Og det er dette eg vil fram til. At du begynner å se verden med nye øyne, og får mer tro på deg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg